close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שאלה דחופה חלק ב'

הרב יניב חניא  כה ניסן, תשפב  26/04/2022

.......................

שאלה:

(כאמור , אני חוששת שהשאלה שלי ארוכה מידי ולכן לא הצלחתי לשלוח אותה- מנסה לפצלה- סליחה מראש) חלק ב': אוסיף כמה פרטים להשלמת התמונה, שאני לא יודעת עד כמה הם רלוונטיים או לא לתשובת הרב- 1. מדובר במבחנים רבים והעלות הכוללת שלהם היא גדולה מאוד- אלפי שקלים, וההדרכה שאעביר לא מכסה אפילו חלק קטן מהסכום. 2. לגבי האופציה לבקש מהמכונים לרכוש את החומרים כאמור זו לא הנורמה וזה לא ריאלי עבורי ועשוי לסכן את מקום עבודתי. 3. גם האופציה לבקש להפסיק להנחות את הסטודנטיות היא לא אפשרית ותסכן אפילו יותר את מקום עבודתי. 4. לאחר שהתייעצתי עם הרב הייתה לי שאלה נוספת דחופה בתחום (אם כי בנושא מעט שונה) ולכן פניתי לרב אחר (שאין לי קשר קבוע אליו או גישה כיום, לכן אני במחילה פונה לרב..) והוא גם אמר שבאופן כללי האחריות היא של מקום העבודה (ושאני לא צריכה בכלל לשאול שאלות בתחום הזה ושלא להתעסק בזה..). אציין כי גם קראתי בעבר שות"ים שבהם נאמר שא'- אם החומרים נפוצים מאוד אז יש זה נחשב שהבעלים "מתייאש" מהדבר ואז אין בזה גזל, וב'- למשל בנושא דומה של תוכנה לא חוקית במקום העבודה- שגם כאן האחריות היא על המעסיק. כלומר אני מבינה מזה שיש על העניין מחלוקת בהלכה.. עם זאת ולמרות שלכאורה הייתי יכולה להסתמך על התשובות שניתנו לי אני לא רגועה ופוחדת שזו עצימת עיניים, וחוששת "לעשות לעצמי דין". לכן אשמח להנחיית הרב מה לעשות?? האם עלי לרכוש את הכלים או שניתן להחשיב כאחריות מקום העבודה? שוב סליחה שאני מטריחה את הרב בזה ותודה גדולה מראש!

תשובה:

שלום וברכה,

לא יכולתי לענות אמש, אני מלמד בימי שלישי עד מאוחר בלילה ורק עכשיו ראיתי את השאלה במשרד.

התשובה היא קצת מורכבת-
א) מכיוון שמדובר בחומרים שמוגנים בזכויות יוצרים והם לא רק כאלה, אלה הם למעשה "מוצר למכירה" (כלומר-= לא מדובר רק בשיר שהזמר שומר את הזכויות יוצרים, אלא במוצר שכל עניינו למכיר4ה ולשימוש שאת עושה בו. משהו כמו מישהו שיארגן הופעה וישים שיר של זמר אחר... הרי שברור לי לחלוטין שצריך לשלם. ואסור לעשות בזה שימוש. אני חושב שה"היתצר" של כולם עושים בזה שימוש ולכן יש שין הפקר, גם לשיטות המקילות שסוכמות על זה בשירים וכדומה, לא יכול לתפוס פה. כי זה לא שיר להנאה, או להעביר את הזמן, זה ממש הכלי לעבודה שאותו היצרן הזה מוכר.
משהו בערך כמו ההבדל שציינתי- בין מישהו שהולך לים ומעתיק שיר לאוזניות שלו (שזה אולי ייחשב הפקר, לשיטות המקילות) לבין מישהו שיש לו מסעדה ששם בה שירים מוגנים. שזה שונה, כי כאן זה ממש שימוש בכלים של אחרים לפרנסה. זה לא רק דין "זכויות יוצרים".
ולכן לדעתי חייבים לשלם. ואם המכון שבו את עובדת לא משלם, זו בעיה, אז או שתשלמי מכיסך. או שמתצאי דרך שהמכון ישלם. די ברור לי שזה אסור אחרת.

ב) לגבי המקרה הספציפי של הדרכה שתוכננה להיום, אני חושב שבגלל הסיכונים שבביטול, את יכולה לעשות בזה שימוש, כי הסיכון גדול. אם את מחליטה שאחר כך תשלמי ותרכשי- זה הכי טוב. כי אז זו רק דחיה בתשלום ולא משהו שהוא ממש גזל. ואם את לא מתכוונת או לא יכולה לשלם בהמשך, אז לפחות תשלחי, אולי בעילום שם ובדואר, סכום מסויים לחברה על השימוש שעשית בגלל האונס.

ג) באופן עקרוני קשה לי מאוד עם שימוש שעושים למשהו מקצועי בכלים מועתקים או משוכפלים. ככה אני חושב במחשבים וככה בעוד הרבה דברים. אני חושב שיש בעיה לעשות שימוש בזיעתו של אחר לפרנסה שלך. גם אם אולי יש לי קשיים עם שימוש תמים בדברים "על פי חוק זכויות יוצרים".

ד) נראה לי מוזר שמכונים שלמים עושים שימוש במשהו לא חוקי בעבודה שלהם. אולי אם תבררי יתברר שהמכון שלך משלם? אולי לשיעורין, או בחכירה... 
תשובות נוספות בנושא-
חשיפה לנצרות
באופן עקרוני הנצרות נחשבת לעבודה זרה ביהדות. ולכן צפיה בטקסים או סמלים נוצריים נחשבים בעיה.
מצד
הדרכה בעבודה
1. זו שאלה מורכבת, כי יש בזה הבדל גדול בין אנשים לציבורים. בציבור החרדי, לדוגמא, יש כללים רבים לגבי
הורדת שעות עבודה
זה נראה לי יותר כמו סוג של הסדר ביניך לבינה, זה לא נראה לי משהו שקשור להלכה או לדיני ממונות. כמובן ש
הורדת שעות עבודה
זה תלוי בנסיבות, אי אפשר לענות על זה כך. למה היא מורידה? מה קורה שהיא מורידה? האם היא טוענת משהו? מה
תספורת
1) בדרך כלל, כאשר משהט אסור מסיבה מסויימת, לא נכנסים לכל אחד לבדוק איך הוא מתייחס לזה ומה הוא מרגיש.
הלנת שכר
אם ההגדרה של השכר היתה לפי זמן, צריך לשלם מיד בסוף העבודה.
מצד שני, ניתן לסכם (מראש) שהתשלום יה