close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מבצע שחזור ארון הקודש של בית כנסת החורבה

מערכת שורשז אב, תשסט28/07/2009

מבצע מיוחד- שחזור ארון הקודש העתיק של בית הכנסת ה"חורבה" בירושלים. להקים אחת מחורבות ירושלים ממש...

בית הכנסת "החורבה" במרכז העיר העתיקה בירושלים הוקם בשלהי שנת 1700, לאחר שבמקום התיישבה חבורת עולים מאירופה, בהנהגת רבי יהודה חסיד. ב-27 לאוקטובר 1721 שרפו הערבים את בית הכנסת והחצר. כמעט 100 שנה לאחר החורבן הראשון, הצליחו עסקנים המשתייכים לעליית תלמידי הגר"א להשיג רשיון לביטול החובות הישנים וחידוש הבניין, שנחנך מחדש ב-1864. חידוש בית הכנסת הוגדר באותה תקופה כ"סימן לתחילת הגאולה".
מאז הקמתה הפכה "החורבה" - או בשמה "בית הכנסת בית יעקב שבחצר חורבת רבי יהודה חסיד" – לבית הכנסת הגדול,המפואר והחשוב בישראל, ולמרכז החיים ברובע. בהיכל בית הכנסת הוכתרו רבניה האשכנזים של ירושלים וישראל. יומיים לאחר שנפל הרובע היהודי ב1948, פוצצו הירדנים את בית הכנסת, ו"החורבה" הפכה לגל חורבות בפעם השנייה.

חלל בית הכנסת בתמונה משנת 1939
   

תמונה נדירה מבית הכנסת בשנת 1946
החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי החליטה להחזיר עטרה ליושנה ולשחזר את בית הכנסת. נכון להיום נמצא הפרויקט בשלבי בנייה, הודות לתרומה בסך 15 מיליון דולר של התורם ואדים רבינוביץ'.
אחת הנקודות המיוחדות בבנייתו מחדש של בניית בית הכנסת היא השחזור המדוייק של ארון הקודש המיוחד בבית הכנסת.
   
במפעל 'פיניש' לריהוט בתי כנסת, שזכה במכרז לביצוע עבודות השחזור, מספרים כי העבודות הייחודיות, ובמידה לא מבוטלת גם ההיסטוריות, יזכו לליווי אדריכלי צמוד, מאחר ומדובר בארון קודש גדול יחסית, כאשר המטרה היא להתאימו באופן מרבי למראה הארון מלפני 100 שנה.
בית הכנסת מיד לאחר שחרור הרובע היהודי בששת הימים
   
 
ארון הקודש הישן, תמונה משנת 1890
מספר בעל המפעל, פנחס לחיאני- "ככל הידוע, מדובר בעבודות הנרחבות ביותר שנעשו אי פעם לשחזור ארון קודש", ומוסיף: "לצורך העבודות שתכלולנה גם הקמת בימה ועמוד חזן, יוקצו לא פחות מכ-20 קוב עץ. גובהו של הארון, שייבנה בעבודת יד מעץ בוק איכותי, צפוי להיות כ-12 מטרים. המדרגות המובילות אליו, תשווינה לפרויקט מראה ייחודי ואותנטי וגובה של 12 מטרים בסך הכל. רוחבו של הארון חמישה מטרים. בימת התפילה תיבנה מעץ בוק מאסיבי, כולל ארבעה עמודים מגולפים וחופה מיוחדת, תוך התאמה מלאה למקור". ב"פיניש" כבר הכינו את תוכניות העבודה, כולל ציורים של הגילוף התואמים את המקור מלפני 100 שנה והעבודה מתנהלת במלוא המרץ. 
   
לאחר שהעבודות תסתיימנה, יצטרכו אנשי "פיניש" להעלות את ארון הקודש המיוחד מהמפעל ברחובות לירושלים. בימים אלו של זכרון החורבן חשים מנהלי המפעל ועובדיו כי הם השותפות, בפועל גמור, בהקמת אחת מחורבות ירושלים היא צעד נוסף לקראת גאולת הרובע והשתתפותם של עובדי המפעל בבניין בית המקדש.  
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה