close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כשלון שיטת הממשל, לא שיטת הבחירות

הרב יניב חניאיז שבט, תשסט11/02/2009

הרב יניב חניא בניתוח ראשוני של תוצאות הבחירות. למה ביבי התמרכז למרות שזה גרע לו מנדטים ומה הבעיה בשיטת הממשל בישראל. וכן, לא שיטת הבחירות

בסיום בחירות תשס"ט היו "כל" הפרשנים, הפוליטיקאים ואנשי התקשורת בדעה אחת שלפיה "השיטה נכשלה". כלומר- המצב שבו למפלגת קדימה יש יתרון של מנדט אחד על הליכוד ואילו מצד שני לגוש הימין יש רוב ברור בכנסת, הוא הוכחה לכשלון של השיטה.
לדעתי, לא מדובר על כשלון של השיטה אלא על כשלון ה"ממשל". דהיינו- הסיבה שבגללה נתניהו לא קיבל מספיק מנדטים היא הנסיון הנואש שלו להתמרכז כמה שיותר... להיות צמחוני, לא לדבר ולא להיות חס וחלילה ימני מידי. נתניהו, בעצת יועצי התקשורת שלו, דאג למתג את הליכוד ש"לא ימין" מידי ודבר זה גרם ליותר ויותר קולות לברוח ימינה מנתניהו (לפחות
לכאורה- לליברמן). מצד שני ציפי ליבני הצליחה לגרוף קולות של אנשי שמאל כאשר היא הלכה אימים עם הסיסמא "ציפי או ביבי", שגרמה לאנשי שמאל מובהקים להצביע לליבני. כאשר הוצגה הנבחרת הימנית של הליכוד, כולל פייגלין במקום 20, הרי שהסקרים דיברו על רמה של עד 34 מנדטים למפלגה... אולם יועצי התקשורת של נתניהו גרמו למפלגה לברוח שמאלה שוב ושוב ובעקבות כך גם באה הירידה בסקרים.

אם כך, מדוע נתניהו הלך למרכז ולא ניסה למשוך בוחרים מהימין ומליברמן שזינב כל כך במפלגתו? הסיבה היא שיועצי התקשורת של נתניהו והוא עצמו קוראים יותר מידי עיתונים. בישראל יש מצב משונה שבו האליטה השמלאנית שולטת בכל מרכזי הכח שאינם ניתנים לבחירה- התקשורת (בראש ובראשונה), מערכת המשפט ועוד מערכות מכריעות. כך, לדעתם של מוקדי הכח הללו, ממשלה ימנית צרה זה רע... וזה מה שכתוב בעיתונים, גם כאשר לגוש הימין יש יתרון גדול במנדטים. לעיתים קשה להאמין עד כמה גדול הפער בין מה שהעם חושב, דרך הקלפי, למה שחושבים בתקשורת ובמוקדי הכח... השמאל הישראלי קיבל בבחירות האחרונות פחות מ50 מנדטים (לא כולל הערבים, כמובן)... ובכל זאת, מה שנכשל הוא השיטה ולא השמאל.

זה השינוי האמיתי שאנחנו חייבים לעשות, לשנות את הממשל ולא את השיטה. כל עוד מוקדי הכח של השמאל הם אלה שמכתיבים את המציאות ביבי ימשיך לחפש להיות מרכז גם כשזה גורם לו נזקים פוליטים, והימין ימשיך ל"הפתיע", ל"נצל את החולשה" או את ה"אווירה הימנית קיצונית שהשתלטה ע המדינה אחרי המלחמה", כפי שתרצו ראשי מרץ את כשלונם. ביבי הרי לא יפסיק לקרוא עיתונים ויועצי התקשורת שלו ימשיכו לומר שהוא חייב להתמרכז כדי להיות באג'נדה, למרות שהעם, ככל הנראה מזמן לא שם. כל מי שניצח במערכות הבחירות האחרונות עשה את זה על ידי התחזות לימין, החל מרבין לפני אוסלו וכלה בקדימה שמתיימנת בכל מערכת בחירות, לפני שהיא חוזרת שמאלה לאחריהן (מלבד אולי נצחונו היחיד של ברק שבו לא היה את התהליך הזה). העם, מאז 1977, רוצה ימינה. התקשורת רוצה שמאלה וההתנגשות באמצע היא הבעיה הגדולה של שיטת הממשל בישראל, לא שיטת הבחירות.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה