close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נרות שבת

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
יחניסןתשסד09/04/2004

תגיות:

שאלה:

באיזה שעה צריך להדליק נרות שבת?

תשובה:

שעת הדלקת הנרות כתובה בכל לוח שנה, לפי האיזור שבו את גרה. בשבת זו צריך להדליק בשעה 18:30 (שש וחצי).
תשובות נוספות בנושא-
ברכה על נרות שבת
שלום ! את פירוט הדברים תוכל למצוא בדברי הבית יוסף בחלק או"ח בסימן רסג ובשו"ע שם. כמו כן בשו"ת יביע אומר ח"ב סימן כו' אות יח, ובשו"תת הר צבי או"ח סימן קב' דנו בעניינים השונים הקשורים לברכה זו. ככלל כבר הראשונים על הסוגיא מביאים ודנים בנוסח הברכה. בהצלחה
צניעות
מותר, כמובן בין שניהם ובגבול הטעם הטוב, לא להפוך את האשה לזולה מידי. אבל בין שניהם זה מותר. לגבי ראיית האישה, זה מותר בתנאי שלא מסתכלים במפורש על אותו מקום, שזה אסור.
רווקות מאוחרת
ההדרכה של חכמים היא לאדם עצמו, לא לבית דין או למי שיכול להעניש. חכמים מדריכים שצריך להתחתן בגיל 18, וכך האדם צריך לנהוג (רבנים סבורים שימינו הגיל הזה עלה מעט, לאחרי גיל 20, אבל העיקרון נשאר...). אין עונש למי שלא התחתן בגיל הזה, ובטח אם הוא ניסה וניסה שוב ושוב ולא הצליח.
ולא, הוא לא אשם. הוא צריך לנסות, להתשדל, אבל אם הוא לא מצליח, זה לא חטא, בטח אם הבנות הן אלו שפוסלות אותו. אני סבור שמישהו בגיל 45 יכול לשקול להתחתן עם מישהי בת 55. זה גיל שבהם להפרשים יש פחות משמעות, אם כי לא מדובר במשימה קלה בכלל, כמובן. הוא יכול בודאי גם לבדוק חתונה עם גרושה או אלמנה בגיל דומה לשלו... זה גיל שבו הכל צריך להיות פתוח.
לגבי זרע לבטלה- לא הבנתי את השאלה- אם הם נושאים, אין כמובן ענין של ז"ל... 
הינומה לכלה
יש לכך שתי סיבות בכתובים: א) משום צניעות, כי מכיוון שהכלה עומדת ממש במרכז העניינים בחופה, רוצים למנוע מצב שבו מסתכלים עליהבחוסר צניעות. ב) בגמרא מובא טעם שזה לטובת הכלה, כדי לאפשר לה לנוח או לעשות כל מיני דברים בלי שכולם יסתכלו עליה. לא כולם נוהגים בכך, והרוב משתמשים בהינומה שקופה, אבל יש קבוצות שנהגו כך.
האם כל מגע צריך להסתיים ב...?
לא, ודאי שלא.

יש שני צדדים של מצווה לחיי אישות, האחד ה וא מצוות פרו ורבו וילידת ילדים והשני הוא הצד של מצוות העונה והאהבה בין איש לאשתו. שניהם קשורים לחיי אישות מלאים. אולם הצד השני, של האהבה והחיבה והרגש הוא חלק חשוב מאוד של החיים הללו... ויש עניין גדול החיבוק, נישוק ועוד... ויש אפילו מקרים בהלכה שבהם מותר רק חיבוק ונישוק... כך שיש צורך גדול בחיבה ואהבה גם כשלא מגיעים מזה לעניין עצמו.
סובל נורא מocd
זו שאלה קשה וחשובה מאוד והתייחסתי לה כאן כמה פעמים בעבר. בכל פעם במקרה אחר. לא רק תפילין, אלא כניסה לשירותים לשעות ארוכות, ניקיון הגוף, חזרה על פסוקים בתפילה שוב ושוב וכדומה... זו תופעה ידועה שיש בה סבל עצום למי שסובל ממנה.

אני יודע שמה שאענה זה קשה ולא פשוט ליישום, אבל מהעבר למדתי שהיטה הזו עובדת. אולי היחידה שעובדת, בלי טיפול פסיכולוגי של ממש...

בעבר זה עבד לי עם אנשים כמה וכמה פעמים. עד שהיתי תקופה שאמהות היו מפנות אלי אחת את השניה... נהייתי קצת מומחה לOCD ברמה החלשה. לא זו שמתריכה טיפול פסיכולוגי. אבל עבר מאז קצת זמן. את השיטה מצאתי בזמנו בתושבה של הסטייפלר כמדומני... 

השיטה בגדול בנויה על סמכות של ממש. כלומר- סמכות רבנית. הרעיון שהרב "לוקח על עצמו" את החטא. אתה מקבל על עצמך שאתה מניח תפילין פעם אחת. מכוון פעם אחת נוספת, וזהו!! בשום צורה אתה לא מכוון שוב, או בודק.. או משהו כזה. פעם אחת מניח, פעם אחת בודק. ואז מוריד או ממשיך להתפלל (מבחינתי הלכתית מספיק לומר עם התפילין רק קריאת שמע, דקה וזהו).

אם זה לא היה מונח כמו שצריך, או אם לא יצאת ידי חובה. אז הרב (במקרה הזה אני), לוקח על עצמו את האחריות. כשתבוא לעולם הבא וישאלו אותך למה התפילין לא היו במקום ביום הזה, תשלח "אותם" אל הרב.

וצריך לעמוד בזה- כלומר- אתה ממש מקבל על עצמך שאתה מניח פעם אחת, מכוון פעם אחת. וזהו, לא נוגע יותר בשום פנים ואופן. צהניסיון שלי זה עובד. ראיתי שהרב קנייבסקי (האבא, נדמה לי, לא הרב שליט"א),   אמר דברים כאלה לאנשים שנתקעו בשירותים עם ניקיון עצמי. הוא אמר להם לנגב שלוש פעמים, וזהו, לא לבדוק יותר, לא לדעת יותר. וזה עבד להם.

אז זו השיטה-
אתה מניח תפילין פעם אחת, מכוון פעם אחת, ולא בודק יותר. לא נוגע יותר. אם אתה רוצה, תוריד את התפילין אחרי כמה דקות ספורות... ואם יש בעיה- הרב לוקח את זה על עצמו.

מנסיוני- זה עובד בסוף.

בהצלחה רבה