close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה בין פורים ליום הכיפורים?

יוני לביא/ חברים מקשיבים  ז אדר, תשסז  2/25/2007

היה לי מורה אחד בישיבה התיכונית שהעיר פעם לשמיניסטים אחרי ההכתרה הפראית שערכו (שכללה כמה חיצים שנונים שאומנם 'השכיבו' את החבר'ה, אך גם קטלו עוד כמה אנשים בדרך)– "על מה שעשיתם בפורים הזה אפילו יום הכיפורים לא יכפר לכם..."

המאמר פורסם בעלון "עולם קטן", תרומה תשס"ז

מה הקשר בין פורים ליום הכיפורים?

"מה הקשר?! למה שבכלל יהיה קשר?" אתם שואלים. "נכון, יש להם שם טיפה דומה. אז
מה? הרי בכל השנה אין שני ימים יותר הפוכים מאשר שני אלו! בזה שמחים, אוכלים
ושותים, ובזה נמצאים בכובד ראש, מתפללים וצמים".

היה לי מורה אחד בישיבה התיכונית שהעיר פעם לשמיניסטים אחרי ההכתרה הפראית
שערכו (שכללה כמה חיצים שנונים שאומנם 'השכיבו' את החבר'ה, אך גם קטלו עוד כמה
אנשים בדרך)– "על מה שעשיתם בפורים הזה אפילו יום הכיפורים לא יכפר לכם..." אם
הייתם רואים את הפנים הלבנות שלו באותו רגע, הייתם מבינים שהוא לא התכוון
להתבדח...

ובאמת, בדקתי בכל השו"תים וספרי הפוסקים בנושא, ולא מצאתי אף אחד שכתב שהמצווה
החשובה של "להצחיק את החבר'ה" בפורים דוחה איסורים דאורייתא של לשון הרע, הלבנת
פנים, השחתת רכוש, בזבוז כסף ראוותני ופגיעה בצניעות. מאמר חז"ל "נוח לו לאדם
שיפיל עצמו לכבשן אש ואל ילבין פני חבירו ברבים" נכון בפורים בדיוק כמו בכל
השנה. זה גם יהיה קצת מוזר שנדבר בחודשים אחרים על עזרה לחלשים ועל מליון
הילדים שתחת קו העוני, ונבזבז עשרים אלף שקל על הכתרת רב פורים ש'כמותה עוד לא
ראתה הישיבה' – החל מקניית חמורים וכלה בשכירת מסוקים... קצת תמוה לכעוס על
'אנשים שאין להם אלוהים שמנהלים את המדינה והפוליטיקה', וחודש שלם להשתולל
ולהתנהג בהפקרות בלי שום מעצורים וחשבונות מה טוב ומה רע, מה בונה ומה הורס.

אז מה כן לעשות?

שאלה מצויינת. את כל המוחות המבריקים והכישרונות היצירתיים שבמחזור צריך לרתום
למשימה של להפוך את חודש אדר בכלל ואת פורים בפרט, לדבר בעל משמעות. זה לא אומר
שאסור לצחוק, אבל צריך להקפיד שהנושאים יהיו כלליים ולא אישיים. מה ששונה
בפורים זה לא התכנים שאנחנו מאמינים בהם, אלא הצורה בה הם מופיעים. דווקא דרך
של אירוניה והומור מצוינת כדי לתת תמונת מצב ולהעביר ביקורת בונה על דברים
הצריכים תיקון (אצל כל אחד באופן אישי, בישיבה/באולפנה, בציבור שלנו וכדו'). זה
יכול להיות מאוד מצחיק אך גם בעל ערך. כדאי לחשוב עוד איך לשמח ולהביא את האור
של היום הזה לאנשים שהוא כל כך חסר להם - ילדים נכים וחולים, קשישים ועולים,
מגורשי גוש קטיף שעדיין לא הגיעו לביתם הקבוע, אנשים שרחוקים מתורה ומצוות,
וכדו'. 'לרדת' על מישהו, לחקות אותו ולצחוק על חשבונו זו עבודה קלה (וגם אם הוא
אומר שזה לא מפריע לו, אל תאמינו לו. וכי מה ציפיתם, שהוא יגיד שהוא ממש סובל
מזה?) בינינו, זה גם לא מצחיק באמת. זו לא רמה. האם אנחנו לא מסוגלים ליותר
מזה?

"נכנס יין יצא סוד"

יש לפורים סגולה מיוחדת לגלות מה מסתתר אצלינו עמוק בפנים, איזה מין אנשים
אנחנו באמת מאחורי כל המסכות. האר"י הקדוש אמר ש"יום הכיפורים" – היום הקדוש
בשנה, הוא רק כְּ-פּוּרִים, כמו פורים. משמע שדווקא פורים הוא החג העליון
ביותר! זה אולי נשמע לנו מוזר, אבל זה רק מלמד עד כמה אנחנו רחוקים מלתפוס את
העוצמה האמיתית של היום הזה, ולמרבה הצער לפעמים הוא רק מביא אותנו לרדת נמוך.
מאוד נמוך...אולי לא רק אנחנו מתחפשים בפורים אלא החג עצמו מסתתר מאחורי איזו
מסכה. האם נצליח לגלות מה מסתתר באמת מאחוריה?

מבחן "היום שאחרי"

אחד המדדים לבדוק האם פורים היה כמו שצריך זה השאלה איך אנחנו נראים ביום
שאחרי. מרוקנים, סחוטים ו'סוחבים' בקושי עד חופש פסח שיגאל אותנו, או שאנחנו
מלאי כוחות, חיוניות ורעננות לימים הבאים אלינו לטובה.

שיהיה לנו פורים שמח באמת!

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה