close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קל להיות צדיק

יוסף רוסוכו אלול, תשסה30/09/2005

מי המנופח שכותב את הדברים האלה – אתם חושבים לעצמכם... אל תחשבו שאם אני אומר זה, אני גם חושב את עצמי צדיק, זה לא סותר...

היום זה לא כמו פעם, פעם היו צדיקים
אמיתיים, היינו קטנים כל-כך לידם. היום תשאל כמעט כל אחד – רוצה להיות צדיק? כמעט כולם יגידו שלא. "תן לי להיות מה שאני, ראינו כבר צדיקים".
אבל האמת היא שכולנו צריכים להיות צדיקים. צדיקים ממש – מה יש?
ביחד עם ההבנות החשובות של 'בנחת' ו'הכל בשלבים' ושכל אחד מאיתנו, לא משנה מה יעשה הוא הבן של אבא – חייבים לזכור שלאף אחד אין פטור מכלום. אסור לזנוח את שאיפת ההשתפרות. מי שנוח וטוב לו עם רמת 'הקשרים' שלו עם בורא עולם, נמצא בבעיה. צריך לשאוף להיות עובדי ה' גדולים ומעולים.
האמת היא שכולם יודעים שלהיות עובד ד' אמיתי זו עבודה גדולה. אבל כשחושבים על זה, זה לא ממש קשה... אגב, אני לא המצאתי את זה – וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם-לְיִרְאָה אֶת-יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל-דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת-יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ.

מי המנופח שכותב את הדברים האלה – אתם חושבים לעצמכם... אל תחשבו שאם אני אומר זה, אני גם חושב את עצמי צדיק, זה לא סותר...

הנה הרשימה שהכנתי לעצמי, אל תיבהלו מהסתירות שתגלו בה לכאורה, זה חלק מהעניין – להתעלם מהסתירות.
1. קודם צריך לדעת שאתה ממש לא צדיק! וזה לא כל-כך נורא, גם אם לא תהיה כזה בזמן הקרוב. דע שאין עניין להיות עכשיו צדיק, מה שחשוב הוא להקפיד ללכת בכיוון. ובגלל שאתה עדיין לא צדיק אתה בטח תיפול בדרכך הרבה פעמים ואז תזכור את מה שאמרנו: "אתה לא צדיק" – אז אל תהיה עצוב, רק צדיקים גדולים כמעט ולא נופלים, אתה רק בדרך, אז תקום תנער את הבגדים, תחייך ותמשיך ללכת.
2. דבר שני: מצא לך רגע ביום – בתפילה או בזמן אחר, עמוד מול הקדוש-ברוך-הוא, ובקש במילים שלך: "השם, אני מתחנן בפניך, עזור לי להשתפר". אל תקריא מהסידור, פשוט בקש.
3. הדבר הבא שצריך להקפיד הוא קריאת שמע פעמיים ביום בכוונה. 'שמע ישראל' – הקשב והבן ישראל. 'ד' אלוהינו' – אני מקבל עלי עול מלכות שמים, ד' הוא תקיף ובעל יכולת. 'ד' אחד' – וכל שאר הדברים הם אמצעים לד', אין אלוהים אחר – לא כסף, לא עבודה אפילו לא מדינה, כולם רק היתפרטות של ד' אחד. (אגב – מי שבאמצע 'קריאת שמע' נזכר שלא התכוון ב"שמע ישראל" חוזר מאיפה שהוא נמצא וקורא שוב פסוק "שמע ישראל" בכוונה. אם לא כן – לא יצא ידי חובת 'קריאת שמע'.) אחר-כך צריך לשטוף את המוח באהבת ד' – "ואהבת את ד' אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך..." שטיפת מוח של אהבת ד' קצת מלאכותית בהתחלה, כי אנחנו עוד לא צדיקים, זוכרים? לאט לאט נלמד לאהוב אותו יותר ויותר.
4. הדבר הבא חשוב מאוד וקל לביצוע – כדי להיות צדיקים חייבים ללמוד תורה. לא הרבה, שהצדיקים ילמדו הרבה, אנחנו לא צדיקים, אנחנו נלמד קצת יותר ממה שאנחנו רגילים – מי שלא למד כלום, ילמד כלום ועוד דקה, מי שלמד שעה ילמד שעה ועוד דקה, מי שלמד יום ילמד יום ועוד דקה, מי שלומד כל הזמן, הוא בטח כבר צדיק, אז שידלג על הסעיף הזה.
5. הסעיף הבא קשור אולי לסעיף לימוד התורה אבל מפאת חשיבותו נזכיר אותו בנפרד – מסילת ישרים. שים לב צדיק מתחיל: גם אם אתה משתעמם מהספר זה, מי שרוצה להיות צדיק אמיתי (וכולם, כאמור, חייבים לרצות זאת), חייב לקרוא בו בצורה מסודרת כל הזמן. על הסעיף הזה אסור לאף אחד לדלג, גם הצדיקים שדילגו על הסעיף הקודם, כי הם כבר לומדים תורה, אם ידלגו על סעיף זה לא יהיו צדיקים, וחבל.
6. עכשיו יש סעיפים קטנים: לחייך יותר, להיות אופטימי יותר, לעזור לזקנים עם הסלים, לתת צדקה, להתפלל טוב יותר – כמה שאפשר, ללכת בצעדים קטנים, מי שעדיין לא התחתן שיתחתן, לכבד הורים – לא מהשפה לחוץ, אלא לרכוש כלפיהם כבוד אמיתי.
נו עכשיו אתם מאמינים שאמרתי שאני לא צדיק? אבל תודו – נכון שקל להיות צדיק?
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה