close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תִּרְאוּ מִי מְדַבֵּר!

איתמר ליברמן/ מהגולשיםכד שבט, תשסז12/02/2007

מהפינה הזניחה והשכיחה בפוליטיקה ובתקשורת, מופיע לפתע מיודענו, הנואם הנודע משכבר הימים, מר בנימין נתניהו, ופורס את חזונו בכנס, בנוכחותם של תלמידים וידידים רבים של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, מחנכים וראשי ישיבות ואולפנות.

מהפינה הזניחה והשכיחה בפוליטיקה ובתקשורת, מופיע לפתע מיודענו, הנואם הנודע משכבר הימים, מר בנימין נתניהו, ופורס את חזונו בכנס, בנוכחותם של תלמידים וידידים רבים של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, מחנכים וראשי ישיבות ואולפנות. והצהיר, כי צריך להנחיל ערכי היהדות לילדינו, כמשימה שתתרפק על ברכיי הממשלה שיַקִים. ואני תָּמֵהַ עד כדי פליאה והשתאות מוחלטת לנוכח הדברים רבי העוצמה הללו. מי מדבר? בנימין נתניהו?

בתיאטרון יהלום ברמת גן, נערך ערב הצדעה לישיבות ואולפנות בני עקיבא, שבו השתתפו מאות ידידים של מרכז ישיבות בני עקיבא. בין האורחים שהוזמנו לנשוא
נאום, נמנה מתוכם איש שהספקנו אותו מעט לשכוח עם הזמן. במהלך הערב קם אותו נואם לעבר הבמה, מי שנחשב למנוסה ומוערך בתחום זה, ו"מרביץ" נאום שמותיר אחריו רשמים טובים במיוחד, ואת הקהל מאחוריו המום. עד שלרגע שכחו מי בכלל הוא זה שמדבר.

כן, זה לא אחר מאשר הנואם הנודע, שניצל את הבמה שניתנה לו, והצהיר קבל עם ועדה, ש-"הממשלה שנקים בקרוב (....מה הכוונה נקים? בקרוב?) והמשיך ואמר: "...ביחד", עד כאן חשבתי שאני יכולת ההבחנה שלי משתבשת לגמרי לשמע הדברים המרגשים. "יחד"- עם מי? איתנו? עם דור הכיפות הסרוגות שזנח ובגד בהם מידי פעם לפעם, כשהתחשק ועל פי צרכים ומצבים שונים? והצהיר נחרצות על הבמה, שזו תהיה המשימה הראשונה והעיקרית שתעמוד על כתפיהם של הנמנים בממשלה שיַקִים, שכנראה צפויה בקרוב מאוד- .."הנחלת ערכי היהדות לכל ילדי ישראל".

דוֹמַנִי, שאילולא היה זה נציג מפשוטי העם, אדם מן השורה, לא הייתי מפגין פליאה והשתאות כזו, נוכח פליטות פיו הערבות לאוזן ומתוקות כדבש. אולם לא כך נהגתי כאשר התברר לי, כי זה נפלט מפיו, המלא כל טוב בתוכחות ובשאיפות, של לא אחר מאשר, בנימין נתניהו.

לא, הוא לא פירט את אותם משימות מוכרות, ידועות ונורמטיביות, של שאיפה לביטחון כולל ויציב לאזרחי ישראל, יישום מדיניות כלכלית נכונה ליציאה מהמיתון, לחימה באבטלה, השקעה תקציבית רבת היקף ליישובי קו העימות, עזרה לתושבי שדרות והצפון השוכנים היום במוקד, וגם לא בשיפור וקידום החינוך בישראל הנמצא בירידה מבין מדינות העולם החופשי. ותתפלאו, הוא גם לא הוסיף שום משימה הקשורה למלחמה בשחיתות הגואה בישראל של שנות האלפיים?- אלא כל כוונתו הטובה והמבורכת הייתה, לא אחרת מאשר, הנחלת ערכי היהדות לילדי ישראל! כמה מפתיע ומעניין. וחתם, נואמינו, בשבחים ענוגים לאנשי הכיפות הסרוגות.

תהיתי לרגע, לשמע הדברים שצרבו באוזניי, אולם, בד בבד ערבו להן. דברים אלו שאמר, לפיהם, הממשלה ששואף להקים יחד, כמו שהצהיר בגלוי, סמויים בעניי כחידה בלתי פתירה. התוכלו לעזור לי למה חתר כוונת המשורר? כמובן, יחד איתנו יקים ממשלתו, כוונתו. אך בסופו של דבר, כאשר יצטרך לבצע החלטות רבות משמעות כמו עקירת יישובים, בדחיפתם ובלחצם של גורמים חיצוניים, דוגמת הדודה מאמריקה, הוא יימלא במהירות ובדייקנות אחר ההוראות הנדרשות ממנו, עד תומם, לגרש יהודים מאדמתם ללא היסוס. כמו שעשה עם עיר האבות חברון. הנוכל לעשותנו עצמנו עיוורים נוכח העובדה הידועה מראש? הנוכל לומר כי הכתובת לא הייתה על הקיר?

מילא אם מדובר על החלטות פוליטיות שאולי באמת יעמוד הוא במילותיו, ולא יאבד את שפיותו נוכח הלחץ שיופגן עליו, אבל יש ניגוד מוחלט ותמוה, בין שאיפתו להנחלת המורשת היהודית עם מעשיו בפועל, בשטח. כאשר עד לפני לא הרבה זמן, בגזירה כלכלית נוראה על הציבור, בעיקר כנגד המגזר החרדי, הפעיל באטימות, מדיניות של קיצוץ למשפחות ברוכות ילדים. ניכר לעין בבירור, כי צעד הרסני ופוגעני זה של פגיעה בילדים, נוגד לחלוטין את מורשת היהודית ואת ערכיה, הדוגלת בריבוי ילדים כמצווה עיקרית וחשובה של "פרו ורבו"?

ואני שואל, לאיזה ילדים מתכוון מר נתניהו להנחיל בהם מורשת יהודית? בילדים שכל כך תמך בעבר לקצץ בתקציבם החיוני להם, לגידולם ולהתפתחותם?

מילות יפות לא יסמאו את ענינו לרגע, אנשי הכיפות הסרוגות, המשמשים הורים מסורים לילידיהם, המגדלים אותם בדבקות ובהשקעה רבה. ובלבד שניווכח להבין, שכל זאת היה לצורך תמיכתנו בעתיד, כאשר תקופת הבחירות תממש ותתקרב אלינו. הכן, הסקרים האחרונים מוכיחים את התרסקותה של קדימה והתחזקות הליכוד, ונתניהו לבטח בחן את המצב לאשורו והסיק, כי בבחירות הבאות, הליכוד ינצח בבחירות. ונתניהו, כצעד ראשוני של כל מועמד לבחירות, ידפוק על פתחי המשפחות הנמנות עם אנשי הכיפות הסרוגות, והלה יתחנן וישכנע לקבל את תמיכתם והצבעתם בו. אנו לא נעמוד מנגד ונעתיר וודאי לבקשתו, כי הרי מי מאיתנו לא חפץ בהנחלת המורשת היהודית לילדינו המתוקים?

ולכשייבחר, אין כבר עם מי לדבר. לא מורשת יהודית ולא כלום. יחלוף מראשו כאילו לא אמר דברים אלה מימיו. וגם אל ננסה להזכיר לו. אין פלא שכך יהיה!

מניעיו של מר נתניהו לא נבעו מתוך רצון לתרום כהוא זה ברובד הדתי, בהנחלת המורשת, אלא מתוך מניעים אינטרסנטיים גלויים, שיתבררו כעובדות ברורות וגלויות כשבחירות יתקרבו ויבואו.

בשבוע הבא, אולי יקרא בדרכנו לשמוע עוד "חידוש" פרי דמיונו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, כגון שהפעם משימתו העיקרית היא לחזק את ידי אלה שמצהירים שתורתם אמונתם ואינם מתגייסים לצה"ל. ובזה הרגע ניזכר, כי מדובר בעוד אחד מ"השיגעונות" מני רבות שהוא מאמץ לאחרונה. ואחרי הבחירות שהוא חוזה, נגלה שמכל פליטות פיו המרשימות, נותרו תלויות באוויר כלא היו.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה