close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מחשבות של לילה ומחשבות של יום

הרב יניב חניאז תמוז, תשסו03/07/2006

לעיתים פחדים... אבל יש גם מושג חיובי שקשור בלילה, מושג שקרוי לפעמים: "מחשבות של לילה". פעמים רבות, לפני שהולכים לישון, מתרוצצות בראש מחשבות של שינוי.

בדרך כלל אנחנו רגילים להתייחס ללילה כאל דבר שלילי. חושך, אפילה, לעיתים פחדים... אבל יש גם מושג חיובי שקשור בלילה, מושג שקרוי לפעמים: "מחשבות של לילה". פעמים רבות, לפני שהולכים לישון, מתרוצצות בראש מחשבות של שינוי. מחר, אנחנו חושבים לעצמנו, נתחיל סוף סוף לקום בזמן. מחר נתחיל דיאטה, מחר נלך להפגנה למען פולארד או נקים רדיו חיובי, או נתנדב בבתי המלון, או משהו. בלילה, על המיטה ובדמדומי השינה, הדברים גם נראים משום מה קלים יותר... רק אם נדבר עם האיש ההוא, הוא יתרום לנו כסף ואז נדבר עם הקומונרית שתגייס את הסניף והרב יתן הסכמה... ומשם
הכל כבר יזרום לבד. הכל נראה קל זה, אולי בגלל שהדם עוד רותח בעורקים ממאורעות היום והתחושה של לפני השינה היא שמחר הכל ילך.
בבקר אנחנו קמים, ומגלים עד כמה אלה היו מחשבות של לילה... פתאום רואים את העולם כולו, אמנם בבהירות אבל גם במלוא מערומיו. פתאום מתברר שזה לא באמת כל כך קל לגייס כסף, שהחברה לא בדיוק עומדים בטור להתנדב ושגם אם הם יתנדבו, העולם לא ישתנה כל כך מהר. אנחנו לומדים, בדרך הקשה, עד כמה קשה להילחם במעוזי הפקידים ובבינוניות השלטת. אור היום, שמכניס חמימות בלבבנו, גם חושף שהדברים הטובים, השינויים האמיתיים, באים לאט לאט וביגיעה גדולה, יגיעה שמשום מה לא בולטת כל כך ב"מחשבות של לילה".
ואז הרבה פעמים אנחנו מתייאשים... והמחשבה של "אם כבר לא קמתי בזמן, אז נמשיך לישון עוד כמה שעות..." כובלת אותנו למשוך עוד קצת במיטה, ואחר כך ממילא הכל נראה עייף כזה ומתחיל לא טוב. מחשבות של יום...
הקשיים מתגברים, הפקידים בחופש ואין עם מי לדבר ואנחנו נסוגים שוב לחוסר המעש של היום שלפני. אם אנחנו ברי מזל, הרי שבלילה הבא יבואו שוב מחשבות של לילה, אולם לא לכל אחד יש מזל.
כדי להרוויח בכל זאת משהו מהמחשבות של הלילה, צריך לנסות שהצניחה של היום לא תהיה עמוקה כל כך... להרוויח קצת מהתמימות של המחשבות של הלילה, להתעלם ולהילחם קצת בקשיים של היום ולהגיע ללילה הבא בנקודה גבוהה יותר מהלילה הקודם. לא תמיד זה טוב להיות "מפוכחים", לדעת "איך העולם באמת נראה", ולאבד את התמימות מול הדלתות הסגורות. זה נכון שיהיה טפשי להסתער על ההר לבד, לצעוק אחרי כשאף אחד לא קם...
אבל מצד שני, מאוד לא נכון לתת לעצב העולמי לחדור אל תוך מעשינו, לפסול מראש כל הסתערות בגלל ש"זה לא ילך", ו"מי בכלל יבוא". ישנם כאלה שיאמרו שהשילוב הוא בין לחלום בלילה למחשבות מפוכחות ביום, אולם ניתן לומר שהשילוב הוא בלחלום נכון בלילה, כדי שיהיה כח לדחוף אפילו משהו קטן ביום. ולפעמים גם להאמין בעצמך כל כך בלילה, שיהיה לך שוונג לקראת הריצה בעליה ביום.
זה נכון שהיו כמה אנשים ששינו את העולם בגיל צעיר וזה נכון יותר שישנם רבים אחרים שהתנפצו לסלע החיים בגיל צעיר מידי... אז כדאי לשמור על מין איזון, בין המחשבות של הלילה, למחשבות של היום. מחשבות גדולות בלילה ומחשבות בינוניות ביום יתנו לנו פער קטן יותר מאשר מחשבות ענק בלילה וקטנות ביום.
ובכל זאת, דבר אחד ברור, זה אף פעם לא טוב לקום מאוחר מידי למאבקים של היום.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה