לוח זמני השמיטה הקרובה

הרב יניב חניאכחתמוזתשפא08/07/2021
שאלה:
שלום וברכה, האם יש לרב לוח של הזמנים הנוגעים לשמיטה הקרובה? מתי צריך לעשות כל דבר, עד מתי מותר לעבוד, מה זמני הביעור וכדומה?
תשובה:
שלום,
להלן הודעה שקיבלתי:
הועלה לאתר לוח הזמנים לשמיטה תשפ"ב
בשבח והודיה להשם יתברך הועלה לאתרנו אתר השמיטה של ישראל לוח זמנים לשנת השמיטה תשפ"ב
הלוח מרכז בתוכו כל המידע הנחוץ לקדושת שביעית, איסור ספיחין ומצות ביעור.
לירקות, תבואה, קטניות, פירות ופרחים לשנת השמיטה תשפ"ב
עם תמצית עיקרי דיני שביעית לצרכן, מבוסס על ספר "שביתת השדה" - הלכות שביעית
מאת הרה"ג שניאור ז. רווח שליט"א ראש המכון למצוות התלויות בארץ
לכניסה ללוח: https://shmita.hamachon.co.il/%d7%9c%d7%95%d7%97-%d7%96%d7%9e%d7%a0%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9e%d7%99%d7%98%d7%94-%d7%aa%d7%a9%d7%a4%d7%91/בתשובה אני נעזר מאוד בסיכום מעולה של הרב החשוב, הרב אליהו ביטון, הרב של ביריה והגליל העליון... שערך טבלה מסודרת העניין. כדרכו לסכם דברים כאלו בצורה נפלאה. תודה לכבוד הרב.
| פרי הגדל פעמיים בשבת | מברכים שהחיינו על כל אחד | |
| פירות יבשים | לא מברכים | |
| תפוזים מזנים שונים | מברכים על כל אחד | |
| תאנים, ענבים, שזיפים שחורים ולבנים | מברכים רק על הראשון | |
| אפרסקים ונקטרינה | מברכים רק על הראשון | |
| אגוזים ושקדים חדשים | אין מברכים | |
| פרי חדש חתוך | מברכים | |
| פרי חדש מרוסק | לא מברכים | |
| פרי חדש סחוט (מיץ) | לא מברכים | |
| גרעין מתוק | מברכים אם עדיין לא בירך על הפרי | |
| יין מענבים חדשים | לא מברכים | |
| סברס | מברכים | |
| חבוש מבושל | מברכים | |
| אבטיח | מברכים | |
| מילון | מברכים | |
| ירקות למיניהם | לא מברכים | |
| פרי חדש שיש ממנו באחסון או בקופסאות שימורים |
מברכים |
גם אם מדובר על מוצרים שהם קדושת שביעית, והסיכוי לכך קטן מאוד, בכל מקרה יהיה מותר לך לזרוק אותם בשלב זה, אחרי שהם כבר לא ראויים לאכילה, ולכן גם אם זה היתר מכירה, מחו"ל או קדושת שביעית מותר לך לשים את זה בפח.
בשלב ראשון נתאר את הרעיון העומד אחרי "אתרוג אוצר בית דין" כדי שהתשובה תובן.
על פי ההלכה אסור לעשות מסחר בפירות שביעית. כלומר- אסור למכור אותם למישהו אחר כדי להרוויח כסף. לאדם היה מותר, מהתורה, רק לקטוף לעצמו אתרוג ולעשות בו שימוש...
במשנה מופיע תיאור של כלי שנקרא אוצר בית דין, על פי הרעיון הזה מי שמגדל את הפירות הוא בית הדין, והחקלאים הם שליחיו. במקרה כזה לבית הדין יהיה מותר "לחלק" את הפירות או את הירקות ולגבות עליהם את עלות העבודה.
מה שעושים בדרך כלל בבתי דין של אתרוגים (שבהם יש ערך גבוה מאוד לכל פרי ואי אפשר סתם לקבוע ש"קילו עולה 5 ש"ח"), הוא לחלק את העלות שעולה לתחזק את הפרדס לכמות האתרוגים המקובלת ואז לקבוע כמה רמות מחיר... נניח שלוש רמות. במקרה כזה מוכרים את האתרוג בקופסה סגורה כדי שאנשים לא "יבחרו" אתרוג מה שיהפוך את זה למכירה של ממש (הוא בוחר אתרוג ואז משלם לפי מה שמצא...). משתדלים בחלוקת הרמות במחיר תכסה את עלות הפעלת הפרדס על פי החלוקה, נניח שמכרו 1000 אתרוגים ב20 ש"ח, 1000 ב50 ו1000 ב1000, זה נותן את הסכום הכללי שעולה הפרדס לשנה.
בתיאור שתיארת נראה שיש שתי בעיות-
א) כמה רמות מחירים, מה שהופך את זה דומה יותר ויותר למכירה...
ב) קופסה שקופה לחלוטין שמאפשרת גם היא בחירה... ואז בודאי נוצר מצב שאנשים בודקים את האתרוג היטב ומשלמים את "שוויו" וזו בעיה...
לכן נראה לישאסור לקנות כך אתרוג לארבעת המינים.
על פי כמובן שאתרוג "אוצר בית דין" בתפזורת גם לא נכון לקנות.
על פי התורה, בראש השנה שאחרי שנת שמיטה נשמטים החובות הלא משולמים (הלוואות) של כל האנשים. מכיוון שכך, היו אנשים שנמנעו להלוות לעניים סמוך לשנת השמיטה, כדי שההלוואה לא תישמט. לכן תיקן הילל שאנשים יערכו שטר פרוזבול, שבו הם מעבירים את החובות שלהם לגביה לבית דין, ולבית דין מותר לגבות גם אחרי שמיטה. זאת הסיבה שממלאים פרוזבול לפני ראש השנה השנה, ומחתימים עליו שני עדים.
כאן ניתן למצוא עוד הלכות בנושא וכן נוסחים שונים של פרוזבול.
נוסח הפרוזבול של בית הדין "נדיבי ארץ"-
בפנינו, העדים החתומים מטה, בא _______________ בן __________ ואמר לנו- קנו ממני בקנין גמור ושלם בכל דבר הראוי לקנין קרקע, שאני מקנה קרקע כל שהיא לכל אחד מבעלי החובות שלי (והחייבים לאישתי), שאין להם קרקע. וקנינו ממנו בקנין גמור ושלם בכלי הראוי למעשה קנין.
ועוד אמר ______________ בן ______________ אתם עדי שאני מוסר כל חוב שיש לי (ולאשתי) לידי בית הדין שליד ועד נדיבי ארץ, בראשות הרבנים שליט"א-
הרב יעקב אריאל שליט"א, הרב דב ליאור שליט"א, הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, הרב שמואל אליהו שליט"א, הרב יהודה הלוי עמיחי שליט"א.
והם יוכלו לגבות חובותי ואם לא יגבו בית דין הנ"ל, אוכל לגבות חובותי בכל עת שארצה.
התאריך_______________ התשע"ה.
באנו על החתום-
נאם ________________ בן ________________ עד
נאם ________________ בן ________________ עד
בשלב זה כמובן אין עדיין שמיטה, השמיטה לגבי ירקות תתחיל כמה ימים (מעט ימים) אחרי ראש השנה ואילו השמיטה בפירות תתחיל באיזור אדר. בדרך כלל יש פרסומים בכל מיני כלי תקשורת לגבי איזה פרי הגיע לזמן השמיטה ואיזה לא.
כמובן שהדרך הפשוטה ביותר היא לקנות ממקומות עם הכשר, ששם הרבנות דואגת לעניין של השמיטה, אבל אם אתה קונה ממקומות בלי הכשר, שים לב לתאריכים שמפורסמים.
באופן עקרוני שנת השמיטה מתחילה מראש השנה של השנה הקרובה, שנת תשע"ה. אולם בתחום של שתילת עצים, נטיעתם וכדומה, חכמים למדו שצריך לשתול 30 יום לפני ראש השנה, כלומר- שחייבים שהנטיעה החדשה תהיה בת 30 יום לפחות בזמן ראש השנה? אולם מכיוון שכדי שהנטיעה "תתפוס", צריך שבועיים קודם. לכן, איסור שתילה ונטיעה מתחיל למעשה מטו באב של שנה זו.
כך שיש רק מלאכה אחת שעניינה מתחיל משנה שלפני השמיטה, איסור שתילה ונטיעה של עצי פרי מיום טז באב.
עצי סרק וירקות מותר לשתול עד ראש השנה של שמיטה.







