ביאה דרך איברים לזוג צעיר

הרב יניב חניאטוסיווןתשפ07/06/2020
שאלה:
שלום, אני עומד להתחתן ואמנם דתי מבית אך היו לי מערכות יחסים בעבר שלא לגמרי שמרתי בהם נגיעה. אני לומד כעת את הנושא ורוצה מצד אחד להשתדל להקפיד על ההלכה אך מצד שני בזמנים המותרים להיות מסוגל להיות עם אשתי בצורה שתשמח את שנינו בצורה מלאה. אני יודע שבלי זה אני אגיע למחשבות זרות ואף לראיית מראות אסורים ושפיכת זרע לבטלה חלילה. אני רוצה להבין האם מדי פעם ניתן להגיע לשפיכת זרע מחוץ לנרתיק מה שנקרא דרך איברים בלשון הרמב"ם וכפי שהתיר ספר הדרישה? והבן איש חי שכתב בשו"ת תורה לשמה שביאה דרך איברים נקראת ביאה (בהקשר של אדם שנדר שלא יהנה את אשתו). בנוסף, במידה ואני מגיע לשיא ההנאה יותר מפעם אחת במהלך מגע מיני, ומטבע הדברים בפעמים הבאות יש פחות או כמעט אין שפיכה של זרע, האם העדיפות היא שפעם הראשונה זה כן יהיה בתוך הנרתיק ובפעמים הבאות להתחשב בקולא של ביאה דרך איברים? אני כן אחרי עיון בנושא במגוון מקורות, מבין מצד אחד שזו לא הדעה הרווחת ומצד שני כמו שאמרתי מההיכרות שלי עם עצמי להימנע כך לחלוטין יביא אותי אישית למקומות פחות רצויים וגם למתיחות בינינו. אני חושב שעצם הידיעה שזה אפשרי מדי פעם תרגיע אותנו ובכל מקרה יודע שזו לא העדיפות הראשונה כך שלא אנהג בכך בקביעות או בצורה שתיראה כאילו זו הדרך העדיפה לחיבור ביני לבין אשתי (ולמשל בלילות טבילה כשרצוי חיבור מלא ומקרב כמה שיותר אשתדל כמובן לא לנהוג כך). תודה מראש!
תשובה:
זו שאלה קשה. כי יש בה איזה "רקע" לא מובן לי. הרי אם עדיין לא התחתנתם, איך ניתן לקבוע מה יהיה? או מה ירגש או לא ירגש אתכם? אני לא מתכוון בתור הטפה מוסרית. אלא בתור בדיקה הלכתית.אני, כפי שבוודאי קראת כאן בתשובות, חושב שתמיד צריך סיבה מאוד טובה לביאה דרך איברים. כי הוצאת הזרע על גוף האישה ולא באותו מקום היא לכאורה לא צורך של ממש. במקרה הכי חזק זה צורך נפשי משום מה. כי הרי מותר לך להתחכך בה כמה שתרצה, רק את הפליטה עצמה באותו מקום... אז כדי להתיר את זה צריך סיבה. ואז אני תוהה- האם מחשבות שלפני חתונה או מחשבה כזו או אחרת שמישהו חושב שיהיה לו קשה, האם זה מספיק סיבה? וקשה לי מאוד לענות על זה. כי אולי זה לא יהיה כך? אולי להיפך? אולי מראה הזרע על גוף האישה רק יגעיל אותך? או אותה? כלומר- הדיון ה"הלכתי" שלי עם עצמי הוא האם מחשבות של טרום, לפני שיודעים בכלל על מה מדובר, נחשב כסיבה שיש לדון בה להתיר.
רוב רובם של החתנים שאני מכיר, ומטבע הדברים אני מכיר לא מעט, בכלל לא יכולים לקיים יחסים פעמיים ברצף. זה משהו ששמור כנראה לסרטים וסיפורים... אולי בגיל 16. מעל גיל 24, 25, זה נהיה כמעט לא אפשרי. אלא אם כן עם כל מיני עזרים פיזיים...
אז איך ניתן לענות על שאלה שנוגעת לכמה פעמים, ולהביא בחשבון את זה כשיקול הלכתי?
בסופו של דבר, אני סבור שלא. קשה מאוד להתיר מראש על סמך זה שאולי יצוצו מזה בעיות. אולי, אחרי כמה שנים, אם חווים קושי או משהו כזה.
אלא אם כן הולכים מראש לפי פוסקים שמתירים, ולענ"ד הבן איש חי לא מתיר. הדרישה אולי כן... ואז זה שונה. אולם כשיש מסה של פוסקים שלא ברור מהם להיתר ויש אחד שמתיר, קשה לסמוך עליו.
כך שהייתי מציע שתתחתן, תראה מה קורה והאם זה אכן כל כך קשה ומוביל למחשבות ומראות אסורות, ואז אפשר יהיה לדון בזה הלכתית.
תשובות נוספות בנושא-
בינו לבינה...
לא צריך להרגיש נבוכה בגלל עצם השאלות. הן לחלוטין לגיטימיות. אולי הניסוחים קצת חדים... אבל אני רגיל. אני עוסק בזה רבות.
יש בשאלה שלך כמה וכמה עניינים. וקצת חסר לי בשאלה שלך הרקע המשפחתי שלכם (הכוונה היא למגזר- חרדי, דת"ל, מסורתי...)
כמה דברים-
מה שאת מתארת הוא מצב לא ממש נדיר אצל זוגות צעירים. לוקח זמן, בעיקר אצל אנשים שבאו מרקע שבו הם לא נחשפו לנשים בכלל, להתרגל לעצם הנוכחות הנשית, הריח, הגוף וכו'. ולכן יש שפיכה מוקדמת הרבה פעמים. אבל מה שאת מתארת הוא בהחלט קצת קיצוני, וצריך להבין למה.
משחות ועזרים לענ"ד לא אמורים לעזור כאן. הם יכולים לעכב בזמן החדירה עצמה ולזההם נועדו, אבל אני לא חושב שהם נועדו למי שעוד בבגדיו כבר מרגיש שהוא לא יכול לעמוד בזה.
גם לא ברור לי מה הכוונה שבעלך "חייב", האם הכוונה לעצם הקרבה אליך הוא להוצאת הזרע. הדבר הראשון הוא טבעי ורגיל, בטח אצל זוגות טריים והוא אפילו טוב (במידה), שהבעל ירגיש שהוא "חייב את אשתו". אבל אם הוא חייב להוציא, זה כבר משהו אחר.
עוד הקדמה קטנה- יש קצת סתירה בין השאלה שלך, שמעידה על שלב מאוד ראשוני בקשר, לבין הצורך שלך לקחת יוזמה לגבי החזה וכדומה... זה נראה לי כאילו מעורבב אצלכם מוקדם ומאוחר... שהרי אם לא מגיעים בכלל לחדירה, לכאורה זו צריכה להיות השאיפה, הרבה לפני עניינים אחרים.
בכל מקרה-
1) אם לא מדובר בבעיה פיזית של ממש, השינוי חייב לבוא מבפנים. במחשבות וברקע המחשבתי של בעלך... האר"י ז"ל אומר שהמקום שבו מגיעים לואהבת לרעך כמוך בצורה הכי גבוהה זה ביחסי אישות. למה? כי שם האדם צריך להיות הרבה פחות מרוכז בעצמו, כשהוא מגורה ורק רוצה שיעשו לו טוב. כשאדם מסוגל להגיע ברגעים הללו לכך שהוא רוצה לעשות טוב לבת הזוג- זה ואהבת אמיתי. כך שהשינוי הראשוני חייב לבוא במח. בעלך חייב להבין שהוא לא היחיד ב"משחק" הזה ושיש צורך לחשוב עליך, על הצרכים והרצונות. ואין כזה דבר "חייב". כמובן לא מדובר במצב שאחרי חדירה שבו הוא כבר ממש מגורה ובוער... אלא על כל ההקדמות.
2) אני לא רואה איך את יכולה לקחת יוזמה בלי לדבר על זה, להבהיר לו את זה ולדון בעניין. שוב, חסר לי הרקע שלכם בשאלה שלך, אבל אולי יש מקום שהוא יפנה למדריך חתנים, או למישהו לדבר איתו שיסביר לו את זה יותר. אני לא מבין שאת "תמצצי" לו זה נראה לו בסדר ואילו חיכוך בחזה גורם לו דחיה... זה מוזר קצת. וצריך להבין את הרקע לזה. האם הוא חושב שרק דברים שבאים מצד הגבר הם בסדר? האם עצם היוזמה שלך דוחה אותו? אולי הוא מרגיש שאת יודעת יותר ממנו והוא לא? (נניח במצב שאת חוזרת בתשובה ואילו הוא חרדי מבית)... יש כאן איזו סתירה.
3) אני חושב שבהחלט מותר ואולי אפילו רצוי שתקיימו חדירה כשאתם עדיין בבגדים כדי להקל על השפיכה המוקדמת. אבל לאחר מכן חייב להיות המשך. פשוט מעבירו את העניינים שלפני לאחרי. זו עצה שהרבה פעמים נותנים למי שסובל מבעיה דומה... להחליף את הסדר. זה לא הכי רצוי ולא הכי מושלם, אבל יכול לפתור בעיות... כמובן מתוך הבנה ברורה וגמורה שלו שאחרי זה הוא "מחוייב" לענג אותך ולע/שות את הסדר ההפוך. למרות שהוא כבר אחרי השיא.
4) כדי להקל בחדירה אפשר בהחלט לעשות שימוש במשחות, הכי טוב פשוטות ורגילות על בסיס מים. או ממש להרטיב את המקום במים. זה מאוד מקל. אם זה לא עוזר הכי טוב זה שאת תעזרי לו... פשוט תקחי את האיבר ביד ותנחי אותו למקום. אני מניח שבפעמים הראשונות זה יגביר את הגירוי שלו, אבל זה יקל על מציאת המקום מאוד. גם כאן מדריך חתנים מנוסה או רב שעוסק בעניינים הללו יכול לעזור בהנחיה.. (לדוגמא- פעמים רבות חתנים צעירים לא מבינים את הקרבה בין אותו מקום פי הטבעת... ומתרחקים מזה).
אז כמה דברים- שינוי מחשבתי של בעלך, רטיבות גדולה במקום מראש (בשלב ראשון אל תסמכו על רטיבות טבעית, עצם זה שיש בעיה יכול לגרום לייבוש שלך), הנחיה עם היד שלך, ולקיים יחסים בשלב ראשון, אולי אפילו עם בגדים, ואחר כך את ההתעלסות.
לא צריך להרגיש נבוכה בגלל עצם השאלות. הן לחלוטין לגיטימיות. אולי הניסוחים קצת חדים... אבל אני רגיל. אני עוסק בזה רבות.
יש בשאלה שלך כמה וכמה עניינים. וקצת חסר לי בשאלה שלך הרקע המשפחתי שלכם (הכוונה היא למגזר- חרדי, דת"ל, מסורתי...)
כמה דברים-
מה שאת מתארת הוא מצב לא ממש נדיר אצל זוגות צעירים. לוקח זמן, בעיקר אצל אנשים שבאו מרקע שבו הם לא נחשפו לנשים בכלל, להתרגל לעצם הנוכחות הנשית, הריח, הגוף וכו'. ולכן יש שפיכה מוקדמת הרבה פעמים. אבל מה שאת מתארת הוא בהחלט קצת קיצוני, וצריך להבין למה.
משחות ועזרים לענ"ד לא אמורים לעזור כאן. הם יכולים לעכב בזמן החדירה עצמה ולזההם נועדו, אבל אני לא חושב שהם נועדו למי שעוד בבגדיו כבר מרגיש שהוא לא יכול לעמוד בזה.
גם לא ברור לי מה הכוונה שבעלך "חייב", האם הכוונה לעצם הקרבה אליך הוא להוצאת הזרע. הדבר הראשון הוא טבעי ורגיל, בטח אצל זוגות טריים והוא אפילו טוב (במידה), שהבעל ירגיש שהוא "חייב את אשתו". אבל אם הוא חייב להוציא, זה כבר משהו אחר.
עוד הקדמה קטנה- יש קצת סתירה בין השאלה שלך, שמעידה על שלב מאוד ראשוני בקשר, לבין הצורך שלך לקחת יוזמה לגבי החזה וכדומה... זה נראה לי כאילו מעורבב אצלכם מוקדם ומאוחר... שהרי אם לא מגיעים בכלל לחדירה, לכאורה זו צריכה להיות השאיפה, הרבה לפני עניינים אחרים.
בכל מקרה-
1) אם לא מדובר בבעיה פיזית של ממש, השינוי חייב לבוא מבפנים. במחשבות וברקע המחשבתי של בעלך... האר"י ז"ל אומר שהמקום שבו מגיעים לואהבת לרעך כמוך בצורה הכי גבוהה זה ביחסי אישות. למה? כי שם האדם צריך להיות הרבה פחות מרוכז בעצמו, כשהוא מגורה ורק רוצה שיעשו לו טוב. כשאדם מסוגל להגיע ברגעים הללו לכך שהוא רוצה לעשות טוב לבת הזוג- זה ואהבת אמיתי. כך שהשינוי הראשוני חייב לבוא במח. בעלך חייב להבין שהוא לא היחיד ב"משחק" הזה ושיש צורך לחשוב עליך, על הצרכים והרצונות. ואין כזה דבר "חייב". כמובן לא מדובר במצב שאחרי חדירה שבו הוא כבר ממש מגורה ובוער... אלא על כל ההקדמות.
2) אני לא רואה איך את יכולה לקחת יוזמה בלי לדבר על זה, להבהיר לו את זה ולדון בעניין. שוב, חסר לי הרקע שלכם בשאלה שלך, אבל אולי יש מקום שהוא יפנה למדריך חתנים, או למישהו לדבר איתו שיסביר לו את זה יותר. אני לא מבין שאת "תמצצי" לו זה נראה לו בסדר ואילו חיכוך בחזה גורם לו דחיה... זה מוזר קצת. וצריך להבין את הרקע לזה. האם הוא חושב שרק דברים שבאים מצד הגבר הם בסדר? האם עצם היוזמה שלך דוחה אותו? אולי הוא מרגיש שאת יודעת יותר ממנו והוא לא? (נניח במצב שאת חוזרת בתשובה ואילו הוא חרדי מבית)... יש כאן איזו סתירה.
3) אני חושב שבהחלט מותר ואולי אפילו רצוי שתקיימו חדירה כשאתם עדיין בבגדים כדי להקל על השפיכה המוקדמת. אבל לאחר מכן חייב להיות המשך. פשוט מעבירו את העניינים שלפני לאחרי. זו עצה שהרבה פעמים נותנים למי שסובל מבעיה דומה... להחליף את הסדר. זה לא הכי רצוי ולא הכי מושלם, אבל יכול לפתור בעיות... כמובן מתוך הבנה ברורה וגמורה שלו שאחרי זה הוא "מחוייב" לענג אותך ולע/שות את הסדר ההפוך. למרות שהוא כבר אחרי השיא.
4) כדי להקל בחדירה אפשר בהחלט לעשות שימוש במשחות, הכי טוב פשוטות ורגילות על בסיס מים. או ממש להרטיב את המקום במים. זה מאוד מקל. אם זה לא עוזר הכי טוב זה שאת תעזרי לו... פשוט תקחי את האיבר ביד ותנחי אותו למקום. אני מניח שבפעמים הראשונות זה יגביר את הגירוי שלו, אבל זה יקל על מציאת המקום מאוד. גם כאן מדריך חתנים מנוסה או רב שעוסק בעניינים הללו יכול לעזור בהנחיה.. (לדוגמא- פעמים רבות חתנים צעירים לא מבינים את הקרבה בין אותו מקום פי הטבעת... ומתרחקים מזה).
אז כמה דברים- שינוי מחשבתי של בעלך, רטיבות גדולה במקום מראש (בשלב ראשון אל תסמכו על רטיבות טבעית, עצם זה שיש בעיה יכול לגרום לייבוש שלך), הנחיה עם היד שלך, ולקיים יחסים בשלב ראשון, אולי אפילו עם בגדים, ואחר כך את ההתעלסות.
בירור הלכה
סיפור שמופיע גם בגמרא וגם באבות דרבי נתן מייחס חומרא גדולה מאוד לשינה עם הבעל בזמן נידה. עד כדי, ח"ו, עונש חמור מאוד. ושם מדובר על שינה ביחד בזמן הליבון, לפני הטבילה, ולא על זמן הנידה עצמה. כך שזה נחשב חמור מאוד. הנגיעה בזמן הדשינה, לחלק מהדעות, היא איסור דאורייתא. אם כי יש לו מעט דעות שהנגיעה עצמה היא לא מהתורה. רק קיום היחסים. בכל מקרה, כל אישה לפני טבילה נחשבת נידה, עד הבטילה, ויש איסור קרבה חמור.
לא הבנתי את השאלה על דין ביאה דרך איברים, האם זה המשך? כלומר- האם מדובר על זמן נידה?
אם מדובר על זמן נידה, זה לא ייחשב כביאה, אלא כמגע שעליו פרטתי קודם. בתנאי שלא מדובר על איזור אותו מקום, כי באיזור ההוא הדעה המקובלת היא שכל "נשיקה" נחשבת ביאה.
אם מדובר על זמן היתר, גם אז התשובה היא שזה לא נחשב בדיוק ביאה, ומתירים את זה רק בזמנים מאוד מאוד מסויימים ועם סיבה הלכתית / רפואית.
סיפור שמופיע גם בגמרא וגם באבות דרבי נתן מייחס חומרא גדולה מאוד לשינה עם הבעל בזמן נידה. עד כדי, ח"ו, עונש חמור מאוד. ושם מדובר על שינה ביחד בזמן הליבון, לפני הטבילה, ולא על זמן הנידה עצמה. כך שזה נחשב חמור מאוד. הנגיעה בזמן הדשינה, לחלק מהדעות, היא איסור דאורייתא. אם כי יש לו מעט דעות שהנגיעה עצמה היא לא מהתורה. רק קיום היחסים. בכל מקרה, כל אישה לפני טבילה נחשבת נידה, עד הבטילה, ויש איסור קרבה חמור.
לא הבנתי את השאלה על דין ביאה דרך איברים, האם זה המשך? כלומר- האם מדובר על זמן נידה?
אם מדובר על זמן נידה, זה לא ייחשב כביאה, אלא כמגע שעליו פרטתי קודם. בתנאי שלא מדובר על איזור אותו מקום, כי באיזור ההוא הדעה המקובלת היא שכל "נשיקה" נחשבת ביאה.
אם מדובר על זמן היתר, גם אז התשובה היא שזה לא נחשב בדיוק ביאה, ומתירים את זה רק בזמנים מאוד מאוד מסויימים ועם סיבה הלכתית / רפואית.
האם יוסף ואליהו הצדיק היה נשואים?
ליוסף היו אשה ובנים. אם כי הוא התחתן בגיל מבוגר.
לאליהו אני לא יודע.
על יעקב אבינו כתוב שהוא לא ראה קרי מימיו.
ליוסף היו אשה ובנים. אם כי הוא התחתן בגיל מבוגר.
לאליהו אני לא יודע.
על יעקב אבינו כתוב שהוא לא ראה קרי מימיו.
איפוק מהוצאת זרע
שלום וברכה,
הקושי שאתה מתאר מובן ועולה הרבה פעמים מכל מיני שואלים. כמובן, זה לא משהו ייחודי, כפי שאתה בעצמך אומר.
לא ברור מהנוסח של השאלה האם זו שאלה או הודעה. אבל אם זו שאלה, או התייעצות, הרי שלעניות דעתי מצב של "ביד" הוא טוב יותר מאשר בובה. אם אילו האופציות שיש. בובה זה למסד את הענין, להפוך אותו ל"רשמי" ולכן אני סבור שזה הרבה פחות טוב. אנשים יכולים ליפול מבחינה הלכתית, אולם להפוך את זה למשהו ממוסד זו בעיה אמיתית. לכן צריך להמשיך כמו שזה- להיאבק כמה שניתן, להשתדל... ולא להפוך את זה למשהו רשמי עם בובות וכדומה.
שלום וברכה,
הקושי שאתה מתאר מובן ועולה הרבה פעמים מכל מיני שואלים. כמובן, זה לא משהו ייחודי, כפי שאתה בעצמך אומר.
לא ברור מהנוסח של השאלה האם זו שאלה או הודעה. אבל אם זו שאלה, או התייעצות, הרי שלעניות דעתי מצב של "ביד" הוא טוב יותר מאשר בובה. אם אילו האופציות שיש. בובה זה למסד את הענין, להפוך אותו ל"רשמי" ולכן אני סבור שזה הרבה פחות טוב. אנשים יכולים ליפול מבחינה הלכתית, אולם להפוך את זה למשהו ממוסד זו בעיה אמיתית. לכן צריך להמשיך כמו שזה- להיאבק כמה שניתן, להשתדל... ולא להפוך את זה למשהו רשמי עם בובות וכדומה.
המשך לשאלה
זה לא רק העניין של "זרע לבטלה" או לא.
יש דברים שהם לא זרע לבטלה והם אסורים, זה הרילא הדבר היחיד שאסור. השואל שם שאל האם זה נקרא זרע לבטלה ואני לא חושב כך. מצד שני כתבתי גם לו במפורש שאני לא חושב שזה מותר בלי סיבה.
זה לא רק העניין של "זרע לבטלה" או לא.
יש דברים שהם לא זרע לבטלה והם אסורים, זה הרילא הדבר היחיד שאסור. השואל שם שאל האם זה נקרא זרע לבטלה ואני לא חושב כך. מצד שני כתבתי גם לו במפורש שאני לא חושב שזה מותר בלי סיבה.
יחסים
לא בדיוק הבנתי את ההקשר (כלומר- איך זה קשור לעבר או להיתר שקיבלת אז).
אבל-
לפלוט את הזרע על גוף האשה אסור. ללא קשר להריון או לא, זה צריך להיות באותו מקום.
לגבי הישבן- בהחלט אפשר להתיר לפלוט שם. אםממש רוצים.
לגבי הפה- כבר כתבתי כמה פעמים שאני חושב שלא. אלא אם כן יש סיבה מאוד מיוחדת, רפואית.
ממילא זה נכון גם לגבי אוננות- לענ"ד זה אסור לחלוטין.
לא בדיוק הבנתי את ההקשר (כלומר- איך זה קשור לעבר או להיתר שקיבלת אז).
אבל-
לפלוט את הזרע על גוף האשה אסור. ללא קשר להריון או לא, זה צריך להיות באותו מקום.
לגבי הישבן- בהחלט אפשר להתיר לפלוט שם. אםממש רוצים.
לגבי הפה- כבר כתבתי כמה פעמים שאני חושב שלא. אלא אם כן יש סיבה מאוד מיוחדת, רפואית.
ממילא זה נכון גם לגבי אוננות- לענ"ד זה אסור לחלוטין.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות - בינו לבינה
מוצרים








