close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

על שמחה

הרב יניב חניאיא אדר, תשסז01/03/2007

אולי כדאי לומר הפעם את המסקנה כבר בתחילה- לשמוח זה די קשה וזאת אפילו עבודה. משום מה, הנטיה הבסיסית של האדם (לפחות המבוגר, אצל ילדם קטנים זה פחות כך) היא להיות עצוב ואנו נדרשים למאמץ כדי להגיע לשמחה.

המאמר פורסם בעלון "עולם קטן" שבת פרשת תרומה תשס"ז

 

אולי כדאי לומר הפעם את המסקנה כבר בתחילה- לשמוח זה די קשה וזאת אפילו עבודה. משום מה, הנטיה הבסיסית של האדם (לפחות המבוגר, אצל ילדם קטנים זה פחות כך) היא להיות עצוב ואנו נדרשים למאמץ כדי להגיע לשמחה.
הבעיה היא שאנחנו לא רגילים לחשוב שצריך להתאמץ כדי לשמוח ואנו מחכים לכל מיני "דברים שיקרו" כדי שנהיה שמחים. "כשלא יכאב לי הראש, אני אהיה שבע, עם כסף בבנק, הצלחה מסחררת בלימודים וחברים נהדרים סביבי- בטח אני אהיה שמח", אנחנו חושבים לעצמנו. ומכיוון
ש, כידוע, בדרך כלל המציאות לא כל כך מושלמת, הרי שאנחנו גם בדרך כלל לא כל כך שמחים. והנה, כמעט בכל הספרים הקדושים וביתר שאת בספרי הפנימיות והחסידות מדגישים מאוד את החובה להיות שמח! את ה מ צ ו ו ה להיות שמח! האדמו"ר הזקן, בספר התניא, אפילו כותב שמי שמראה סימן של עצבות "הרי הוא ככופר ח"ו"...
העיקרון, על פי הספרים הפנימיים, הוא פשוט, מכיוון שהכל מתנהל בהשגחה פרטית, כל מה שקורה לך הוא בעצם הדבר הטוב ביותר שאמור לקרות. וגם אם זה פחות טוב- הרי שזה סימן שאנחנו מתקדמים וצריכים להתגבר על הקשיים הללו, עבורנו. ממילא, הכל טוב! כמעט כמו אלה שמחפשים ש"לא יכאב להם הראש, יהיה להם כסף בבנק וכו'...." ואין שום סיבה להיות "לא שמחים". יתירה מזאת, אם אנחנו עצובים הרי שזה מראה שאנו מאמינים שיתכן שהדברים שקורים איתנו הם "לא מושלמים" ולא מהקב"ה ח"ו וממילא- "הרי הוא ככופר חס ושלום"!
אז צריך להתאמץ כדי לשמוח, להבין ולהפנים שכל מה שקורה בעולם סופו לטובה, לעבוד על עצמך כדי לרכוש את התכונה החיובית הזו, של שמחה במה שאתה, במה שיש לך ובמה שהקב"ה, דרך העולם, בחר לתת לך לטובתך.
אבל בשמחה ישנה נקודה נוספת (שניתן למצוא גם במקומות אחרים ביהדות)- השמחה הפנימית יכולה גם לגרום לדברים להיות טובים יותר. השמחה פועלת, עליך ועל הסובבים אותך, לכיוונים חיוביים יותר ומשנה את המציאות. יש בדבר גם "השפעה סגולית" וגם השפעה ישירה יותר. את ההשפעה הישירה קל יותר להבין, שהרי כאשר האדם משדר שמחה, אופטימיות וחיוכים, הרי שהסובבים אותו בוחרים גם הם להתייחס אליו באותה צורה, לחייך אליו, לתת לו הזדמנויות נוספות כאשר הוא נכשל ולתת בו אמון כשצריך. נעים לשהות בחברתו ולכן רבים מחפשים אותה, וקל לשתף אותו בתהליכים שונים, כי תמיד צריך מישהו שמח בסביבה שיגיד מילה טובה כשנצטרך.
אולם גם ההשפעה הסגולית היא חלק מהעניין, אנחנו מאמינים שהאדם יכול לשנות את המציאות סביבו לא רק על ידי מעשיו, אלא גם על ידי דברים רוחניים ו"חסרי גוף", כמו ראיה, שמיעה טובה, מחשבות טובות ודומיהן... ממילא, גם לשמחה האמיתית והפנימית שלנו יש השפעה חיובית על העולם "הורדה", אם תרצו, של חיוביות ממקור הברכות.
אז בואו נשמח, גם במה שאנחנו וגם במה שנהיה, נשמח בעצם הרצון שלנו לעשות טוב ולהתקדם, נשמח במשפחה, בחברים, בדת שלנו, באמונתנו ובפורים המתקרב. שמחה אמיתית ופורצת- שתהפוך את הכל לשמח ומאיר.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה