close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לא קולטים

איתמר ליברמן/ שורשכד טבת, תשסח02/01/2008

בתקופה שבה מדברים על האיום הדמוגראפי ועל הסכנה ביצירת רוב ערבי חייבים לעודד ולהאיץ את קצב העלייה.

דיון בהשלכותיהן של ועידות שהתקיימו לאחרונה, פגישות של מנהיגים, וחג "הסילבסטר" הנוצרי שנחגג, כמו בכל העולם, גם בארץ, זכו השבוע לכותרות גדולות בעיתונים ובאמצעי התקשורת.

הדיון התקשורתי והציבורי התמקד בנושאים הללו, ובעיקר, בחג "הסילבסטר" הנוצרי, שבאופן שערורייתי ולא מובן הוא נחגג גם בקהילת יהודי ישראל אף שאין זה חג יהודי.

אבל בתוך שלל הידיעות שהתפרסמו בשבוע שעבר, ידיעה אחת הסבה מאוד את תשומת לבי.

מדובר בנתון מדאיג שחושף מציאות עגומה שעלולה לעלות לנו ביוקר. על פי הנתון חלה ירידה משמעותית בהיקפי העלייה ארצה מאז שנות התשעים, ומספר
העולים נאמד ב- 19,000 מצטרפים חדשים למועדון המתיישבים באדמת ארץ הקודש. השנה, לעומת זאת, נרשמה ירידה של ששה אחוזים. שפל חסר תקדים.

ממשלת ישראל, ורבים מהציבור הישראלי, נוקטים באדישות ובחוסר התעניינות בכל נושא העליות. אולי מבלי לשים לב ומפאת הנושאים ה"בוערים" לכאורה שעומדים על סדר היום, העליות מתפרשות כחסרות משמעות, בפרספקטיבה רחבה ומתוך מכלול האירועים האקטואליים. מדי פעם שומעים בחדשות או קוראים בעיתון על עלייה של יהודים מחבר העמים, אך לא נכנסים לעובי הקורה ולא ניתנת התייחסות רצינית לעניין.

לרוב, המגמה השלילית של ירידה בהקיפי העליות לא מצטיירת כמחדל, איום ממשי, או סכנה לגורלה ולעתידה של המדינה היהודית ורובם אינם מבינים לעומק מהן ההשלכות של מגמה שכזאת.

ירידה בהקיפי העליות, ראוי להדגיש, עשוי להיות בעוכרינו. אם לא בעתיד הנראה לעין, אז בוודאי שבמרוצת השנים ניווכח בתוצאות החמורות.

המציאות שבה יש מספר עליות מצומצם מבעבר עלולה להבשיל ולהתעצם לכדי בעיה לאומית של ממש.

בתקופה שבה דנים ומעלים את בעיית האיום הדמוגראפי בכל מיני במות ובפורומים, ומיידעים על הסכנה שעלולה להיות אם יהיה רוב ערבי במדינה, מן הראוי לתת משנה תוקף וחשיבות יתרה לכל נושא העליות.

בכל שנות קיומה של המדינה לעליות יש חלק מכריע ומשפיע על העיצוב הדמוגראפי, והן למעשה הבטיחו כי יישמר רוב יהודי במדינה וגם הבעלות עליה.

גידול האוכלוסייה הערבית נובע מגידול טבעי בלבד. מנגד, אצל האוכלוסייה היהודית, הגידול נובע, לא רק, אבל בעיקר, מהגירה של יהודים ארצה, שנהפכה, בראייה היסטורית, לגורם הדומיננטי לקיום רוב יהודי.

אציג קצת מהנתונים שיש בידי על ההיסטוריה של האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל. מהקמת המדינה עלו לישראל כמיליון איש. בשנותיה ראשונות של המדינה הצעירה היו שש מאות אלף יהודים בלבד, מנגד, כמות הערבים נאמד בלמעלה ממיליון.

לאורך השנים, עם גלי העליות ארצה, השתנו הנתונים באופן משמעותי, ממש לבלי היכר, לטובת האוכלוסייה היהודית.

לפני קום המדינה היה מספרם של המוסלמים גדול בהרבה ממספר היהודים, ובמספרים מדויקים- קצת פחות ממיליון וחצי. לאחר מלחמת העצמאות, עם גירושם ונטישתם של הפלסטינים וסיפוחם למדינות אחרות, ובזכותן של העליות הראשונות, השתנתו נתוני האוכלוסייה היהודית בהשוואה למקבילה המוסלמית בצורה דרסטית.

למעשה, לאור הדברים הללו, מוכח שהעליות הוא אחד הגורמים העיקריים בשמירת רוב יהודי במדינה על פני בני מיעוטים כגון: ערבים, צ'רקסים, דרוזים וכיוצא בהם.

כאמור, השנים האחרונות היו דלות בעולים. העלייה מברית המועצות לשעבר צומצמה מפני שחלק ניכר מיהודיה עלו ארצה עם גלי העליות הגדולות, ונראה שמוצתה כמעט לחלוטין העלייה משם.

לאחרונה התוודעתי לכך שרוסיה מתחילה לעודד תושבי רוסיה לשעבר לשוב בחזרה ולהשתקע בה. כנראה משום שנפל לממשל הרוסי האסימון והכירו בפוטנציאל שטמון ביהודיה מכל הבחינות, ועל התרומה שלהם להעצמתה ולקידומה של רוסיה.

הקהילה היהודית הגדולה בעולם שוכנת כידוע בארצות הברית. במרוצת השנים היא התערתה בחברה האמריקאית, אימצה את התרבות ומנהגי המקום ונהפכה להיות חלק בלתי נפרד מארצות הברית של אמריקה. היהודים מקווים לחגוג גם בשנה הבאה את ה"סילבסטר" יחד עם שכניהם וחבריהם על אדמת ארצות הברית.

העובדות הללו מעוררות סערה וחוסר מנוחה ושלווה בנפשו של היהודי, במיוחד לזה המתגורר בארץ ומייחל ליום שבו יזכה לראות מסביבו רק יהודים.

ישנם היום אלה שמעלים את צביונה היהודי של ישראל לדיון ומבקשים לשנות את צביונה היהודי. אוכלוסייה יהודית שתהווה רוב מוחץ תוכל להדוף את החושבים כך ולדחוק אותם לפינות החשוכות שבחברה הישראלית. כקבוצה שלילית ולא רלוונטית שחושבת הפוך מהשאר.

יתר על כן, צריך לפעול לא רק כלפי חוץ אלא גם כלפי פנים. עידוד ילודה מקרב אזרחי ישראל היהודים הינו צעד הכרחי ובעל חשיבות שצריך לנקוט.

לצערנו, נחשפים מחדלים בכל הקשור לעולים. ישנם עולים שמנצלים את הסיוע הכספי שממשלת ישראל מעמידה לטובת העולים ה"טריים". בין היתר, אזרחי חוץ מרמים את הממשל ועושים ביקור בארץ אחת לחצי שנה וזה מזכה אותם בסל קליטה מכובד ובקצבה מביטוח לאומי, למרות שהם מרבית חייהם מתגוררים בחוץ לארץ.

מחדל חמור מאין כמוהו הוא כמובן עליית גויים ארצה, אבל קצרה היריעה מלפרט ולפתוח את הנושא לדיון, וכמה מילים לא מספיקות לצורך נושא זה.

במקביל לעידוד עליית יהודים, צריך לדאוג שמחדלים כאלו לא יקרו ולטפל בהם ביד קשה, אחרת "יצא שכרנו בהפסדנו"..

העלייה מאיראן עליה התבשרנו רק לפני ימים ספורים, והעלייה הצפויה מצפון אמריקה הן בהחלט מוסיפות ומחזקות את האוכלוסייה היהודית ומבטחות את היותה רוב במדינה, אבל צריך להפנים ולזכור שיש חשיבות אדירה לעליות. לפעול להגברת המודעות בקרב הציבור לנושא, ובמקביל, להאיץ את קצב העליות באופן משמעותי.



הכותב הוא תלמיד ישיבת "המאירי"

סטודנט לחינוך במכללת ליפשיץ.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה