close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ספר חדש של הצ"וף דב"ש, שער המקדש

מערכת שורשיח טבת, תשע04/01/2010

ספר חדש מפרי עטו של אחד מגדולי רבני מרוקו לפני 150 שנה, אוהב ארץ ישראל ובקי מדהים- הרב הצוף דבש. כעת בעריכה חדשה ועיצוב מרהיב המתאים למחבר וספרו.

הספר שער המקדש שיצא לאור לאחרונה הינו ספר הפותח שער לעולמו המופלא של המקדש ומטרתו לחבר אותנו אל לב המקדש.
הספר עוסק במעלות ושבחי המקדש כך שמתוך ההתבוננות והלימוד על הקשר של עם ישראל עם המקדש ניצור געגועים וכיסופים לבנינו מחדש.

הספר הוא ליקוט של נ' סימנים מתוך הספר "שער החצר" של הרה"ג ר' דוד בן שמעון זצ"ל המכונה הצוף דב"ש. שעלה לפני 150 שנה ממרוקו לירושלים ופעל ללא הרף למען הישוב היהודי. חלק מפעולותיו היו הקמת השכונה השניה מחוץ לחומות "מחנה ישראל", ישיבה , ת"ת , בית יתומים ואלמנות ועוד. (ניתן לקרוא על תולדותיו המרתקות של הצו"ף דב"ש, בקישור הזה)

הספר "שער החצר" שבו תרי'ג ! מעלות ושבחים על ארץ ישראל נכתב לפני כ150 שנה, ונדמה שמעולם לא נכתב ספר על א"י בכמות ובאיכות כמו ספר זה! "שער החצר" אזל מן השוק כבר 30 שנה ולפני כ4 שנים הודפס מחדש במהדורת צילום בכתב רש"י.

כעת, אחרי 3 שנים של עבודה ומחקר, יוצא לאור "שער המקדש" בעריכה חדשה עם פתיחת ראשי תבות, הבאת מקורות והרחבתם, חלוקה לכותרות וכותרות משנה, ציון שמות מחברי הספרים ופועליהם המובאים בספר שמוסיפים רקע חשוב לתוכנו של הספר. גולת הכותרת היא הביאור עמוק על הספר הנקרא "לב חיים" שמעמיק ומרחיב את הדעת על כל עניין ועניין.
הספר זכה לברכתו של מו"ר הראשל"צ הרה"ג מרדכי אליהו שליט"א והוקדש לרפואתו.

עיון בספר חושף את העבודה הנהדרת שנעשתה בו, כדוגמא ניתן לקחת את נושא "פאר המקדש"-
4 הפרקים הראשונים בספר עוסקים בשאלה: מדוע ציוה ה' על בנית מקדש מפואר מזהב וכסף, הרי ה' הוא עניו כביכול ו"מסתפק במועט"?

4 תשובות נכתבו בנושא:
א. המקדש רומז למקדש של מעלה וחייב להיות כדוגמתו
ב. ה' רצה שעם ישראל יקנה את מידת הנתינה ואהבת ה'
ג. ע"י המקדש שנבנה באופן זה היו מקבלים יראת שמים
ד. כל זה לא נעשה לכבוד ה' אלא לכבוד ישראל שתגדל מעלתם בעיני הגויים ע"י הבית המפואר שבנו לאלוהיהם

העריכה החדשה מבארת את כל השלבים בתשובה לשאלה, חילוק לפסקאות, עיטור בכותרות משנה מאירות ומעל הכל ביאור בהרחבה ובעומק בגוף הספר.
המחבר לא השאיר דבר שאינו ברור ואף תרגם את הגמרות הזוהר והמושגים המושאלים ממאמרי חז"ל ורבותינו אחד לאחד כך שהלימוד יהיה בהיר והקורא יוכל לרוץ עימו ללא מכשול.

אחד הדברים המיוחדים והחשובים שיש בספר הוא שהספר מדבר גם על חשיבות הקנין של בית המקדש והקשר של עם ישראל בתקופת האבות והשפעתם על קנין המקדש והארץ לדורות הבאים.
נקודה מעניינת שנחשפת בספר היא שאפילו בזמן יציאת מצרים עסקו ישראל בהכנת המקדש ואף הגיעו אל המקדש על "כנפי נשרים" וכן מה היתה כוונתו של דוד המלך בהכנת הבניין והכלים בפרטי פרטים ואיך כל כלי במקדש הוא בעל משמעות רוחנית ומידותית.
המקדש מתגלה כ"לב העולם" ע"י שלמה המלך שנוטע את כל סוגי האילנות שבעולם בבית המקדש מתוך חכמתו וידיעתו מהיכן מגיע שורש כל יסוד בבריאה הטמון במקדש.

בספר מובאים סודות המקדש וסגולתו ע"פ הזוהר והמקובלים שמבוארים בשפה ברורה ונעימה כך שגם אלו שעדין לא זכו להכנס לפנימיות התורה יוכלו לטעום ולהבין את סודותיו של המקדש.

בנספח הספר הביא העורך הרחבת ענינים מכתבי חכמים אחרים המדברים בשבחה של ירושלים ומקום המקדש ועל תהליך הגאולה המתרחש בימינו.

בנוסף קורות חייו של המחבר בצרוף סיפורים עם מקורות על דמותו ואישיותו המופלאה מחברים אותנו אל נשמת הצדיק המלאה אהבה לעם ולארץ הקדושה ומעוררים אותנו למידת הענוה ואהבת ה'.

לסיכום ניכר שנעשתה כאן עבודה חשובה ויפה החורזת את ההיסטוריה של המקדש עם כל הדמויות האדירות שעסקו במהותו הפנימית של המקדש. המחבר, הרב צו"ף דב"ש, קושר את עולם הפרט של כל יהודי עם עבודת הכלל של עם ישראל ומחבר אותנו עמוק עמוק אל ה"לב" המקדש.

הספר הוא גם כלי נאה בצורת הכתב והדף וציור מרהיב של יהודים עטופים בטלית העומדים בהשתוקקות מול המקדש וגם עבודה יסודית מעמיקה וברורה כאחד.

נותר לנו רק ללמוד ולהתפלל בדבקות שיבנה בית המקדש במהרה בימינו אמן.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה