close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לוד- הגרעין החברתי שותף מלא בעיצוב חגיגות העצמאות

ינון גולןב אייר, תשעא06/05/2011

חגיגות יום הזיכרון ויום העצמאות בעיר לוד מביאות את הקשר בין הגרעין התורני בעיר לבין העירייה וגורמים אחרים לשיא חדש.

פעילותו של הגרעין התורני בעיר לוד זכתה השנה להכרה נרחבת מצד העירייה המקומית, המנוהלת על ידי ועדה קרואה, כשהאחרונה שיתפה את הגרעין בהכנת טקסי יום הזיכרון ויום העצמאות. אחד הסממנים לשיתוף זה הוא בעבודה שבטקס המרכזי ביום העצמאות כל המופעים הותאמו גם לצרכי הקהילה הדתית לאומית הגדולה בעיר כשמשמעות הדבר היא התבססות על זמרים גברים, כשאת המופע יפתח מנהיג להקת "אוף שימעחס" הזמר ישי לפידות. בנוסף לכך תנועות הנוער הדתיות בעיר (עזרא ובני עקיבא) ישתתפו בטקסי הדגלנות בבימת ההופעות ויהיו חלק מסדר ההופעות העירוני. בהקשר לכך אומר מנכ"ל הגרעין שילה אדלר כי "שיתוף הפעולה בין הגרעין התורני בעיר לבין העירייה בחגיגות יום העצמאות, הוא חלק ממארג שלם של פעולות שהגרעין עושה בעיר יחד עם כלל הגורמים. אנחנו פועלים יחד על כלל העיר בנושאי חינוך, רווחה, ערכים ועוד הרבה פעילויות כולל הפעלת אחד המתנס"ים בעיר. לכן זה היה מובן מאליו שגם בטקס יום העצמאות ישתפו אותנו בהכנת האירוע כי אנחנו רואים את עצמנו, וכך גם העירייה רואה אותנו, כשותפים מלאים בפעילות העירונית".

אתה לא חושש שתושבי לוד יגידו שהגרעין משתלט על העיר?
ממש לא, אנחנו פועלים מתוך העיר וכחלק מהעיר וזה מתבטא בכלל הפעילות הענפה שלנו. לכן העירייה רואה בנו גם שותפים והשותפות הזו מתקבלת באופן טבעי גם על ידי כלל האנשים. יצויין שזו לא רק שותפות שבה אנו אומרים לעירייה מה לעשות וגמרנו. אנחנו ממש מפיקים איתה את האירוע כשחברי הגרעין ממש מביאים את הציוד ועוזרים פיזית בהפקה. כלומר הגרעין לא נמצא בעמדה של נתינת עצות והוראות אלא הוא זה שבעצמו מוציא לפועל יחד עם העירייה וגורמים נוספים את הטקס. זה מקום אחר של עשייה משותפת ולכן כולם רואים בנו חלק מהעיר ולא גורם שמשתלט מבחוץ.

בנוסף לכך אחד ממדליקי המשואה בטקס יהיה מנהל גמ"ח החסד הגרעיני. הרב איתן שנרב שתחת ה נהגתו מפעיל הגרעין התורני בעיר מפעל חסד ענקי הכולל בתי תמחוי, מרכזי חלוקת בגדים ופעילויות רבות נוספות. הרב שנרב עצמו ניאות להתראיין לקראת הטקס רק מתוך ההבנה כי הראיון ייסוב על הגמ"ח ולא עליו וכי ראיון כזה יסייע יותר להבאת תורמים ומתנדבים לפעילות הענפה של גמ"ח הגרעין בעיר. לדברי הרב שנרב "הגמ"ח הוקם לפני 15 שנה על ידי משפחות מהגרעין התורני כשהמטרה היתה עזרה למשפחות מצוקה שהיו בעיר".

לכמה משפחות עזר אז הגמ"ח?
היה צורך מאד גדול גם אז אבל בהתחלה הגמ"ח סייע ל30 משפחות. עשינו זאת על ידי חלוקה של תלושי מזון על סך 100 שקלים שיכלו להיפדות בחנות מזון מקומית. כיום הגמ"ח התרחב מאד ואנחנו מפעילים בתי תמחוי, מרכזי ביגוד וכן חלוקת אוכל למאות משפחות. בנוסף לכך מסייע הגמ"ח למשפחות לצאת גם ממעגל המצוקה. מדובר בשיטה המפורסמת של ארגון פעמונים. כלומר פעיל מגיע למשפחה ומאתר את נקודת המצוקה שלה ואז אנו מסייעים למשפחה לפתור את הבעיה הזו. בצורה הזו אנו גם מפעילים פרויקטים של חונכות לילדים של משפחות אלו וממש פועלים להוצאתם ממעגל העוני".

לדברי הרב איתן שנרב כיום פועלים בגמ"ח 50 פעילים חברי הגרעין התורני בעיר כשכולם פועלים בהתנדבות ומפעילים פרויקטים שונים של חסד בעיר".
בנוסף לרב שנרב ידליקו משואות בטקס יום העצמאות בעיר עוד חמשה דמויות מפתח מרכזיות בפעילותה של העיר שתרמו לה תרומה ייחודית. דמות כזו היא למשל מנהלת בית הספר תיכון הראל ב15 השנים האחרונות בעיר הגב' חנה מוסטורוב. כששואלים אותה כיצד היא רואה את תפקידה אומרת הגב' מוסטורוב כי "בית ספר צריך לדאוג לא רק לחברה החזקים בחברה אלא גם לחלשים". לדבריה "ללא סיוע ועזרה לחלשים בית הספר בוגד בייעודו החינוכי". בהקשר לכך בבית הספר הראל פועלות 4 כיתות של ילדים אוטיסטים שמשולבים לחלוטין במסגרת הבית ספרית ומעורים בפעילות הכללית. אלא שהפעילות של תיכון הראל לא מסתיימת רק בהכלת ארבעת הכיתות המיוחדות הללו. "אנחנו לא מסתפקים רק בהכלתם של הילדים האוטיסטים- אומרת הגב' מוסטורוב- אלא תלמידי בית הספר אמצו את בית הקשיש שקיים בסמיכות לבית הספר ויוצאים לאירועים שונים במקום וזאת במטרה לשמח את הקשישים שגרים בו. בנוסף לכך החברה חילקו קמחא דפחסא השנה והם מעורבים בפעילויות חסד שונות". בסיום הראיון איתה מציינת הגב' חנה מוסטורוב, כי בית הספר הראל זכה בהקשר לפעילותו כבר פעמיים בפרס החינוך המחוזי על ההישגים שלו בטיפול בפרט ובקבלת השונה.

ארבעת מדליקי המשואות האחרים הם: תא"ל במיל אילן ההרי, יו"ר הוועדה הקרואה היוצא של העיר לוד ודמות מוערכת בעיר שהעלתה את עיריית לוד על דרך ההשתקמות בה נמצאת העיר גם כיום תחת הנהגתו של יו"ר הוועדה הקרואה החדשה מר מאיר ניצן. הגב' ציונה ישעיהו דמות מרכזית בעדה האתיופית שהקימה קבוצות תמיכה להורים ותלמידים בני העדה על פי שיטת אדלר. נציג הנהלת חברת הביגוד פוקס הפועלת בעיר עם בני נוער נושרים ומשקיעה כסף רב בהחזרתם אל ספסל הלימודים. וקצין המשטרה רפי אפטר שהקים את כלל מסגרות ההתנדבותיות מטעם השיטור הקהילתי בעיר ושעוסק שנים רבות בחינוך בתיכון רמלה – לוד מתוך תחושת שליחות.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה