בתולין

הרב יניב חניאכבחשווןתשעט31/10/2018
שאלה:
שלום כבוד הרב, לפני כמה שנים כשהייתי פחות דתיה היה לי חבר שלא שמרתי איתו נגיעה, מעוחם לא שכבנו אבל היה מצב שבו הוא הכניס לי אצבעות לאיבר, אני נמצאת לפני חתונה ורציתי לדעת האם אני נחשבת בתולה במידה ונקרע לי הקרון בתולין, והאם זה משנה בכלל אם יש או אין במצב הזה? רציתי לדעת אם אני מחוייבת לספר על כך לחתני במידה ואני נחשבת כלא בתולה, והאם בחורה ששכבה עם גבר לפני החתונה מחוייבת לספר על כך לתחנה? אשמח להרחבה בנושא ותודה מראש.
תשובה:
טוב, זו שאלה מעט מורכבת. ויש בגמרא לא מעט דיונים בנושא. ההנחה הבסיסית היא שחתן רוצה וצריך לדעת האם אשתו בתולה או לא. השאלה היא האם מצב כמו שאת מתארת נקרא "לא בתולה".הגמרא מביאה מצב של "מוכת עץ", שהוא מצב שבו אשה איבדה את הבתולין, אולם לא עם גבר, אלא עם מצב פיזי (נפילה, מכה וכדומה), ולכאורה המצב שאת מתארת הוא לא דומה גם לזה, כי הרי כן נגע בך גבר, אלא שלא קיימתם יחסים.
מהצד המעשי- אני לא חושב שאיבדת את הבתולין. אצבע בדרך כלל אינה מספיקה (אלא אם כן מדובר על הרבה "התעבקות" ועל הרבה פעמים), ואני מניח שבמצב כזה היה יורד דם וכן היה לך כאב.
כך שההנחה שלי היא שאת עדיין בתולה מבחינה פיזית. השאלה היא האם מבחינה "רוחנית" מגע כמו שקיימת הוא מצב של איבוד בתולין, כי בכל זאת גבר זר נגע בך בצורה אינטימית.
יש בכך דעות שונות... החל מהגמרא וכלה בפוסקים.
אני חושב שאת כן צריכה לשתף את החתן לעתיד, בעז"ה, בעצם העניין, אולם בלי לרדת לפרטים. הוא צריך לדעת שפעם לא שמרת נגיעה, ושהגעת עם מישהו למצב אינטימי, אולם תחסכי ממנו את הפרטים השונים. "היה לנו מגע מאוד אינטימי" אמור להספיק. שוב, אם היית בוודאות מאבדת את הבתולין, היה צורך לספר, אולם מכיוון שאני מניח שלא היה אובדן בתולים, אז אין טעם לשתף בפרטים העמוקים של המקרה. אולם מצד שני חשוב שהוא ידע שהיה קשר כזה...
ההנחה היא שאין כאן עניין הלכתי של מקח טעות (חתן שחושב שאשתו בתולה והיא לא), אלא עניין רוחני, שהוא צריך לדעת שהיה מצב כזה פעם.
אם את בטוחה שהבתולין ירדו (כי היה דם, כאב, או התעסקות מרובה מאוד), אז צריך לחשוב מחדש...
בכל מקרה, לצערנו בדור הזה יש הרבה מאוד מצבים של חוסר צניעות ואני בטוח שתתגברו על זה ותמשיכו לחיי אישות מצויינים.
תשובות נוספות בנושא-
הציעו לי בחור...
אני חושב שזה משוגע לגמרי, למה שבחורה בת 17 תסכים להצעה כזו? למה שבגילך תשקלי מישהו שהוא גדול ממך ב10 שנים? זה נראה לי לא שייך לחלוטין.
אני חושב שזה משוגע לגמרי, למה שבחורה בת 17 תסכים להצעה כזו? למה שבגילך תשקלי מישהו שהוא גדול ממך ב10 שנים? זה נראה לי לא שייך לחלוטין.
שמירת נגיעה
מאוד קשה לענות על השאלה הזו או לנסות לייעץ ולעזור מבלי לדעת עוד הרבה פרטים.
מזה שאת בת 18 ועוד מעט מתארסת, אני מבין שייכת לציבור חרדי/ דתי חזק. האם נכון? אם לא, אז איך את מתארסת כבר עכשיו?
ואם את שייכת לציבור החרדי, אז הפגישות הן בדרך כלל במקום מאוד מוגן, עם אנשים מסביב וכו', לא?
כמה זמן אתם כבר נפגשים שזה הפך להיות כל כך קשה?
בקיצור, אני חייב עוד פרטים כדי לנסות ולהתחיל לעזור...
מאוד קשה לענות על השאלה הזו או לנסות לייעץ ולעזור מבלי לדעת עוד הרבה פרטים.
מזה שאת בת 18 ועוד מעט מתארסת, אני מבין שייכת לציבור חרדי/ דתי חזק. האם נכון? אם לא, אז איך את מתארסת כבר עכשיו?
ואם את שייכת לציבור החרדי, אז הפגישות הן בדרך כלל במקום מאוד מוגן, עם אנשים מסביב וכו', לא?
כמה זמן אתם כבר נפגשים שזה הפך להיות כל כך קשה?
בקיצור, אני חייב עוד פרטים כדי לנסות ולהתחיל לעזור...
שמירת הברית במחיר של לא להתחתן
השאלה שלך, לעניות דעתי, מאוד מושפעת מגישות לא יהודיות ואפילו נוצריות.
באופן עקרוני, המצווה הראשונה בתורה היא פרו ורובו, והעניין של ללדת ילדים זה משהו חשוב מאין כמוהו שיש לו גם משמעות הלכתית וגם משמעות רוחנית עצומה. שום דבר הקשור לשמירת הברית אינו עומד בפני המצווה של פרו ורבו, כולל מקרים קיצוניים ביותר שבהם מותר להוציא זרע אפילו בשביל בדיקה רפואית שתוביל ללידת ילדים ולענ"ד אין שום פוסק שיסכים עם מה שאתה מתאר... יהודים מאמינים בלידת ילדים, בהרחבת העולם ובהורדת נפשות לעולם.
על דבי זה, כמובן, בא בעניין של שמירת הברית, אולם הוא לא אמור להפריע לחיי אישות, והוא לא עומד מול זה.
יש אפילו ראשונים מסויימים שטוענים שהוצאת ז"ל זה רק מדרבנן. זה נכון שהזוהר הקדוש מחמיר מאד בעניין, ובמקובלים הקפידו על זה מאוד מאוד, אולם זה לא בא ועומד מול מצוות לידת ילדים.
יתירה מזו, על פי היהדות, ובטח לפי הקבלה, אדם ללא אשה הוא חצי איש וידוע על מקובלים גדולים שנשאו אשה גם בגיל מתקדם מאוד ואפילו ללא סיכוי ללדת ילדים. רק כדי לא להישאר "פלג גופה".
וברור שהגמרא לא רק מתירה אלא אף מעודדת יחסים בתקופות שבהן ברור שלא יהיו ילדים או עיבור. אלו די דברים שונים- מצוות העונה ומצוות הילודה. ומצוות העונה היא חשובה בפני עצמה, ומעולם לא טענו שהוצאת זרע בזמן חיי אישות היא ז"ל.
באופן כללי, תמיד חשוב מאוד לשים לב לסדר הקדימויות, בחיים ובמצוות, ויש מצווה דאורייתא של לידת ילדים, ואחרי יש מצוות נוספות ומעולם לא היה מי שטען שעניין ז"ל מבטל חיי אישות מלאים. מלבד מקורות שמחוץ ליהדות...
השאלה שלך, לעניות דעתי, מאוד מושפעת מגישות לא יהודיות ואפילו נוצריות.
באופן עקרוני, המצווה הראשונה בתורה היא פרו ורובו, והעניין של ללדת ילדים זה משהו חשוב מאין כמוהו שיש לו גם משמעות הלכתית וגם משמעות רוחנית עצומה. שום דבר הקשור לשמירת הברית אינו עומד בפני המצווה של פרו ורבו, כולל מקרים קיצוניים ביותר שבהם מותר להוציא זרע אפילו בשביל בדיקה רפואית שתוביל ללידת ילדים ולענ"ד אין שום פוסק שיסכים עם מה שאתה מתאר... יהודים מאמינים בלידת ילדים, בהרחבת העולם ובהורדת נפשות לעולם.
על דבי זה, כמובן, בא בעניין של שמירת הברית, אולם הוא לא אמור להפריע לחיי אישות, והוא לא עומד מול זה.
יש אפילו ראשונים מסויימים שטוענים שהוצאת ז"ל זה רק מדרבנן. זה נכון שהזוהר הקדוש מחמיר מאד בעניין, ובמקובלים הקפידו על זה מאוד מאוד, אולם זה לא בא ועומד מול מצוות לידת ילדים.
יתירה מזו, על פי היהדות, ובטח לפי הקבלה, אדם ללא אשה הוא חצי איש וידוע על מקובלים גדולים שנשאו אשה גם בגיל מתקדם מאוד ואפילו ללא סיכוי ללדת ילדים. רק כדי לא להישאר "פלג גופה".
וברור שהגמרא לא רק מתירה אלא אף מעודדת יחסים בתקופות שבהן ברור שלא יהיו ילדים או עיבור. אלו די דברים שונים- מצוות העונה ומצוות הילודה. ומצוות העונה היא חשובה בפני עצמה, ומעולם לא טענו שהוצאת זרע בזמן חיי אישות היא ז"ל.
באופן כללי, תמיד חשוב מאוד לשים לב לסדר הקדימויות, בחיים ובמצוות, ויש מצווה דאורייתא של לידת ילדים, ואחרי יש מצוות נוספות ומעולם לא היה מי שטען שעניין ז"ל מבטל חיי אישות מלאים. מלבד מקורות שמחוץ ליהדות...
צניעות ומוסר
א. אני סבור שזו בהחלט "דרישה לגטימית". גם בדברי חז"ל ובעוד מקומות רבים יש חשיבות גדולה מאוד לבתולין וחכמים מתייחסים לכך בכובד ראש. כמובן שיש מקרים שבהם זה לא יכול להכריע לרעת הבחורה (כמו לדוגמא מישהי ממש איכותית שחזרה בתשובה וכדומה...) וידוע שהבבא סאלי התחתן עם גרושה במקרה מסויים, אולם בניגוד לעולם המודרני אנחנו מייחסים לכך חשיבות ויש בהחלט לגיטימיות לדרישה. כמובן שאם יש מצב של התנגשות, ראוי לבחון זאת ולא לפסול מישהו רק בגלל זה, אבל זה צריך להילקח בחשבון. בטח ובוודאי בימינו שיש זילותא גדולה כל כך בענייני צניעות ושלעניין הזה יש משמעות גדולה.
ב. זו שאלה גדולה איך. אבל נדמה לי שיש שלב שבו ניתן ואפשר לומר את זה. זה כמובן תלוי בסיטואציה, בבחורה, בבחור וכדומה... אבל במצב מסויים ניתן לומר את זה, אם הנושא הזה בכלל עולה כשאלה (כלומר- אם זו בחורת אולפנה, צנועה וחסודה, שניכר שהיא לא בעניין אני לא בטוח שצריך לשאול בכלל...), אבל הוא מנקר ברקע, אז אפשר לומר- "אני יודע שימינו נהוג ממש לזלזל בעניין של צניעות ושמירת נגיעה... אבל לי זה ממש חשוב והייתי רוצה לדעת איך את רואה את זה, איך ראית את זה בעבר והאם הגעת למצבים שהשאלה הזו בכלל עלתה..." משהו כזה.
א. אני סבור שזו בהחלט "דרישה לגטימית". גם בדברי חז"ל ובעוד מקומות רבים יש חשיבות גדולה מאוד לבתולין וחכמים מתייחסים לכך בכובד ראש. כמובן שיש מקרים שבהם זה לא יכול להכריע לרעת הבחורה (כמו לדוגמא מישהי ממש איכותית שחזרה בתשובה וכדומה...) וידוע שהבבא סאלי התחתן עם גרושה במקרה מסויים, אולם בניגוד לעולם המודרני אנחנו מייחסים לכך חשיבות ויש בהחלט לגיטימיות לדרישה. כמובן שאם יש מצב של התנגשות, ראוי לבחון זאת ולא לפסול מישהו רק בגלל זה, אבל זה צריך להילקח בחשבון. בטח ובוודאי בימינו שיש זילותא גדולה כל כך בענייני צניעות ושלעניין הזה יש משמעות גדולה.
ב. זו שאלה גדולה איך. אבל נדמה לי שיש שלב שבו ניתן ואפשר לומר את זה. זה כמובן תלוי בסיטואציה, בבחורה, בבחור וכדומה... אבל במצב מסויים ניתן לומר את זה, אם הנושא הזה בכלל עולה כשאלה (כלומר- אם זו בחורת אולפנה, צנועה וחסודה, שניכר שהיא לא בעניין אני לא בטוח שצריך לשאול בכלל...), אבל הוא מנקר ברקע, אז אפשר לומר- "אני יודע שימינו נהוג ממש לזלזל בעניין של צניעות ושמירת נגיעה... אבל לי זה ממש חשוב והייתי רוצה לדעת איך את רואה את זה, איך ראית את זה בעבר והאם הגעת למצבים שהשאלה הזו בכלל עלתה..." משהו כזה.
רווק או נשוי
לא ממש הבנתי מה השאלה, מדוע שתהיה הששואה?
כלומר- מהיכן הבנת שחייבים להיות נשוי בשביל להיאבק ביצר? מישהו מתחתן בשביל שלא יהיה לו יצר?
לא ממש הבנתי את כוונתך... לכאורה אין קשר בין נישואים ליצרים, אנשים מתחתנים בגלל סיבות אחרות.
לא ממש הבנתי מה השאלה, מדוע שתהיה הששואה?
כלומר- מהיכן הבנת שחייבים להיות נשוי בשביל להיאבק ביצר? מישהו מתחתן בשביל שלא יהיה לו יצר?
לא ממש הבנתי את כוונתך... לכאורה אין קשר בין נישואים ליצרים, אנשים מתחתנים בגלל סיבות אחרות.
מוזיקה לא דתית בשמחות
זו שאלה שנוגעת בעיקר להשקפה, ופחות להלכה. כלומר- ודאי שיש שירים לא צנועים שאותם אסור לשמוע. אולם שירים שאין בהם חוסר צניעות, והם שירים עבריים העובקים בעם, בארץ וכדומה... יש שרואים בכך ערך גדול, של העברת מסרים בצורה שירית וגם של שמחה שזה גורם. לעומת זאת יש כאלו שרואים בכל דבר שלא נולד ממש בקדושה משהו פגום.
לכן זה תלוי בהשקפה.
לעניות דעתי זה בסדר, אולי לא ממש בקטעים שרוקדים עם החתן, אבל ברקע הארוחות וכדומה זה נראה בסדר.
זו שאלה שנוגעת בעיקר להשקפה, ופחות להלכה. כלומר- ודאי שיש שירים לא צנועים שאותם אסור לשמוע. אולם שירים שאין בהם חוסר צניעות, והם שירים עבריים העובקים בעם, בארץ וכדומה... יש שרואים בכך ערך גדול, של העברת מסרים בצורה שירית וגם של שמחה שזה גורם. לעומת זאת יש כאלו שרואים בכל דבר שלא נולד ממש בקדושה משהו פגום.
לכן זה תלוי בהשקפה.
לעניות דעתי זה בסדר, אולי לא ממש בקטעים שרוקדים עם החתן, אבל ברקע הארוחות וכדומה זה נראה בסדר.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות - בינו לבינה
מוצרים







