תפילין

הרב יניב חניאכבתמוזתשעו28/07/2016
שאלה:
לרב שלום,קרה לי אתמול מיקרה שבלי כוונה התפילין שלי נפלו על הריצפה,קצת ניבהלתי,על פי מה ששמעתי אני צריך לצום ורציתי בבקשה לשאול האם אני יכול לתת צדקה בימקום? כי קשה לי לצום ואם כן אז כמה לתת?,תודה.
תשובה:
כפי שכתבת נכון, מי שנפלו התפילין שלו צריך לצום וכך נהגו.בשנים האחרונות בגלל חולשת בגופים, פוסקים מתירים ל"פטור" את הצום בנתינת צדקה. רק אם באמת קשה לך.
נוהגים לפדות את הצום בתרומה של שלוש אורוחת, שזה בערך 15 ש"ח לכל ארוחה, שזה מחיר של מנה פלאפל + שתיה.
כלומר- תצטרך לתת לצדקה 45 ש"ח.
בהצלחה
תשובות נוספות בנושא-
תפילין
מבחינה הלכתית צריך לצבוע אותן חזרה, התפילין צריכות להיות שחורות, כהלכה למשה מסיני. ולכן כשיורד הצבע צריך לצבוע שוב.
צריך לשים לב לכמה דברים-
א) יש הבדל בין הצבע בבתים לצבע ברצועות וצריך לצבוע בצבע המתאים (של הבתים בדרך כלל נמכר כמו טוש ושל הרצועות בקופסה כמו של טיפקס).
ב) צריך לצבוע רק אם באמת צריך, אחרת זה יכול להיות חציצה.
ג) לפני הצביעה צריך לומר בפה במפורש "לשם קדושת תפילין" ולהתכןן לצבוע לשם קדושה, אחרת זו בעיה. חובה להקפיד על זה.
מבחינה הלכתית צריך לצבוע אותן חזרה, התפילין צריכות להיות שחורות, כהלכה למשה מסיני. ולכן כשיורד הצבע צריך לצבוע שוב.
צריך לשים לב לכמה דברים-
א) יש הבדל בין הצבע בבתים לצבע ברצועות וצריך לצבוע בצבע המתאים (של הבתים בדרך כלל נמכר כמו טוש ושל הרצועות בקופסה כמו של טיפקס).
ב) צריך לצבוע רק אם באמת צריך, אחרת זה יכול להיות חציצה.
ג) לפני הצביעה צריך לומר בפה במפורש "לשם קדושת תפילין" ולהתכןן לצבוע לשם קדושה, אחרת זו בעיה. חובה להקפיד על זה.
צדקה
הסכום שאתה נותן הוא בסדר והוא די מתקרב למעשר. כידוע, נהגו להקפיד לתת לצדקה מעשר כספים, דהיינו במקרה שלך 500 ש"ח. אם אתה נותן 10 ש"ח בכל יום, אז אתה נותן 300 בערך, כך שאתה ממש קרוב.
ניתן להוריד מהסכום הכללי דברים שקשורים לקדושה- כמו ילדים שלומדים בתלמוד תורה וכדומה, אבל עדיף לתת 500.
הסכום שאתה נותן הוא בסדר והוא די מתקרב למעשר. כידוע, נהגו להקפיד לתת לצדקה מעשר כספים, דהיינו במקרה שלך 500 ש"ח. אם אתה נותן 10 ש"ח בכל יום, אז אתה נותן 300 בערך, כך שאתה ממש קרוב.
ניתן להוריד מהסכום הכללי דברים שקשורים לקדושה- כמו ילדים שלומדים בתלמוד תורה וכדומה, אבל עדיף לתת 500.
שירות לאומי
משמעות הציווי היא שאם יש אפשרות לתת צדקה לאנשים שקורבים אליך פיזית ויש אפשרות לתת לרחוקים צריך להקדיש את כספי הצדקה או החסד לאנשים הקרובים. במובן מסויים זה יכול להיות קשור לשירות הלאומי, אולם נדמה לי שכל המערכת היא אחרת וברוב המקרים התקנים של שירות לאומי מאויישים על ידי מישהי, כך שזה לא ממש בחירה של "או פה או שם" אלא יותר מה מתאים לי יותר. אני סבור שאם יש מקום רחוק שבו תורמים יותר מותר לבחור בו, כי המערכת תמלא את הצורך במקום שלך.
משמעות הציווי היא שאם יש אפשרות לתת צדקה לאנשים שקורבים אליך פיזית ויש אפשרות לתת לרחוקים צריך להקדיש את כספי הצדקה או החסד לאנשים הקרובים. במובן מסויים זה יכול להיות קשור לשירות הלאומי, אולם נדמה לי שכל המערכת היא אחרת וברוב המקרים התקנים של שירות לאומי מאויישים על ידי מישהי, כך שזה לא ממש בחירה של "או פה או שם" אלא יותר מה מתאים לי יותר. אני סבור שאם יש מקום רחוק שבו תורמים יותר מותר לבחור בו, כי המערכת תמלא את הצורך במקום שלך.
מתנות לאביונים
זו חובה לתת מתנות לאביונים, על פי קביעת חז"ל מדובר על שווי של ארוחה לפחות לשני אביונים שונים. נניח 20 ש"ח לפחות לשני אביונים.
זו חובה לתת מתנות לאביונים, על פי קביעת חז"ל מדובר על שווי של ארוחה לפחות לשני אביונים שונים. נניח 20 ש"ח לפחות לשני אביונים.
תפידנית שבורה
כולנו מכירים, פחות או יותר, את הדינים המיוחדים של גניזה, ויודעים שצריך לגנוז בצורה מכובדת דברים שיש בהם קדושה. אולם צריך לדעת שדיני הקדושה יכולים לחול גם על כלים ואביזרים ששימשו את תשמישי הקדושה עצמה. לדוגמא- התיקים של ספר תורה הם קדושים ואפילו המטפחות של ספרי התורה מקבלות קדושה. יש בחז"ל דיונים לגבי דברים שנועדו לשימוש בקדושה ולא שימשו עדיין בפועל, אולם אם השתמשת בתפידנית, או בכל כלי או שקית אחרת, כבר לתפילין, אז אסור לשים בה דברי חול, תפילין הם דברי קדושה שמקדשים גם את כל התשמישים שלהן
כולנו מכירים, פחות או יותר, את הדינים המיוחדים של גניזה, ויודעים שצריך לגנוז בצורה מכובדת דברים שיש בהם קדושה. אולם צריך לדעת שדיני הקדושה יכולים לחול גם על כלים ואביזרים ששימשו את תשמישי הקדושה עצמה. לדוגמא- התיקים של ספר תורה הם קדושים ואפילו המטפחות של ספרי התורה מקבלות קדושה. יש בחז"ל דיונים לגבי דברים שנועדו לשימוש בקדושה ולא שימשו עדיין בפועל, אולם אם השתמשת בתפידנית, או בכל כלי או שקית אחרת, כבר לתפילין, אז אסור לשים בה דברי חול, תפילין הם דברי קדושה שמקדשים גם את כל התשמישים שלהן
תפילין
התורה מצווה על תפילין ומזוזות כמה וכמה פעמים, לכאורה התחילו להניח תפילין ולקבוע מזוזות במדבר, אחרי קבלת התורה.
התורה מצווה על תפילין ומזוזות כמה וכמה פעמים, לכאורה התחילו להניח תפילין ולקבוע מזוזות במדבר, אחרי קבלת התורה.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכה
מוצרים







