close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

יצר הרע, יש חיה כזו? חלק שני

יהונתן גליסי אלול, תשעא09/09/2011

חלקו השני של הניתוח ליצר הרע, מקומו בחיינו ומשמעותם של אינסטינקטים.

תגיות:
- אחי, בפעם הקודמת שאלתי אם יצר הרע זה מוחשי או מטאפורי, רוחני או גשמי.. תראה מה גיליתי על רבדי הנפש והמוח: למח האנושי יש שלוש שכבות עיקריות. המח התחתון ביותר - הוא נקרא מח הזוחלים או גזע המח. חלק זה אחראי על הפעילות האוטונומית של הגוף שלנו- דופק, לחץ דם, נשימה... כל הדברים החיוניים הללו נשלטים ע"י האזור הזה, ופועלים מחוץ למודעות שלנו. מח הזוחלים פועל בהתאם לאינסטינקטים ודחפים.
לפי מיטב הבנתנו היום- לזוחלים אין עיצוב רגשי. הם פועלים בהתאם לאינסטינקטים ודחפים שמטרתם לשרוד.
- מגניב! מה זה מזכיר לי? אתה הולך ברחוב ופתאום משומקום נובח עליך כלב. גם אם אתה ממש לא מפחד מכלבים, יש מעין תגובת בהלה של הפתעה, דופק מהיר וכד'. זהו אותו אינסטינקט השרדותי, בפני תקיפה למשל. איך פועל חלק זה במוח?
- החלק הזה האחראי לאינסטינקטים ולרפלקסים של ההישרדות, הוא החלק הבסיסי של המוח והנפש שנועדו למצוקה פיזית של קיום והישרדות. כשהגוף נתקל באיום, בין אם הוא אמיתי או מדומה, מופעלות מערכות הגנה אוטומטיות של אינסטיקטים ורפלקסים.
3 האינסטיקטים ההשרדותיים הבסיסיים והמיידיים אשר מלווים בתחושות רגשיות ופיזיות ממשיות הם: מלחמה, בריחה או קפאון ( FFF- פייט, פלייט, פריז),  3 צורות תגובה ראשוניות\אוטומטיות אלו מלווים אותנו פעמים רבות במשך היום, גם לא במצב של איום, כיוון שאנחנו נמצאים במצבי מתח מתמשכים הדומים למצב כמו איום.
- תן דוגמא
- נניח שמישהו פוגע בך מילולית ואתה נמצא במתח ולא רגוע, תגובה ראשונית אוטומטית היא להיפגע, להעלב, או להחזיר, להתווכח וכד'. לעומת זאת במצב רגוע ובמחשבה שניה ניתן לפתור מצבים כאלו בצורה הרבה יותר רגועה ומתוך אמונה, ואם יש פגיעה אמיתית אוביקטיבית היא תמיד ניתנת לפתרון בצורה אפקטיבית ולא בפגיעה עצמית שלא מקדמת אותך. זהו בעצם הכיוונון הראשוני של ה"אגו" כדי להגן על עצמנו, אבל לא תמיד הוא באמת עוזר לנו מעבר לאותו רגע של צורך בהגנה מפני פגיעה ממשית.
הפתרון הוא להוריד את רמת המתח שכבר כמעט התרגלנו אליה ולחיות את החיים בשלווה ובטחון ולא בתודעת קיום והשרדות. צעד ראשון לכך הוא קל מאוד שגם אותו כמעט שכחנו: פשוט לנשום טוב, עמוק לבטן. הרחבת הסרעפת משפיעה על בריאות מערכת העצבים מיידית!
- מדהים בזמן שאתה חקרת בצד היותר מדעי, אני ניסיתי להבין את הדברים מהמקורות. החלק הזה שאתה מתיחס אליו במוח, זהו חלק המקביל בדיוק ל"נפש החיה" הראשונה המופיעה כבר ביום החמישי לבריאה. אותם זוחלים קדמונים - התנינים (שיתכן והם הדינוזאורים), השרצים והרמשים, אלו גווני החיים הבסיסיים שקיימים במציאות לפני קומת האדם השלם ומתבטאים גם ברובד הבסיסי שהזכרת , במוח האנושי.
- תראה את ההקבלה הזו בין אותו חלק במוח לנבראי היום החמישי וצורות ההשרדות: בריחה או מעוף - כמו העופות מלחמה או מאבק - כמו השרצים הכוחניים קפאון או העמדת פנים - כמו הדגים והשרצים בעלי ההסוואה באמת מדהים
- וואלה. וזה רק החלק הבסיסי במוח.. טוב, תן לנשום בנתיים.. :)
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה