close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בריאות מהשורש- חמשת היסודות והיהדות

יהונתן גליסו כסליו, תשע23/11/2009

חלק שלישי בסדרה בריאות מהשורש, הפעם על חמשת היסודות הסיניים, ההקבלה שלהם לארבעת היסודות ביהדות. האם המרידיאנים של הרפואה הסינית הם ה"צינורות" של רבי חיים ויטל?

בפעם הקודמת עסקנו בבסיס השקפת היסודות ועל התבטאותם כאנרגיות מאיכויות שונות: חום, יובש, לחות, קור ורוח. הפעם נביא את ההשקפה הסינית הרפואית באופן כללי, עם תיבול מודרני עפ"י ה"סוג'וק".

האלמנטים הסינים
5 היסודות הסינים: מים, עץ, אש, עפר\אדמה, ומתכת, מחולקים ל6 אנרגיות שכל אחת מתבטאת ב2 מרדיאנים (ייני ויאנגי) השייכים ל2 איברים, לרקמות בגוף, לרגש ולאפיון מנטאלי. כמו כן ישנם מרדיאנים מרכזיים על YIN ו YANG – קדמי ואחורי (ג'יבי וסיבי) החוצים את הגוף באמצעו בין ימין ושמאל.

6 האנרגיות עפ"י 5 האלמנטים + האיברים, הרקמות והצד הנפשי , ריגשי ומנטלי:

*אנרגית להט (אש) – המח (פריקארד) והשדרה ("המחמם המשולש") - רקמת עצבים והורמונים
רגש - בין רוגע ללחץ (והיפר). כוונה. סיפוק. שליטה ובקרה.

*אנרגית חום (אש) – הלב והמעי הדק – דם וחילוף חומרים
רגש – בין שמחה לטירוף. חשק. איבר חישה - לשון

*אנרגית רוח (עץ) – הכבד והמרה – רקמת חיבור, שריר וגיד
רגש- בין אסרטיביות לכעס. יצירתיות. איבר חישה - עיניים

*אנרגית לחות (אדמה) – טחול לבלב וקיבה – שומן ולימפה
רגש- בין בטחון לדאגה. מודעות. איבר חישה - שפתיים

*אנרגית יובש (מתכת)– הריאות והמעי הגס – רקמת עור
רגש- בין חשבון נפש לעצב. כח רצון. ערכים. איבר חישה - אף

*אנרגית קור – (מים) הכליות והשלפוחית – רקמת עצם וסחוס
בין אמונה לפחד. חכמה ומוסר. איבר חישה – אוזניים (כצורת הכליה)

כל האנרגיות מקושרות ביניהם במעגל של הזנה ובקרה: העץ מזין את האש ומבקר (לוקח) מהאדמה. האש הופכת לאפר ובכך מזינה את האדמה ומבקרת (ממיסה) את המתכת. האדמה מזינה ומייצרת את המתכת ומבקרת (סופחת) את המים. המתכת מזינה ומכילה את המים ומבקרת (חותכת) את העץ. המים מזינים את העץ ומבקרים (מכבים) את האש... וכן גם להיפך לכיוון השני: כל אנרגיה שמזינה את רעותה , מבוקרת על ידי רעותה, כמו העץ שמזין את האש ונשרף על ידה...

כך פועל גם עקרון הרפואה: כל חוסר באנרגיה מסוימת יטופל בהזנה, לדוגמא: אדם חסר מוטיבציה – חוסר ביסוד העץ- צריך הזנה של אמונה (מים) ובטחון (אדמה). לעומת זאת אדם כועס ומתוסכל– עודף ביסוד העץ- צריך בקרה ע"י שמחה (אש) ותשומת לב (מתכת). אדם לחוץ – עודף אש, להט – צריך בקרה ע"י בטחון (אדמה שתכבה את האש) וכמובן אמונה (מים) שירגיעו אותו. אדם מפוחד – (עודף קור ביסוד המים) צריך להגביר את הרוח החיובית, האומץ והאסרטיביות (עץ שישתה את המים) ובטחון (אדמה שתספוג את המים). אדם עצוב – עודף במתכת – צריך תגבורת אמונה (מים) ושמחה (אש שתמיס את המתכת).

כך בכל תופעה גם בגוף. לדוגמא: שומנים או סוכרים = עודף לחות (אדמה) - מצריך פיזור ע"י רוח חיובית (עץ) –כתנועה ופעילות גופנית ואומץ (לסגור את הפה כשצריך) ובכך יתחזקו גם הכבד והמרה ויפרקו את השומנים... וכן להגביר את המתכת ככח רצון וכו'

כל הטיפול מותאם באותו עיקרון לחזק ולפזר את האנרגיות הלא מאוזנות בקונסטיטוציה וליצור הרמוניה. כל אנרגיה משתייכת לצבע מסוים, לטעם, למאכלים ולצמחים, לעונה בשנה ולזמן ביום, וכן מתחלקות האנרגיות לפי גילאים, בנוסף לאנרגיות הבולטות אצל כל אחד ואחת.


חמש היסודות מייצגים תהליכים של בריאה והתפתחות בסביבה הפנימית והחיצונית של האדם. מערכת מושלמת של הרמוניה. המחזור מתחיל מתהליך העיבור של האדם הנמצא בתוך רחם אימו ומיוצג על ידי אלמנט המים. כמו אותו זרע באדמה. זהו תהליך שורשי המאפשר לנשמה לגבש את עצמה לקראת החיים. מצב זה הינו בטוח עבורה , נתמכת ושטה בתוך הנוזל הרחמי ומחכה לשעת כושר לצאת אל החוץ. אם אלמנט מים מייצג את העיבור, אלמנט עץ (אנרגית רוח) מייצג את הלידה, הפריצה החוצה מתוך כח ונחישות על מנת לאפשר חיים וליצור מציאות. הנולד רך ופגיע, אך יש בו אנרגיה עצומה להתפתחות וצמיחה. אלמנט העץ מוביל את הילד או את אותו זרע שבקע אל עבר הבגרות שלו, בירור רצונותיו ועיצוב אישיותו ומבנהו. תהליך זה קורה עד ההגעה אל שיא הבגרות המיוצג על ידי אלמנט אש. אלמנט האש הינו כור ההיתוך בו כל המערכות מתפקדות בשיאן. זוהי הפריחה ומצב זמני של שגשוג, בשלות והכרה בעוצמתם של החיים. זהו תהליך אשר מוביל את האדם הבשלה והפנמה שקורה באלמנט האדמה. מצב של איזון והרמוניה לקראת תהליך חדש.

לפי ההסתכלות הסינית החומרית אחרי שלב זה מגיע קצה התהליך היאנגי ותחילת הירידה מהשיא אל עבר התנוונות ודעיכה, כמו כל תהליך הזדקנות המוכר מחיינו, וזהו אלמנט המתכת שמייצג את השמימי, את ההיפרדות מהחומר, את הדעיכה הסתווית, השלכת. החזרה להתכנסות מלאה לקראת סיום וחזרה אל המצב הראשוני, המייצג סיום והתחלה מחדש.

מעניין שלפי מה שהבאנו לעיל מתפיסת היהדות שלא קיים בה אלמנט המתכת, בהחלט ניתן להשוות את הדברים בין ההסתכלות היהודית התורנית לבין חכמי אומות העולם כמו שכתוב שאצל חכמי ישראל ככל שמזדקנים (זקן= נוטריקון 'זה קנה חכמה') "דעתם משתבחת" וכמובן אצלנו קיימת כל ההשקפה שמעבר לחיי העוה"ז בהליכה מחיל אל חיל, והידיעה שגם בתהליכים הלא נעימים יש תועלת לטובה והכל לתכלית טובה גם בעוה"ז, ובעצם מצד האמת האוביקטיבית לא קיימת דעיכה כזאת המיוצגת באלמנט המתכת, אלא יותר דגש על הרוח וה"היולי". (גם "גיל" בעברית = שמחה, ככל שהגיל עולה השמחה עולה ומשתבחת...)

תהליכים אלו קורים בכל רגע מחיינו. למשל בשלבי התפתחות של רעיונות ודעות המיוצגים על ידי אלמנט המים , לאחריהם קבלת החלטות ופריצה החוצה בדרך למימושן (הפיכתה של הרוח לחומר ) אלמנט עץ , בתהליך הבשלתו של החזון אנו רואים את הדרך בה אנו חושבים עליו ומייצגים אותו כלפי חוץ . התגברות על פחדים וחששות , קשיים בהוצאה אל הפועל , עד ההגעה למימוש או לנקודה בה הצלחנו למצות את מירב הפוטנציאל מהרעיון שהגינו (אלמנט אש ) . לאחר מימוש הרעיון אנו רוצים עדיין להחזיק בתוצאה (אלמנט אדמה ). אחריו מתחיל הבשלתו של תהליך חדש כעין ספיראלה.


ביהדות, ידועה "מנורת החושים": 2 אוזניים בקצוות, 2 עיניים פנימיות יותר, 2 נחיריים , ופה המורכב מ2 שפתיים ולשון אחת.
אותה מנורה מתאימה בדיוק רב גם לאיברים המשתייכים לאותם חושים עפ"י הרפואה הסינית: 2 אוזניים \ 2 הכליות – 2 איברים זהים לחלוטין הנמצאים במרחק אחד מהשני. אח"כ 2 עיניים \ כבד ומרה – איברים נפרדים אבל יותר קרובים. אף \ ריאות – אבר 1 המחולק ל2. שפתיים \ לב-לב ובאמצע: הלשון \ הלב !

מסלול מרידיאן סיני לדוגמא: מרידיאן הלב עובר מאזור החזה לכיוון צד היד עד הזרת. סמוך למסלולו ולמרידיאן המח ("פריקארד" – מעטפת הלב) מונחות התפילין של יד ומשם כורכים את הרצועה עד האמה שהיא קצה מרידיאן המח. כך אנו רואים איך מקום התפילין מותאם בדיוק גם ברמה הפיזית על נקודות משפיעות "על לבבך" ובאמת גילו שמקומות התפילין משפיעות על נקודות המשתייכות להתרוממות רוחנית וטהרת המחשבה וכד'. להבדיל, בזמן בעיות לבביות יש הקרנת כאב לאותו מסלול של מרידיאן הלב מכיוון החזה לצד היד.

ר' חיים ויטאל תלמיד האריז"ל בתארו את הגוף והאברים מזכיר גם הוא שישנם "צינורות" בהם נמשכים הדם והחיות. אותה חיות היא ה"אנרגיה" בזרימת הערוצים בגוף.
יש אומרים שהרפואות המזרחיות מקורן במתנות שנתן אברהם אבינו לבני הפילגשים בשלחו אותם קדמה מזרחה, ובהחלט אפשר לומר שה-CHI (צ'י) וה-KI המזרחיים, שמבטאים "אנרגיה"- מקורם במילה "חי" (שקשה להם לבטא) מנגזרת החיות הרוחנית -"אנרגטית"...


בפעם הבאה יותר על ה"סוג'וק"

יהונתן גליס – מטפל בכיר בסוג'וק , יעוץ וטיפול נטורופתי תזונה פרחי באך ועוד

לכל שאלה בכל עניין שלא יהיה – [email protected] 0504-0504-83
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה