close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

היום שאחרי מתן תורה – המבחן ליום שאחרי הישיבה

אביב זגלמןכח אייר, תשעא01/06/2011

לקראת יום עיון בנושא היציאה ללימודים אקדמיים- ישנן כמה מערכות שמשפיעות על התהליכים המרכזיים, כגון הכנסת והממשלה, המשפט, התקשורת, החינוך והעסקים. אבל האקדמיה היא "המח של המדינה", שקובע את הערכים...

המאמר פורסם לראשונה בעלון "עולם קטן"

ביום העיון לקראת לימודים אקדמיים שנערך בשנה שעברה אמר הרב מדן שהאקדמיה זו המערכת המשפיעה ביותר על מוסדות המדינה. אכן, ישנן כמה מערכות שמשפיעות על התהליכים המרכזיים, כגון הכנסת והממשלה, המשפט, התקשורת, החינוך והעסקים. אבל האקדמיה היא "המח של המדינה", שקובע את הערכים לכל האיברים הפועלים. האקדמיה היא בית הגידול לכל בעלי המקצועות, ותמיד שואלים את "המומחים".
והתמיה שתמיד אנו מעלים היא, איפה השפעת התורה בכל הסיפור? הרי מאות ואלפים מבוגרי הישיבות והמכינות באים כל שנה בשערי האקדמיה, וחלקם אף ממשיכים בתחומי המחקר השונים. איה קול התורה, שהיה אמור להיות חזק יותר מכפי שהוא נשמע כיום? שני תירוצים בדבר. האחד, שחיקה רוחנית של הסטודנט בכניסה לעולם שכולו חול, ומיקוד הכוחות במרדף אחר הצלחה לימודית, כלכלית ושאר ענייני החומר. והשני הוא, שלאט לאט הסטודנט נטמע בתוך חיי הקמפוס הסובבים אותו, ובולע את התרבות והחברה, ואף את השיח הערכי והאידיאולוגי שבתכני הלימוד. אבל לא בתירוצים עסקינן, אלא בתשובות אמיתיות. פתרונות.
נדמה שהבעיה המרכזית אותה צריך לפתור זה הרצון וההחלטה של האדם כיצד הוא מעוניין לחיות את חייו. רבים המסיימים את לימודיהם בישיבה ועוברים לשלב הבא – גוב האריות האקדמי, מחליטים במודע או שלא במודע לפנות מליבם את העולם הרוחני, ולהתרכז בעולם של חול, הכולל את שני התירוצים שהזכרנו.
בדיוק בשביל לטפל בהחלטה זו, מתקיים מדי שנה באסרו חג שבועות, יום עיון לבני ישיבות ומכינות העומדים לקראת כניסה ללימודים באקדמיה. הערך המרכזי של יום העיון לא נמצא רק בתכנים הרבים, המקצועיים והאטרקטיביים שיובאו בו. הערך הגדול הוא בהחלטה. ביום העיון יוזמן כל משתתף להחליט, האם הוא מתכוון להמשיך את חיי עבודת ה' עליהם עמל בישיבה, או ששלב זה תם עם סיום הישיבה. יום העיון יציע דרך מעשית לחיות חיים ערכיים בתוך תקופת הלימודים האקדמיים, על ידי הצטרפות לאחד מסניפי רשת "בית מדרש ישיבתי". בית המדרש לסטודנטים מהווה מרכז רוחני, תרבותי וחברתי, שמאפשר להתמודד כראוי עם החיים בקמפוס, ואפילו לממש את השליחות שבהם.
"אבל אני עמוס מאד בלימודים, עבודה וחתונה, ואין לי זמן להשתלב בבית המדרש?" ישאל השואל. תשובה: בדיוק לסיטואציה הזו נבנה בית המדרש הישיבתי, שכן העומס רק הולך להחמיר, עם המשפחה הגדלה והמתח בקידום הקריירה. עכשיו זה הזמן להחליט בנחישות להחזיק חזק בעץ החיים. בית מדרש ישיבתי ייתן לך מסגרת ציבורית ושייכות חברתית, שיקנו לך את הכח לעשות את תורתך קבע ומלאכתך עראי. מסירות הנפש שלנו, פורצי הדרך, תעמיד לבאים אחרינו את מציאות התורה הזו כסטנדרט ציבורי.

בשנה שעברה פגשו באי יום העיון אנשי תורה הנמצאים בתחום האקדמי אותו בחרו ללמוד. המפגש הראה כיצד ניתן להתמודד בהצלחה עם הלימודים, ואף לראות בהם שליחות, כל אחד בתחום המקצועי שבחר.
השנה עלינו מדרגה, ויום העיון מהווה התחלה של הלימוד בבית המדרש. בחלק אחד של היום, המשתתפים יתפצלו לעשר קבוצות על פי התחום המקצועי אותו הם הולכים ללמוד באקדמיה, ויפגשו בגופים המתמחים בממשק שבין הפן המקצועי לפן התורני. לדוגמא בתחום הרפואה יפגשו את מכון פועה ומכון שלזינגר, והעומדים ללמוד משפטים ייפגשו עם 'ארץ חמדה'. ארגונים אלו יציגו בפני הסטודנטים לעתיד תכניות לימוד שנתיות שהם יפעילו בבית המדרש הישיבתי. תכניות אלו יהיו מורכבות מסדר לימוד בחברותות ומשיעור מסכם, ויימשכו כשלש שעות בערב מדי שבוע.
לימוד מקצועי-תורני זה יגדל אנשי מעשה שהם גם תלמידי חכמים, המתמחים בסוגיות הנוגעות למקצוע שלהם. השותפות ביצירה תורנית זו תהפוך את העיסוק במקצוע, כסטודנט וכעובד, מעיסוק של חול לעיסוק של קדש. באופן זה, במקום שהלימודים האקדמיים יכבידו על חיי הרוח, הסטודנט יראה בהם שליחות ומקום להגשים בו את ערכי התורה.
המשתתפים ביום העיון השנה, שירשמו לתכניות הלימוד בבית המדרש הישיבתי, יהיו שותפים לפריצת דרך גאולתית שתביא בסופו של תהליך גם להשפעת התורה על אמירות האקדמיה.
"בית מדרש ישיבתי" שואף להעלות מדרגה את הופעת התורה בדור, ולהביאה אל מערכות החיים הפרטיות והציבוריות, כך שקול התורה יישמע ויעצב את המערכות הפועלות במדינה. למען מטרה נשגבה זו, חברו ייחד כשמונים ראשי ישיבות ומכינות ורבני ערים, חברי עמותת "בית מדרש ישיבתי".

לשמיעת שיחה מאביב זגלמן על יום העיון והעמותה-

 
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה