צניעות

הרב יניב חניאיזסיווןתשפ09/06/2020
שאלה:
שאלה לאחר 10 שנות נישואים וקצת חספוס במה מותר ומה אסור מה ראוי ומה לא רציתי לעשות קצת סדר א. להתקלח ביחד כשמתכננים לשכב, וכשלא ב. ללקק בפי הטבעת שלה והיא בשלי (נקי לגמרי אחרי מקלחת) ג. להשתין או לעשות צרכים אחד בפני השני (לא בדווקא אלא האם צריך להקפיד לסגור שרותים ביחידת הורים או במקרה שאחד מאיתנו מתקלח והשני צריך שירותים) ד. האם איסור נישוק באותו מקום אוסר גם ללקק לה (היא מאוד אוהבת את זה ) ה. היא מאוד סקרנית לראות פעם איך זה נראה כשאני גומר ואיך הזרע יוצא האם מותר בדרך כל שהיא? (לא קריטי) תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה,א. להתקלח ביחד כשמתכוונים ליחסי אישות, מותר בהחלט. כשלא מתכוונים זה קצת תלוי בכם. אם זה מעורר את כם מינית מאוד ואחר כך תסתובבו מאוד מגורים ללא סיפוק, זויכולה להיות בעיה. שמובילה להרהורים וכדומה. אם זה משהו שיש בו משום חיבה ואחר כך מתפקדים כרגיל, זה יכול להיות בסדר. מבחינת עצה- הייתי שומר את זה למקרים מיוחדים שקשורים לחיבה שבאישות.
ב. לדעתי אסור. חכמים אוסרים דברים הרבה יותר "קלים" משום מאיסות. והמקום הזה הוא מקום הטינופת כפשוטו, עם המון חיידקים של עיכול (עד כמה שזכור לי כרגע שליש מההפרשות האנושיות הם חיידקים), יש שם זיהומים וריחות. וגם אם נניח שלרוב אין, אחרי מקלחת או משהו, הרי בסוף תהיה איזו הפרשה וזה יכול ליצור ריחוק וגועל. וכמו בכל הדברים שקושרים למאיסות, גם אם משום מה כרגע אתה/ היא לא חשים בזה, אנחנו סומכים על חז"ל שיש בזה משום פגם. לכן זה נראה לי אסור.
ג. זה קצת קשור לסעיף הקודם. נניח שאשתך בשירותים והכל מלא ריח וקולות של הפרשות וכו'... זה לא נראה מתכון לכבוד הדדי וחיי אישות בריאים. מצד שני, יש בגמרא סיפורים על אישה שנכנסה לשירותים עם בעלה (כדי לשמור עליו ממזיקים), ואפילו הניחה ידה על ראשו מבחוץ. יש גם סיפורים הפוכים, על המלצות של חכמים לבנותיהם להימנע מלאכול דברים שמביאים להפחה וריח רע לפני תשמיש. ככה שנראה לי שאם זה ממש מקרי, צורך עז להיכנס לשירותים וכדומה, זה לא "אסור". אבל כחלק מכבוד האישה והבעל, לא הייתי חושב שזה רצוי. לנקיות והריח הטוב והמראה הנקי יש משמעות...
ד. אם מקפידים להישאר באיזור הדגדן ולא בפתח של אותו מקום בדיוק, זה מותר.
ה. אני לא רואה איך זה אפשרי מעשית. כדי לראות הזרע צריך לצאת לבטלה, אפילו לא דרך איברים, וזה אסור. כך שזה נראה לילא אפשרי מבחינה הלכתית.
תשובות נוספות בנושא-
ביאה דרך איברים לזוג צעיר
זו שאלה קשה. כי יש בה איזה "רקע" לא מובן לי. הרי אם עדיין לא התחתנתם, איך ניתן לקבוע מה יהיה? או מה ירגש או לא ירגש אתכם? אני לא מתכוון בתור הטפה מוסרית. אלא בתור בדיקה הלכתית.
אני, כפי שבוודאי קראת כאן בתשובות, חושב שתמיד צריך סיבה מאוד טובה לביאה דרך איברים. כי הוצאת הזרע על גוף האישה ולא באותו מקום היא לכאורה לא צורך של ממש. במקרה הכי חזק זה צורך נפשי משום מה. כי הרי מותר לך להתחכך בה כמה שתרצה, רק את הפליטה עצמה באותו מקום... אז כדי להתיר את זה צריך סיבה. ואז אני תוהה- האם מחשבות שלפני חתונה או מחשבה כזו או אחרת שמישהו חושב שיהיה לו קשה, האם זה מספיק סיבה? וקשה לי מאוד לענות על זה. כי אולי זה לא יהיה כך? אולי להיפך? אולי מראה הזרע על גוף האישה רק יגעיל אותך? או אותה? כלומר- הדיון ה"הלכתי" שלי עם עצמי הוא האם מחשבות של טרום, לפני שיודעים בכלל על מה מדובר, נחשב כסיבה שיש לדון בה להתיר.
רוב רובם של החתנים שאני מכיר, ומטבע הדברים אני מכיר לא מעט, בכלל לא יכולים לקיים יחסים פעמיים ברצף. זה משהו ששמור כנראה לסרטים וסיפורים... אולי בגיל 16. מעל גיל 24, 25, זה נהיה כמעט לא אפשרי. אלא אם כן עם כל מיני עזרים פיזיים...
אז איך ניתן לענות על שאלה שנוגעת לכמה פעמים, ולהביא בחשבון את זה כשיקול הלכתי?
בסופו של דבר, אני סבור שלא. קשה מאוד להתיר מראש על סמך זה שאולי יצוצו מזה בעיות. אולי, אחרי כמה שנים, אם חווים קושי או משהו כזה.
אלא אם כן הולכים מראש לפי פוסקים שמתירים, ולענ"ד הבן איש חי לא מתיר. הדרישה אולי כן... ואז זה שונה. אולם כשיש מסה של פוסקים שלא ברור מהם להיתר ויש אחד שמתיר, קשה לסמוך עליו.
כך שהייתי מציע שתתחתן, תראה מה קורה והאם זה אכן כל כך קשה ומוביל למחשבות ומראות אסורות, ואז אפשר יהיה לדון בזה הלכתית.
זו שאלה קשה. כי יש בה איזה "רקע" לא מובן לי. הרי אם עדיין לא התחתנתם, איך ניתן לקבוע מה יהיה? או מה ירגש או לא ירגש אתכם? אני לא מתכוון בתור הטפה מוסרית. אלא בתור בדיקה הלכתית.
אני, כפי שבוודאי קראת כאן בתשובות, חושב שתמיד צריך סיבה מאוד טובה לביאה דרך איברים. כי הוצאת הזרע על גוף האישה ולא באותו מקום היא לכאורה לא צורך של ממש. במקרה הכי חזק זה צורך נפשי משום מה. כי הרי מותר לך להתחכך בה כמה שתרצה, רק את הפליטה עצמה באותו מקום... אז כדי להתיר את זה צריך סיבה. ואז אני תוהה- האם מחשבות שלפני חתונה או מחשבה כזו או אחרת שמישהו חושב שיהיה לו קשה, האם זה מספיק סיבה? וקשה לי מאוד לענות על זה. כי אולי זה לא יהיה כך? אולי להיפך? אולי מראה הזרע על גוף האישה רק יגעיל אותך? או אותה? כלומר- הדיון ה"הלכתי" שלי עם עצמי הוא האם מחשבות של טרום, לפני שיודעים בכלל על מה מדובר, נחשב כסיבה שיש לדון בה להתיר.
רוב רובם של החתנים שאני מכיר, ומטבע הדברים אני מכיר לא מעט, בכלל לא יכולים לקיים יחסים פעמיים ברצף. זה משהו ששמור כנראה לסרטים וסיפורים... אולי בגיל 16. מעל גיל 24, 25, זה נהיה כמעט לא אפשרי. אלא אם כן עם כל מיני עזרים פיזיים...
אז איך ניתן לענות על שאלה שנוגעת לכמה פעמים, ולהביא בחשבון את זה כשיקול הלכתי?
בסופו של דבר, אני סבור שלא. קשה מאוד להתיר מראש על סמך זה שאולי יצוצו מזה בעיות. אולי, אחרי כמה שנים, אם חווים קושי או משהו כזה.
אלא אם כן הולכים מראש לפי פוסקים שמתירים, ולענ"ד הבן איש חי לא מתיר. הדרישה אולי כן... ואז זה שונה. אולם כשיש מסה של פוסקים שלא ברור מהם להיתר ויש אחד שמתיר, קשה לסמוך עליו.
כך שהייתי מציע שתתחתן, תראה מה קורה והאם זה אכן כל כך קשה ומוביל למחשבות ומראות אסורות, ואז אפשר יהיה לדון בזה הלכתית.
בינו לבינה...
לא צריך להרגיש נבוכה בגלל עצם השאלות. הן לחלוטין לגיטימיות. אולי הניסוחים קצת חדים... אבל אני רגיל. אני עוסק בזה רבות.
יש בשאלה שלך כמה וכמה עניינים. וקצת חסר לי בשאלה שלך הרקע המשפחתי שלכם (הכוונה היא למגזר- חרדי, דת"ל, מסורתי...)
כמה דברים-
מה שאת מתארת הוא מצב לא ממש נדיר אצל זוגות צעירים. לוקח זמן, בעיקר אצל אנשים שבאו מרקע שבו הם לא נחשפו לנשים בכלל, להתרגל לעצם הנוכחות הנשית, הריח, הגוף וכו'. ולכן יש שפיכה מוקדמת הרבה פעמים. אבל מה שאת מתארת הוא בהחלט קצת קיצוני, וצריך להבין למה.
משחות ועזרים לענ"ד לא אמורים לעזור כאן. הם יכולים לעכב בזמן החדירה עצמה ולזההם נועדו, אבל אני לא חושב שהם נועדו למי שעוד בבגדיו כבר מרגיש שהוא לא יכול לעמוד בזה.
גם לא ברור לי מה הכוונה שבעלך "חייב", האם הכוונה לעצם הקרבה אליך הוא להוצאת הזרע. הדבר הראשון הוא טבעי ורגיל, בטח אצל זוגות טריים והוא אפילו טוב (במידה), שהבעל ירגיש שהוא "חייב את אשתו". אבל אם הוא חייב להוציא, זה כבר משהו אחר.
עוד הקדמה קטנה- יש קצת סתירה בין השאלה שלך, שמעידה על שלב מאוד ראשוני בקשר, לבין הצורך שלך לקחת יוזמה לגבי החזה וכדומה... זה נראה לי כאילו מעורבב אצלכם מוקדם ומאוחר... שהרי אם לא מגיעים בכלל לחדירה, לכאורה זו צריכה להיות השאיפה, הרבה לפני עניינים אחרים.
בכל מקרה-
1) אם לא מדובר בבעיה פיזית של ממש, השינוי חייב לבוא מבפנים. במחשבות וברקע המחשבתי של בעלך... האר"י ז"ל אומר שהמקום שבו מגיעים לואהבת לרעך כמוך בצורה הכי גבוהה זה ביחסי אישות. למה? כי שם האדם צריך להיות הרבה פחות מרוכז בעצמו, כשהוא מגורה ורק רוצה שיעשו לו טוב. כשאדם מסוגל להגיע ברגעים הללו לכך שהוא רוצה לעשות טוב לבת הזוג- זה ואהבת אמיתי. כך שהשינוי הראשוני חייב לבוא במח. בעלך חייב להבין שהוא לא היחיד ב"משחק" הזה ושיש צורך לחשוב עליך, על הצרכים והרצונות. ואין כזה דבר "חייב". כמובן לא מדובר במצב שאחרי חדירה שבו הוא כבר ממש מגורה ובוער... אלא על כל ההקדמות.
2) אני לא רואה איך את יכולה לקחת יוזמה בלי לדבר על זה, להבהיר לו את זה ולדון בעניין. שוב, חסר לי הרקע שלכם בשאלה שלך, אבל אולי יש מקום שהוא יפנה למדריך חתנים, או למישהו לדבר איתו שיסביר לו את זה יותר. אני לא מבין שאת "תמצצי" לו זה נראה לו בסדר ואילו חיכוך בחזה גורם לו דחיה... זה מוזר קצת. וצריך להבין את הרקע לזה. האם הוא חושב שרק דברים שבאים מצד הגבר הם בסדר? האם עצם היוזמה שלך דוחה אותו? אולי הוא מרגיש שאת יודעת יותר ממנו והוא לא? (נניח במצב שאת חוזרת בתשובה ואילו הוא חרדי מבית)... יש כאן איזו סתירה.
3) אני חושב שבהחלט מותר ואולי אפילו רצוי שתקיימו חדירה כשאתם עדיין בבגדים כדי להקל על השפיכה המוקדמת. אבל לאחר מכן חייב להיות המשך. פשוט מעבירו את העניינים שלפני לאחרי. זו עצה שהרבה פעמים נותנים למי שסובל מבעיה דומה... להחליף את הסדר. זה לא הכי רצוי ולא הכי מושלם, אבל יכול לפתור בעיות... כמובן מתוך הבנה ברורה וגמורה שלו שאחרי זה הוא "מחוייב" לענג אותך ולע/שות את הסדר ההפוך. למרות שהוא כבר אחרי השיא.
4) כדי להקל בחדירה אפשר בהחלט לעשות שימוש במשחות, הכי טוב פשוטות ורגילות על בסיס מים. או ממש להרטיב את המקום במים. זה מאוד מקל. אם זה לא עוזר הכי טוב זה שאת תעזרי לו... פשוט תקחי את האיבר ביד ותנחי אותו למקום. אני מניח שבפעמים הראשונות זה יגביר את הגירוי שלו, אבל זה יקל על מציאת המקום מאוד. גם כאן מדריך חתנים מנוסה או רב שעוסק בעניינים הללו יכול לעזור בהנחיה.. (לדוגמא- פעמים רבות חתנים צעירים לא מבינים את הקרבה בין אותו מקום פי הטבעת... ומתרחקים מזה).
אז כמה דברים- שינוי מחשבתי של בעלך, רטיבות גדולה במקום מראש (בשלב ראשון אל תסמכו על רטיבות טבעית, עצם זה שיש בעיה יכול לגרום לייבוש שלך), הנחיה עם היד שלך, ולקיים יחסים בשלב ראשון, אולי אפילו עם בגדים, ואחר כך את ההתעלסות.
לא צריך להרגיש נבוכה בגלל עצם השאלות. הן לחלוטין לגיטימיות. אולי הניסוחים קצת חדים... אבל אני רגיל. אני עוסק בזה רבות.
יש בשאלה שלך כמה וכמה עניינים. וקצת חסר לי בשאלה שלך הרקע המשפחתי שלכם (הכוונה היא למגזר- חרדי, דת"ל, מסורתי...)
כמה דברים-
מה שאת מתארת הוא מצב לא ממש נדיר אצל זוגות צעירים. לוקח זמן, בעיקר אצל אנשים שבאו מרקע שבו הם לא נחשפו לנשים בכלל, להתרגל לעצם הנוכחות הנשית, הריח, הגוף וכו'. ולכן יש שפיכה מוקדמת הרבה פעמים. אבל מה שאת מתארת הוא בהחלט קצת קיצוני, וצריך להבין למה.
משחות ועזרים לענ"ד לא אמורים לעזור כאן. הם יכולים לעכב בזמן החדירה עצמה ולזההם נועדו, אבל אני לא חושב שהם נועדו למי שעוד בבגדיו כבר מרגיש שהוא לא יכול לעמוד בזה.
גם לא ברור לי מה הכוונה שבעלך "חייב", האם הכוונה לעצם הקרבה אליך הוא להוצאת הזרע. הדבר הראשון הוא טבעי ורגיל, בטח אצל זוגות טריים והוא אפילו טוב (במידה), שהבעל ירגיש שהוא "חייב את אשתו". אבל אם הוא חייב להוציא, זה כבר משהו אחר.
עוד הקדמה קטנה- יש קצת סתירה בין השאלה שלך, שמעידה על שלב מאוד ראשוני בקשר, לבין הצורך שלך לקחת יוזמה לגבי החזה וכדומה... זה נראה לי כאילו מעורבב אצלכם מוקדם ומאוחר... שהרי אם לא מגיעים בכלל לחדירה, לכאורה זו צריכה להיות השאיפה, הרבה לפני עניינים אחרים.
בכל מקרה-
1) אם לא מדובר בבעיה פיזית של ממש, השינוי חייב לבוא מבפנים. במחשבות וברקע המחשבתי של בעלך... האר"י ז"ל אומר שהמקום שבו מגיעים לואהבת לרעך כמוך בצורה הכי גבוהה זה ביחסי אישות. למה? כי שם האדם צריך להיות הרבה פחות מרוכז בעצמו, כשהוא מגורה ורק רוצה שיעשו לו טוב. כשאדם מסוגל להגיע ברגעים הללו לכך שהוא רוצה לעשות טוב לבת הזוג- זה ואהבת אמיתי. כך שהשינוי הראשוני חייב לבוא במח. בעלך חייב להבין שהוא לא היחיד ב"משחק" הזה ושיש צורך לחשוב עליך, על הצרכים והרצונות. ואין כזה דבר "חייב". כמובן לא מדובר במצב שאחרי חדירה שבו הוא כבר ממש מגורה ובוער... אלא על כל ההקדמות.
2) אני לא רואה איך את יכולה לקחת יוזמה בלי לדבר על זה, להבהיר לו את זה ולדון בעניין. שוב, חסר לי הרקע שלכם בשאלה שלך, אבל אולי יש מקום שהוא יפנה למדריך חתנים, או למישהו לדבר איתו שיסביר לו את זה יותר. אני לא מבין שאת "תמצצי" לו זה נראה לו בסדר ואילו חיכוך בחזה גורם לו דחיה... זה מוזר קצת. וצריך להבין את הרקע לזה. האם הוא חושב שרק דברים שבאים מצד הגבר הם בסדר? האם עצם היוזמה שלך דוחה אותו? אולי הוא מרגיש שאת יודעת יותר ממנו והוא לא? (נניח במצב שאת חוזרת בתשובה ואילו הוא חרדי מבית)... יש כאן איזו סתירה.
3) אני חושב שבהחלט מותר ואולי אפילו רצוי שתקיימו חדירה כשאתם עדיין בבגדים כדי להקל על השפיכה המוקדמת. אבל לאחר מכן חייב להיות המשך. פשוט מעבירו את העניינים שלפני לאחרי. זו עצה שהרבה פעמים נותנים למי שסובל מבעיה דומה... להחליף את הסדר. זה לא הכי רצוי ולא הכי מושלם, אבל יכול לפתור בעיות... כמובן מתוך הבנה ברורה וגמורה שלו שאחרי זה הוא "מחוייב" לענג אותך ולע/שות את הסדר ההפוך. למרות שהוא כבר אחרי השיא.
4) כדי להקל בחדירה אפשר בהחלט לעשות שימוש במשחות, הכי טוב פשוטות ורגילות על בסיס מים. או ממש להרטיב את המקום במים. זה מאוד מקל. אם זה לא עוזר הכי טוב זה שאת תעזרי לו... פשוט תקחי את האיבר ביד ותנחי אותו למקום. אני מניח שבפעמים הראשונות זה יגביר את הגירוי שלו, אבל זה יקל על מציאת המקום מאוד. גם כאן מדריך חתנים מנוסה או רב שעוסק בעניינים הללו יכול לעזור בהנחיה.. (לדוגמא- פעמים רבות חתנים צעירים לא מבינים את הקרבה בין אותו מקום פי הטבעת... ומתרחקים מזה).
אז כמה דברים- שינוי מחשבתי של בעלך, רטיבות גדולה במקום מראש (בשלב ראשון אל תסמכו על רטיבות טבעית, עצם זה שיש בעיה יכול לגרום לייבוש שלך), הנחיה עם היד שלך, ולקיים יחסים בשלב ראשון, אולי אפילו עם בגדים, ואחר כך את ההתעלסות.
האם יש התייחסות לגבי חומרת החטא של זרע לבטלה
לא בדיוק הבנתי את הפרטים בשאלה...
לכאורה לא אמור להיות הבדל בחומרה, אולי בפרטי הפרטים, כי לנשוי יש פת בסלו ובכל זאת הוא חוטא... לעומת רווק שלמעשה אין לו מרגוע בענין. אבל אנילא חושב שבעצם החטא יש הבדלים כאלה בתורה... בכל המקרים והחטאים, החטא הוא סטיה מדרך החיים התקינה, ורק בדיון על "העונש" אוליימצאו סיבות מקילות. כמו שכתוב פעמים רבות לגבי כל מיני מקרים... לא רק במקרה הזה.
לא הבנתי את העניין של מעל לטבע
לא בדיוק הבנתי את הפרטים בשאלה...
לכאורה לא אמור להיות הבדל בחומרה, אולי בפרטי הפרטים, כי לנשוי יש פת בסלו ובכל זאת הוא חוטא... לעומת רווק שלמעשה אין לו מרגוע בענין. אבל אנילא חושב שבעצם החטא יש הבדלים כאלה בתורה... בכל המקרים והחטאים, החטא הוא סטיה מדרך החיים התקינה, ורק בדיון על "העונש" אוליימצאו סיבות מקילות. כמו שכתוב פעמים רבות לגבי כל מיני מקרים... לא רק במקרה הזה.
לא הבנתי את העניין של מעל לטבע
המשך על שאלה קודמת
שלום וברכה,
הקושי הזה מוכר, כמובן. אם כי ממש נפילות אצל בני זוג חרדים, זה יחסית נדיר. כאן באתר יש לי לא מעט תשובות בעניין שלדעתי כדאי לך לקרוא. יש בהן כמה שיטות. תחפשי "לא מצליחים לשמור נידה", או "נידה" ואז תעברי על התשובות. יש שם כמה עצות.
בחשובה שבהן היא שאכן זה קשה, ובגיל צעיר ממש קשה, אבל זה אפשרי. כלומר- זה סוויץ במח שמצליחים לעמוד בזה וזהו. ואז אולי נשארים עם הקושי, אבל פחות עם הנפילות. מעדות של אלפי זוגות שעסקתי איתם בזה, זה אפשרי. זה השלב הראשון- הפנמה עמוקה שזה אפשרי... עומדים בכך מיליוני זוגות יהודיים אלפי שנים.
השינוי השני הוא בגישה... כלומר- אם כל התקופה של ההמתנה עסוקים רק בהמתנה וסופרים את הימים והשעות, זה הופך להיות קשה הרבה יותר. זה בערך כמו זוגות שמחכים לילד, או מישהו שמחכה לעבודה של חייו וכדומה... החיים עצמם הופכים לטפל. וכל הזמן מחכים שיגיע הזמן. במצב כזה, קשה לעמוד בזה. צריך ללמוד לעבור את זה ברוגע, לחיות את החיים שבין ההמתנות. יש חיים משותפים גם בלי היחסים וצריך ללמוד לחיות אותם. זה לא מקטין את הלחץ, אבל מרגיע קצת את הנפש. יש לכם חיים, ילדים, משפחה, טיולים... בלי יחסים.
ניתן גם לבחון כל מיני שיטות לקיצור הדימום והזמן... כמו ילקוט הרועים או כל מיני דברים דומים. בצורה כזו יהיו אולי המתנות קצת יותר קצרות. אם אתם לא מתכננים הריון בשנים הקרובות יש גם אמצעי מניעה שמונעים מחזור. יש נשים שעושות בזה שימוש.
אם אתם אשכנזים שמחמירים לספור שבע ימים, ניתן להקל כמו ספרדים ולספור חמש (לרוב לא רלוונטי לרוב הנשים שהדימום שלהן ארוך יותר).
ומשהו שקשה מאוד לכתוב, אבל צריך לדעת- קיום יחסים בנידות זה דבר חמור שכמעט כל דבר אחר קל ממנו, ולכן, אחרי בקשת המחילה והאמירה המפורשת שזה רק אם כלו כל הקיצין ומרגישים שעומדים ליפול בחטא- עדיפה כמעט כל דבר, כולל אוננות, מאשר לקיים יחסים.
אנא חפשי תשובות נוספות באתר בעניין הזה.
שלום וברכה,
הקושי הזה מוכר, כמובן. אם כי ממש נפילות אצל בני זוג חרדים, זה יחסית נדיר. כאן באתר יש לי לא מעט תשובות בעניין שלדעתי כדאי לך לקרוא. יש בהן כמה שיטות. תחפשי "לא מצליחים לשמור נידה", או "נידה" ואז תעברי על התשובות. יש שם כמה עצות.
בחשובה שבהן היא שאכן זה קשה, ובגיל צעיר ממש קשה, אבל זה אפשרי. כלומר- זה סוויץ במח שמצליחים לעמוד בזה וזהו. ואז אולי נשארים עם הקושי, אבל פחות עם הנפילות. מעדות של אלפי זוגות שעסקתי איתם בזה, זה אפשרי. זה השלב הראשון- הפנמה עמוקה שזה אפשרי... עומדים בכך מיליוני זוגות יהודיים אלפי שנים.
השינוי השני הוא בגישה... כלומר- אם כל התקופה של ההמתנה עסוקים רק בהמתנה וסופרים את הימים והשעות, זה הופך להיות קשה הרבה יותר. זה בערך כמו זוגות שמחכים לילד, או מישהו שמחכה לעבודה של חייו וכדומה... החיים עצמם הופכים לטפל. וכל הזמן מחכים שיגיע הזמן. במצב כזה, קשה לעמוד בזה. צריך ללמוד לעבור את זה ברוגע, לחיות את החיים שבין ההמתנות. יש חיים משותפים גם בלי היחסים וצריך ללמוד לחיות אותם. זה לא מקטין את הלחץ, אבל מרגיע קצת את הנפש. יש לכם חיים, ילדים, משפחה, טיולים... בלי יחסים.
ניתן גם לבחון כל מיני שיטות לקיצור הדימום והזמן... כמו ילקוט הרועים או כל מיני דברים דומים. בצורה כזו יהיו אולי המתנות קצת יותר קצרות. אם אתם לא מתכננים הריון בשנים הקרובות יש גם אמצעי מניעה שמונעים מחזור. יש נשים שעושות בזה שימוש.
אם אתם אשכנזים שמחמירים לספור שבע ימים, ניתן להקל כמו ספרדים ולספור חמש (לרוב לא רלוונטי לרוב הנשים שהדימום שלהן ארוך יותר).
ומשהו שקשה מאוד לכתוב, אבל צריך לדעת- קיום יחסים בנידות זה דבר חמור שכמעט כל דבר אחר קל ממנו, ולכן, אחרי בקשת המחילה והאמירה המפורשת שזה רק אם כלו כל הקיצין ומרגישים שעומדים ליפול בחטא- עדיפה כמעט כל דבר, כולל אוננות, מאשר לקיים יחסים.
אנא חפשי תשובות נוספות באתר בעניין הזה.
תפקוד מיני לגבר
לדעתי הוא לא מצריך לפרט, כל אחד ואחת יודעים שזה כך וזה תלוי גיל. גם אצל הנשים וגם אצל הגברים.
לדעתי הוא לא מצריך לפרט, כל אחד ואחת יודעים שזה כך וזה תלוי גיל. גם אצל הנשים וגם אצל הגברים.
למה שפיכה עלי?
לא, זה לא נכון. אנחנו לא מתירים שפיכה בחוץ אלא אם כן יש סיבה טובה לכך (רפואית בעיקר, או פחדים גדולים או משהו כזה).
הסיבה שזה מותר, כשזה מותר, ולא במגבת, זה שזה על גוף האישה, זה חלק מיחסי האישות של בעל לאשתו, מחוץ לגוף זה לא חלק מהגוף...
וכפי שכתבתי, בכל מקרה מדובר על מצבים מאוד מיוחדים שזה מותר.
לא, זה לא נכון. אנחנו לא מתירים שפיכה בחוץ אלא אם כן יש סיבה טובה לכך (רפואית בעיקר, או פחדים גדולים או משהו כזה).
הסיבה שזה מותר, כשזה מותר, ולא במגבת, זה שזה על גוף האישה, זה חלק מיחסי האישות של בעל לאשתו, מחוץ לגוף זה לא חלק מהגוף...
וכפי שכתבתי, בכל מקרה מדובר על מצבים מאוד מיוחדים שזה מותר.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות - בינו לבינה
מוצרים








