close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שבע עצות לבת השירות

יוני לביאיא אלול, תשסט31/08/2009

ארזת את התיק הגדול, נתת חיבוק אחרון לאבא ואמא, ויצאת לדרך בקפיצה ישירה לתוך המים העמוקים... לטובת אלפי הבנות שהתחילו השבוע את השירות הלאומי אנו מגישים כמה טיפים שיעזרו לכן לעבור את השנה המיוחדת הזו - טוב יותר

הרבה זמן חיכית לרגע הזה של סיום השמינית. אבל דווקא אחרי שהוא הגיע, את לא בטוחה מה בעצם את מרגישה. בלב מתרוצצים רגשות סותרים. שמחה וציפייה מצד אחד, אבל גם הרבה פחד וחשש ממה שהולך לקרות עכשיו. פעם ראשונה שאת עוזבת את הבית. נוטשת את המיטה המוכרת, את המשפחה העוטפת ו...מתרחקת. מתרחקת מהסביבה הידידותית, מהשכונה, מהסניף. עוזבת את החממה המוגנת של האולפנה, את המורות והחברות. נזרקת לך בבת אחת אל העולם הגדול. נכון, את בחרת בזה. התכוננת לזה, וזה מה שאת רוצה. ובכל זאת...
____________________________________________

השנה הבאה עומדת להיות שנה מאוד מיוחדת עבורך. במובן מסוים זו הפעם הראשונה בחיים בה את עומדת לבד. לגמרי לבד. ממש ברשות עצמך. אף אחד לא 'יושב לך על הראש', לא יגיד לך איך להתנהג, ובאיזו צורה להתלבש. איש לא יבדוק אם התפללת או נטלת ידיים, וגם לא מתי את הולכת לישון ועם מי את מתחברת. את זו שמחליטה, ואת גם תשלמי את המחיר. בידך הבחירה איך ייראו החיים שלך. איזה מין בן אדם תהיי? מה ישפיע עלייך? האם תהיי דומה להורים שלך? למורה מהשמינית? לחברות? או שתהיי - מי שאת צריכה להיות! באמת.וכל האחריות הזו מוטלת עכשיו על הכתפיים שלך.
____________________________________________

נוסף לתרומה הגדולה שלך לעם ישראל במסגרת השירות, השנה הקרובה יכולה להיות מקפצה אדירה עבורך לבנות את עצמך. להתקדם, להתפתח וללמוד דברים חדשים בהמון תחומים שלא נחשפת אליהם עד היום. אבל מצד שני, כשלא ניגשים אליה נכון, היא עלולה 'לעבור לידך', במקרה הטוב, וגם לְדַרְדֵר ולפגוע, במקרה הפחות טוב...
לקראת הדרך הזו רצינו לצייד אותך בכמה עצות קטנות שיעזרו לך לעבור את השנה הזו טוב קצת יותר.

1. כל ההתחלות קשות!
שלא תגידי שלא הזהרנו. ככה זה בחיים. ההתחלה, כמעט תמיד, לא קלה. את תתגעגעי הביתה ויהיה לך קשה להתרגל למקום החדש. יכול להיות שיהיו בעיות עם החברות בדירה, בתפקיד החדש שלך, או שסתם ככה תרגישי רע עם עצמך.
קודם כל, תירגעי. אין שום סיבה להיבהל. בדיוק, אבל בדיוק ככה, זה אמור להיראות. זה לא אומר שמשהו לא בסדר איתך. זה רק מגלה שאת פשוט בחורה... נורמאלית. אם עברו שבועיים ועוד לא התקשרת לאמא בערב בוכה שנמאס לך ואת רוצה לחזור – אולי את צריכה לחשוש שיש לך איזו בעיה. אוקיי, אולי קצת הגזמנו, אבל הרעיון ברור.
אז מה לעשות? לא לוותר. המשיכי הלאה ותני לזמן לעשות את שלו. השבוע הראשון אינו כמו השני, והשני לא כמו הרביעי. רק אם אחרי לפחות חודש שאת ממשיכה ובאמת משתדלת ההרגשה הרעה לא משתנה, אפשר להתחיל לחשוב על כיוונים נוספים.

2. נקודת מבט
במהלך השירות תיתקלי בהרבה קשיים ובעיות. צורה אחת של תגובה היא להיות מתוסכלת ומבואסת. הדרך האחרת היא להפוך כל מכשול לאתגר שה' מזמן לי. לשמוח לקראתו ולראות בו הזדמנות ללמוד דברים חדשים על עצמי ועל העולם, להתנסות בדברים חדשים ולהוציא מתוכי כוחות וכישרונות שלא הכרתי. בחיים, כשמסתכלים על בנות, אפשר ממש להבחין בין מישהי שעשתה שירות למישהי שלא. בחוסן הנפשי, בביטחון העצמי, ביכולת ההתמודדות ועוד. ושיהיה ברור – מה שעושה את ההבדל זה לא הדברים הקלים והטובים שעברת אלא דווקא הקשיים והבעיות שההתמודדת איתם.

3. יחס לאנשים
תפגשי השנה המון אנשים חדשים. חלקם נחמדים יותר, וחלקם - פחות... הדבר הכי חשוב הוא לא להיכנס לעימות. בדרכים נעימות ועקיפות תשיגי יותר את מה שאת רוצה מאשר בהתנגשות ראש בראש. ותמיד צריך לזכור - לא את הכול אפשר לשנות. לא בני אדם וגם לא מצבים תקועים. אל תהיי מתוסכלת. עשי את החלק שלך ואת השאר תשאירי לקב"ה (בכל זאת, הוא ברא את העולם, והוא זה שיצטרך לדאוג לו...). עשי מאמץ לטפח יחסים עם אנשים. לומר שלום, להתעניין, להכיר תודה. במיוחד כאלו שבדרך כלל פחות מתייחסים אליהם...

4. הבנות בדירה
תרצי או לא – דירת השירות הולכת להיות הבית השני (הראשון?) שלך, והשוּתפוֹת – אחיות חדשות. השקיעי ביחסים עם הבנות האחרות בדירה. נסו ליצור אווירה חיובית, תומכת ומפרגנת. ציינו ימי הולדת ואירועים מיוחדים, עשו שבתות נעימות ביחד. קשטו את הדירה והקפידו על סדר וניקיון (לא, דירת שירות לא אמורה להיראות כמו פנימייה של בנים!).

5. קשר עם הבית
ולמרות הסעיף הקודם – לא לשכוח את המקום ממנו באת. את ההורים שכל כך שמחים על כל ביקור חטוף, טלפון ואפילו עדכון סמסי. תראי שהדברים האלו גם יתנו לך כוח. שתפי אותם בְּמַה שאת עושה ובמה שעובר עלייך. הם מכירים אותך הכי טוב בעולם ולפעמים עצה קטנה שלהם יכולה להיות הדבר הנכון במקום הנכון.

6. לשאול ולברר
השתדלי מאוד שדברים לא 'יעברו לידך'. במהלך השירות תיתקלי בהמון שאלות חדשות. בהלכה (פעם ראשונה שאת אחראית לנהל מטבח בעצמך), בהתמודדויות שאת עוברת, בדברים שאת מתלבטת בהם. לא חכם ולא מוצדק 'להתבשל במיץ של עצמך'. לא בושה להרים טלפון ולהתייעץ. עם רב שאת מכירה, עם המחנכת מהשמינית, עם המדריכה שלך לשעבר בבני עקיבא. זה ייפתח לך כיווני חשיבה ותגלי נקודות מבט שלא היו לך עד עכשיו.

7. זמן לעצמך
ואחרון חביב – הולכת להיות לך שנה מטורפת. גדושה בעשייה ופעילות מרתקת. אל תתני לשטף המרוץ הזה להטביע אותך בתוכו. את חייבת לקבוע לך זמן שקט לעצירה והתבוננות. כל יום. לחשוב קצת, מה עבר עלי היום, מה קורה איתי, להגדיר מטרות, איפה אני עומדת, לאן אני שואפת. להתפלל, ללמוד משהו רוחני, לכתוב לחברה. זמן איכות עם עצמך שייתן לך טיפה אוויר לנשימה ויעזור לך לשמור את הראש מעל המים.
אז שימי חיוך גדול על הפנים וצאי לדרך בהתלהבות. הולכת להיות לך שנה מ ד ה י מ ה, כבר אמרנו?!

כתב: יוני לביא, חברים מקשיבים, [email protected]
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה