close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

למישהו חסר קצת אור בלב?

חברים של ארז/ מהגולשיםכג אלול, תשסז06/09/2007

במאמר זה רצינו לספר על דמותו המופלאה של ארז לבנון, שנרצח על קידוש ה' על ידי פורעים ערבים. לקרוא ולהפנים.

במאמר זה רצינו לספר על דמותו המופלאה של ארז לבנון, שנרצח על קידוש ה' על ידי פורעים ערבים. לקרוא ולהפנים.

ארז לבנון, ממקימי הבית היהודי בהודו, מרצה וזמר ב"שיר חדש" בת"א ובעוד המון מקומות – מנגן גיטרות. הלחין 14 שירים וכתב את רב השירים בעזרת אשתו, דפנה, שגם ציירה את עטיפת הדיסק. מילים מתוקות שנוגעות ומשדרות אור ללב הכי מכוסה בקליפות, שנקטפו בהרי גוש עציון, מעיינות בת-עין, ההופעות בהודו וברחבי הארץ, וקיבלו תוספות חיזוק כלים מנגנים בעלי יכולת כמו הכנר המדהים דניאל אהביא-ל, ונגן הגיטרה אליעזר בלומן ועוד נוספים, בשירי לב שקטים
וגם שירי קצב שמחים. יש בתקליטור הזה הרבה תמימות שעוברת למאזין, עם רצון להתקרב לבורא מתוך שמחה.

ארז. איש פלא.
עמוק-עמוק, פשוט-פשוט.
ארז נושא הפכים. אדם כל-כך מיוחד וכל-כך צנוע. אפילו כאשר הוציא את הדיסק שלו – לא כתב עליו את שמו. תורה ותפילה, הלכה וחסידות, אדם רוחני לגמרי שעומד בשתי רגליים יציבות על הקרקע. איש אמת שלעולם לא ידבר רעות או יפגע במישהו. בלילו האחרון עסק ארז בארגון שיעור שבועי בהלכות שנת השמיטה הממשמשת ובאה, והמריץ את החברים להירתם לעניין.
ארז חי כל-כולו למען הזולת – המשפחה, החברים וכלל ישראל. הבית תמיד פתוח לאורחים מוּכּרים או לא מוּכּרים, והלב תמיד פתוח לתת. חסד, חסד ועוד חסד. להביא שמחה אל כל שבור-לב באשר הוא.

ארז נולד בחיפה בחודש שבט בשנת תשכ"ה, להוריו מרדכי (מוטק'ה) וכרמלה לבנון. לאחר השרות הצבאי החל ארז לשמור מצוות. הוא למד ב"מכון מאיר" בירושלים, ולאחר מכן בישיבת "עוד יוסף חי" בקבר יוסף הצדיק בשכם.
ארז נשא לאשה את דפנה ובקיץ תשנ"ג הם הגיעו ליישוב בת-עין שבגוש עציון. בבת-עין בנה ארז את ביתו במו-ידיו, והיה מהבולטים ביישוב בדרכו המיוחדת. עם השנים נולדו לארז ולדפנה שלשה ילדים: אדר יוסף חיים, לבונה חנה וצוהר שמואל.
ארז התקרב אל רבי נחמן מברסלב ולתורתו, ומאז עסק יותר ויותר בלימוד והפצה.

בשנת תשס"א השתתף בהקמת ה"בית היהודי" בהודו, ומאז נסע לשם בכל שנה להפיץ תורה שמחה ואור. מאות ואלפים זכו לשמוע מפיו דברי חיזוק, ולמצוא אצלו אוזן קשבת למצוקותיהם. ארז ניגן וסיפר סיפורי צדיקים בכמה שיעורים קבועים, ואף הופיע ברדיו ברסלב בתכנית שבועית. 

"דע, כי יעקב אבינו, כששלח את בניו עשרת השבטים ליוסף, שלח עמם ניגון של ארץ ישראל. וזה סוד הפסוק "קחו מזמרת הארץ בכליכם", בחינת זמר וניגון... כי דע, כי כל רועה ורועה יש לו ניגון מיוחד לפי העשבים ולפי המקום שהוא שם... כי זהו עיקר הניגון, ללקט ולברר הרוח-טובה"... (ליקוטי מוהר"ן תניינא, סג)

המוזיקה של ארז מצטיינת גם היא בפשטות, ועם זאת – בעומק ורגש. ארז לא ראה את עצמו כאמן או זמר. ארז ביקש גם בשירתו ונגינתו לעורר את המאזין להוסיף טוב ולהתקרב לה'. ארז ביקר בקביעות אצל זקני חסידי ברסלב, והשקיע מאמצים מרובים להקליט ולשמר מסורות, סיפורים וניגונים עתיקים.

לפני כעשר שנים הוציא ארז קלטת שירים, בשם "לקום להתעורר". היה זה ניסיון מיוחד במינו לשלב ישן עם חדש, ולצקת תכנים עתיקים אל-תוך תבניות עכשוויות בסגנון ובחן המיוחד של ארז. מילים רבות ממילות השירים נכתבו על-ידי אשתו, דפנה. בקלטת ניתן לשמוע ולשיר על השמחה וחשיבותה, ההתבודדות – תפילה אישית לה' בנוסף על התפילות הכתובות בסידור, אהבה לה', לארצו ולכלל-ישראל ועוד ועוד.
 
לאחר כמה שנים יצא התקליטור "אור בלב", ובו הגיעה לתמצית אהבתו של ארז לכל יהודי באשר הוא, וגם כיסופיו אל הבורא. התקליטור נפתח בשיר "הלב העליון", המתאר את זעקת געגועיה של הנשמה אל מקורה ודברי חיזוק, וזאת ע"פ קטע מסיפורו של ר' נחמן מברסלב "מעשה משבעה קבצנים". 14 שירים בדיסק, כל אחד והסגנון שלו, כל אחד והמסר שלו.

במשנה במסכת כלים מבואר, כי צינור הנועד להעביר מים אינו מקבל טומאה. עם-זאת, כאשר יש בו בית-קיבול ויש מקום שהמים נאספים בו – הוא מקבל טומאה. ארז שאף להיות צינור, המעביר את הטוב והשפע מרבינו נחמן ותורתו אל כלל ישראל. לכן השתדל ארז והתאמץ לסלק את ה"אני" שלו לטובת הכלל, כך שהוא יישאר צינור שלא מחזיק טובה לעצמו. ארז נותר טהור ונקי מכל גאווה ויישות.

עמלק האורב לנו כדי לטמא את נפשותינו בטומאת הייאוש, מנסה כל הימים לקלקל את שמחתם של ישראל, והוא יודע היטב מתי להנחית את מכותיו. דווקא בזמנים שבהם אנו אמורים להוסיף ששון על שמחה, אופטימיות על גבי תקווה, מפיל עלינו עמלק את עומס היגון, זוהמת הדיכאון, וכאשר הוא תוקף דווקא את הנשמות שהכי משמחות את הבריות; הרי שהוא מתמקד לרעה בפנינים שבעם, כברק האכזר הבוחר להכות בארז רם ונישא.
ביום ראשון בשבת, יום פטירת משה רבינו, ז' לחודש אדר תשס"ז, יצא ארז כדרכו להתבודד ביער הסמוך כמה מאות מטרים לביתו. כאשר חזר מתפילתו אל הרכב, התנפלו עליו פורעים ערבים. ארז נאבק בהם, אך הם התגברו עליו ורצחו אותו. 

"כי יש עשרה הרוגי מלכות, שמסרו נפשם על קידוש השם בשביל ייחוד קודשא-בריך-הוא ושכינתיה, כידוע שעיקר הייחוד על-ידי מסירות נפש"... (ליקוטי מוהר"ן ר"ס).

"וכבוד עשו לו במותו". המונים צעדו אחר מיטתו בגשם של חודש אדר: בני המשפחה, תושבי היישוב והיישובים הסמוכים, חברים ממאה שערים, מהודו, מצפת, מרדיו ברסלב ומתל-אביב, בני חיפה עיר הולדתו ועמך בית ישראל מכל העדות הסגנונות והצבעים, שפגשו את ארז והכירו את דמותו הפלאית, ואף אלו שלא זכו לכך.
ארז נקבר בבית הקברות בכפר עציון, ואנו, בני החבורה שאבד אחד ומיוחד מבינינו, מה נעשה?
כעת, אחרי שנלקח מעמנו יקירנו בידי עמלקי הישמעאלים, אנו מבקשים להוסיף אור. באביב נבנה ב"ה בית מדרש וחדר התבודדות ביער מצפון לבת-עין, הוקם חוג תורני לילדים בשם "שומרי היערות", הדפסנו מחדש את הדיסק שארז הוציא, וכן עובדים כעת על דיסק חדש ובו שירים מיוחדים במינם, מעיזבונו של ארז.

"הרנינו גויים עמו כי דם עבדיו יקום, ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו".

תהא נשמתו הטהורה צרורה בצרור החיים.
משפחת לבנון והחברים.


...ויש הר, ועל ההר עומד אבן, ומן האבן יוצא מעין. וכל דבר יש לו לב, וגם העולם בכללו יש לו לב. וזה הלב של העולם הוא קומה שלמה עם פנים וידיים ורגליים. וזה ההר עם האבן והמעין עומד בקצה אחד של העולם, וזה הלב של העולם עומד בקצה אחר של העולם. וזה הלב עומד כנגד המעיין וכוסף ומשתוקק תמיד מאוד מאוד לבא אל אותו המעיין בהשתוקקות גדול מאוד מאוד וצועק מאוד לבא אל אותו המעיין, וגם זה המעיין משתוקק אליו... (סיפורי מעשיות של רבי נחמן מברסלב)

מעבר ים כחול / מעבר קו כחול / מעל חכמת אדם / מעל בינת אנוש.
זורם בכל ורידים / מנשים האברים / אוהב את הבריות / אוהב ולא נסוג.

כן הלב הוא פועם.

אל תוותר / ואל נא תתייאש / יש בך הרבה / יש לך את האש.
עשה מה שתוכל / עשה זאת במנוחה / כי הלב העליון / מאיר בתוכך.


לשמיעת השיר לחץ כאן
מוזמנים להוסיף ולהכניס אור ללבכם!


להזמנת התקליטור של ארז הי"ד "אור בלב"
ההכנסות קודש לכתיבת ספר תורה לזכרו של ארז שיוכנס בע"ה ביום השנה הראשון להירצחו לבית כנסת ברסלב "בית רבינו" שבבת עין.

שנה מתוקה וטובה ממש!

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה