בעיה מורכבת

הרב יניב חניאיגכסליותשפג07/12/2022
שאלה:
אני נשוי כבר למעלה מ-25 שנה עד לא מזמן עוד היינו בבית מטופלים בילדים ב"ה ולא התפננו לזוגיות שלנו בצורה טובה עכשיו מזה זמן התפנה זמן לי ולאישתי ופתאום נראה כי ההבדלים בנינו ברצונות ליחסים אינטימיים הוא ממש רחוק אני מאוד אוהב יחסי מין ורוצה להרגיש משוחרר עם אישתי והבעיה שאישתי מושכת לכוונים מאוד לא מתאימים לי היא לא מכנה שיהיה אור בחדר היא לא מוכנה שאסתכן על גופה ובכלל היא לא מטפחת את עצמה כל שאני ארגיש משיכה אליה. יש לה סוג של עייפות ולפעמים נדמה לי שהיא היתה מעדיפה לחיות בלי יחסים אינטימיים. אני ממש מטפס כבר על הקירות וכל פעם שהנושא עולה לדיון ביננו היא כועסת ויוצא מזה ריב גדול. אני עייפתי ונמאס לי לגמרי ודיי מיואש. אני מרגיש שאני רגע לפני בגידה ושאלתי היא האם יש היתר כלשהו להיות בחברת אשה זרה על מנת להתפרק מהמתח המטורף כשאני בטוח במיליון אחוז שגם אם אהיה לא אגיע למצב של חדירה בכלל ( אין מצב זה קו אדום )
תשובה:
לא, כמובן לא. אין שום דרך להתיר להיות עם אשה זרה, אלא אם כן תתחתן איתה... יש בכך אין סוף איסורים ודברים לא נכונים.הדרך שלכם חייבת להיות למצוא פתרון לעניין בינך לבין אשתך, בין אם על ידי שיחות ממושכות, ייעוץ (אולי אשתך צריכה עזרה פסיכולוגית?), ייעוץ זוגי וכו'.
יתירה, מזו, על פי התיאור שלך אני לא ממש מבין איך זה יעזור לך ויקדם אותך, מלבד לגרום לעוד תיסכולים? במה תסייע לך האשה הזרה?
בקיצור- הפתרון חייב להיות עם אשתך ביחד ולא במשהו חיצוני.
א) כן, לענ"ד מותר. יש רבים שאוסרים ליד ספרי קודש, אם יש ממש איברים צנועים גלויים, אנשים כאלה בדרך כלל מקפידים גם לט להחליף לילדים ליד ספרים וכדומה.
ב) יש בזה בעיה של לא תשקצו, וזה לא ממש תלוי בשאלה האם היא מתלהבת מזה או לא, אבל מבחינה הלכתית טהורה לגמרי זו לא בעיה. אלא אם כן לשיטת הרמ"א, שלפי שיטתו זה ייחשב הוצאת ז"ל.
השאלה שלך היא קשה וכואבת מאוד, ואת צריכה לדעת שישנם זוגות רבים שזה קשה להם מאוד, ממש קשה. בטח במצב כמו שאת מתארת, שקרה גם לנו די הרבה פעמים שביום של הטבילה או יום קודם מקבלים מחזור וצריך לספור מחדש.
לא ממש הבנתי מדבריך למה הכוונה "דברים גדולים", האם אתם מגיעים ממש לתשמיש, אבל צריך לדעת שקיום יחסים בנידה הוא עבירה קשה מאוד, אחת מהקשות שיש... אולי זה יעזור קצת להתמודד.
לגבי עצם השאלה, אני סבור שכמו בהרבה דברים אחרים בדת, מדובר כאן על שינוי עמוק ומקיף, של החשיבה וכדומה... כלומר- אם תשבו כל היום ותחשבו- כמה קשה, אני ממש רוצה את אשתי, אני לחוץ, כואב לי, אני לא יכול להתאפק וכדומה... בסופו של דבר תיפלו. במובן הזה הייתי רוצה להמליץ לך לראות את התשובות שאני כותב די הרבה על התמודדות עם נפילות באינטרנט, זה די דומה במובן הזה. צריך שינוי חשיבה עמוק שבזמן הזה כמעט ולא חושבים על זה. זה אפשרי, זה נראה קשה מאוד, אבל זה לא כל כך, אחרי שמתרגלים זה הופך להיות חלק מהחיים.
כלומר- השינוי לא צריך לבוא מתוך התמודדות, אלא מתוך שינוי של החיים עצמם. אני סבור שאולי זה חלק מהמטרות של עצם איסורי הנידה- היכולת שלנו להכניס את קיום היחסים לפרופורציות הנכונות. אם קיום היחסים עומד במרכז החיים שלכם, זה מתכון לנפילות קשות ובלתי פוסקות בתחום הזה. בערך כמו מי שמנסה לעשות דיאטה וכל הזמן חושב על אכול, בסוף הוא יפול...
לכן, השינוי צריך לבוא בעצם החשיבה ואורח החיים.
בגדול אני מאוד מזדהה עם הקושי שלכם, אבל כפי שאת יודעת זה לא מסוג הדברים שניתן להקל בהם, צריך ללמוד לחיות עם זה ולהתמודד.
א) האמת היא שאני לא יודע על סמך מה הספר במותר לו מבסס את העניין, לענ"ד מפשט הגמרא זה לא תלוי בשאל ההאם הוא נגעל או לא, זה משהו אוניברסלי ולכן ממילא זה אסור. אבל כמובן שאתה יכול לבחור על פי מי ללכת.
ב) ברור שלא, מה הענין?
ג) הגמרא שם אומרת במפורש- "ואפילו שתיהן נשיו", אם אתה מתכוון לאותו לילה, כל אחת בנפרד, לא נראה לי שזה אסור.
ד) כן.
ה) הכוונה היא לחכך את האיבר באיברים של האשה מבלי חדירה.
כמו שאסור לו להסתכל באותו מקום יהיה אסור לו גם לעשות אוראלי באותו מקום ממש, זה הולך ביחד ומאותה סיבה.
לשפוך זרע מחוץ לגוף האשה נחשב לחלק ניכר מהפוסקים איסור של שז"ל, אמנם יש שמתירים ביאה דרך איברים במקרים מאודמאוד מסויימים של קושי לקיים יחסים רגילים.
לא, יהיה אסור, לפי חז"ל יהיה אפילו אסור לחשוב על השניה בזמן שהוא עם אחת.
הניסוח של השאלות שלך די קשה עבורי, אם יורשה לי להעיר, אני חושב שאתה קצת ישיר מידי... צריך מעט לעדן את הלשון.
בכל מקרה-
לגבי הנושא של הרמב"ם והשו"ע, שניהם לא מפרטים את רמת הפירוט שפרטת, כמובן, הם לא כותבים בהלכה דברים כמו מותר/ אסור להסתכל ב... אלא קובעים הלכות עיקריות שמהן אנחנו מקישים.
לכאורה, על פי רוב הדעות יש הבדל מסויים בין הרמב"ם לשולחן ערוך. הרמב"ם מצטט רק את דברי חכמים שאדם יכול לעסוק כל שירצה עם אשתו. הוא כמובן אומר זאת בלשון עדינה ונקיה, אבל ניתן להבין מדבריו שרוב הדברים שעליהם שאלת מותרים. לעומתו, השולחן ערוך מצטט בהלכות צניעות שלו אימרות חכמים שונות במקצת שמהן משמע שיש להקפיד על הלכות צניעות מסויימות בין איש, בחלקן נוגעות לשאלות אותן שאלת.
השאלה שבה בדרך כלל עוסקים היא באמירות הללו של חז"ל הן הלכה או הדרכה והאם מה שנאמר בהמשך שכל מה שאדם רוצה עושה, חולק על מה שנאמר קודם, ואז ממילא הכל מותר.
מכאן-
לפי הרמב"ם משמע שכל מה ששאלת מותר, מלבד הנושא של הסתכלות באותו מקום, שלגביו מופיע במפורש בחז"ל שזה דבר אסור. לכן הסתכלות כללית באשה תהיה מותרת, אולם הסתכלות באותו מקום במפורש ובעיון תהיה אסורה על פי זה.
לגבי ביאה שלא כדרכה (מאחור) כפי שכבר השבתי בהמון תשובות אחרות, אני סבור שמלשון הגמרא משתמע שזה מותר לחלוטין, כולל הוצאת זרע שם.
לגבי הוצאת זרע בפה, לענ"ד זה אסור משום שיקוץ, ואני לא חושב שזה משנה אם האשה ממש רוצה את זה, יש דברים שנקבעו כאסורים ללא קשר לתגובת האדם במסויים.








