מתן תורה

הרב יניב חניאכגשבטתשעג03/02/2013
שאלה:
שבוע טוב! למה כתוב בפרשה שקראנו השבת שעל הגברים להתרחק מהנשיןם שלהם שלושה ימים לפני מתן תורה אם זה דבר כל כך קדוש??
תשובה:
זה דבר קדוש ודבר לא קדוש. כלומר- לפני חטא עץ הדעת ללא ספק החיבור בין איש לאישה היה צריך להיות פסגת הקדושהף אולם מתן תורה גרם להידרדרות של הדבר הזה והיום צריך מאמץ רוחני עליו כדי שזה יהיה קדוש כל כך, רוב האנשים אינם מגיעים לכך ולכן יש טעם פגום בעניין, עד שהדברים יחזרו לקדמותם.אני חושב שזו נטיה שבהחלט ניתן להתגבר עליה, באופן עקרוני יש חשיבות גדולה מאוד לגילויי חיבה בין בני זוג ובכלל זה גם לנישוק וחיבוק, אולם עוצמתם של הדברים הללו היא כאשר זה נעשה בפנים, בתוך הבית והמשפחה. כמובן, שפעם אחת או שתיים במקום הצורך וכאשר אף אחד אחר לא רואה זה לא נורא, אולם כדרך אני חושב שזה פגום מאודץ
ישנם מספר פרשנים שסוברים שהם היו אמורים לאכול מעץ הדעת ואז לחיות לעולם.
יש כאלה שסוברים שעץ הדעת היה תרופה מוכנה מראש לכך שהם יאכלו מעץ הדעת, ויש כאלה שסוברים שלא מדובר ממש בעצים רגילים אלא במציאויות שאנחנו לא ממש מכירים.
קשה לדעת ישירות על פי התיאורים הקצרים של התורה.
אני חושב שצריך חלק את התשובה לשניים-
א) בהחלט יש דברים ורעיונות, אני עצמי במשך שנים ארוכות מאוד של ייעוץ אספתי כמה "משחקים" ורעיונות בתחום שאשמח לחלוק, אולם לא בכתיבה, אלא בשיחה ישירה. הבעיה עם כתיבה היא שבהחלט יתכן שמישהו אחר יראה את זה, ואולי גם אנשים שזה לא ממש ראוי ונכון שיראו, מבחינת גיל, עיתונאים מחפשי רוע וכדומה... ולכן אשמח לתת כמה רעיונות מעשיים ביותר בטלפון.
ב) הנקודה השניה נוגעת לעצם הגישה- המילים שאתה משתמש בהן (לדוגמא- אתה קורא ליחסי אישות במילה שבה משתמשים בעולם המדיה והחשיפה... ועוד כמה דוגמאות), מלמדים שיש צורך בשינוי יותר גישתי, עמוק, מאשר סתם "רעיונות". מעשה פיזי בהחלט יכול להגיע למצב של שעמום ויובש, אולם חיבור פנימי עמוק פחות. זה עדיין לא אומר שלא יהיה צורך בריענון ורעיונות והשקעה פיזית ומעשית, אולם השינוי מתחיל בגישה. גישה עמוקה למעשה החיבור יכולה לשנות את הדבר שלא יהיה "סתם שלוש דקות" של שגרה, אלא ביטוי לחיבור נפשי עמוק ביותר. שמתחדש מעצם היותו. ואז, לזה, צריך להוסיף את המשחקים והרעיונות המעשיים. אחד הדברים שלמדתי בשנים של ייעוץ בתחום הוא שבסופו של דבר הכל נמאס, גם אנשים שעושים הכל, בצורה הכי פרועה ולא "הלכתית" וללא שום מגבלה, בסופו של דבר משתעממים. אז שוב, זה לא אומר שלא צריך "גיוון" אבל זה לא מתחיל משם, בשום פנים ואופן.
אם היה לציצית הקשר העליון, הקשר הכי קרוב לבגד, אז זה בסדר. אם לא, כלומר- הכל בכל נפרם, זו בעיה, היית צריך להוריד אותה ברגע שראית. כמובן שאם לא ראית או שגגת, אז צריך לעשות תשובה, אבל זה בשוגג.
ברכות השחר, "אשרי יושבי ביתך", ה"הללויות" שבסוף פסוקי דזמרא (3 פרקים אחרונים), קריאת שמע ותפילת עמידה- שזה הכי חשוב.







