מספר שאלות בנוגע ליחסי אישות

הרב יניב חניאכואבתשפא04/08/2021
שאלה:
שלום הרב, תורה היא וללמוד אני צריך. לי ולאשתי יש מספר שאלות: כל השאלות להלן מתייחסות כמובן למצב בו אנו מותרים, מקיימים יחסי אישות כראוי, בטהרה ובצנעה בחדרי חדרים, כאשר גם אני וגם אשתי רוצים בדברים להלן באופן ברור וללא כפייה של אחד הצדדים, מתוך אהבה ורצון. 1. האם מותר לבעל לראות את ערוות אשתו בשעת ביאה? 2. האם מותר לבעל לנשק לאשתו באותו מקום? 2. האם מותר לבעל לשמש את אשתו שלא כדרכה ללא גמר ביאה? (כפי שמופיע ברמב"ם) 3. האם מותר לבעל לשמש את אשתו שלא כדרכה כולל גמר ביאה? (כנ"ל) 4. האם מותר לאישה להכניס את אבר בעלה לפיה (מין אוראלי) ללא גמר ביאה? 5. האם מותר לאישה להכניס את אבר בעלה לפיה (כנ"ל) כולל גמר ביאה. חשוב לי לציין שכל הנ"ל הוא כמובן מרצון ואהבה מצד שני הצדדים, אנו נשואים כבר כמה שנים ורוצים בכך אך לא ידענו את מי לשאול מפאת הצניעות. נשמח מאוד לקבל תשובות שיעזרו לנו לדעת מה מותר כדי להימנע מספקות ומבוכה.
תשובה:
השאלות הן בסדר גמור, וכך צריך לעשות...1. בדברי חז"ל מופיע שלא מסתכלים באותו מקום. יש בהחלט דעות שדברים אלו אמורים רק לשיטת ר יוחנן בן דהבאי, שלדעת רבים לא נפסקו להלכה. יש גם שסוברים שבגלל שכיום יש שיער באותו מקום, הסתכלות שם לא נחשבת הסתכלות. למעשה, נוהגים להתיר במבט שאין בו "חקירה" עמוקה או מביכה של האשה. אלא במבט כללי. גם בהסתכלות מפורשת על אותו מקום... כלומר- מותר להסתכל, מותר להיות ביחד עירומים ולהביט, אולם לא באיזה מבט כמו של רופא...
2. זה קשור לענין של רבי יוחנן בן דהבאי שהזכרתי קודם. כך שיש מתירים. בפועל, מותר לנשק בכל האיזור (כולל הדגדגן), אולם רצוי להימנע בפתח הנרתיק ממש, ששם יכולות להיות הפרשות. אז מותר לנשק, די קרוב, אבל לא ממש ממש בפתח הנרתיק.
3. כן, שלא כדרכה נחשב לביאה לכל דבר.
4. גם שלא כדרכה גם עם גמר ביאה מותר. לשיטת הרמ"א אסור...
5. כן, מותר.
6. אני סבור שלא. כלומר- שיש להימנע מגמר ביאה והצאת זרע בפה האשה. יש כאלו שחולקים עלי... בפועל נהגתי להתיר רק כשיש סיבות מיוחדות...
תשובות נוספות בנושא-
אחרי לידה
אתה לא מציין בדברים מדוע אשתך לא מעוניינת לקחת אמצעי מניעה. ומה הבעיה? האם היא נכנסה להריון כשהיו אמצעים? היא לא רוצה הורמונים (כי במקרה כזה התקן נטול הורמונים יעזור). או סיבה אחרת. זה קצת מקשה לענות על השאלה. האם היא לא רוצה גם דיאפגרמה?
בכל מקרה, ניתן לחשוב על שני פתרונות... אחד מהם הוא שימוש ב"מניעה טבעית" על פי ביוץ... אני אפנה אתכם למאמר באתר על חברה שעוסקת בזה, אולם צריך לקחת בחשבון שזה לא נחשב לאמצעי הכי בטוח... וכדאי וצריך לקרוא היטב את כל מה שהם כותבים כדי לדעת כמה זה אמצעי שמונע בפועל (הם מראים שבשימוש מדוייק על פי חום הגוף, זה די יעיל).
זה המאמר בנושא באתר-
https://www.shoresh.org.il/spages/articles/birth%20control%20via%20calculating.htm
פתרונות נוספים, שאולי אתה מכוון אליהם, כמו ביאה דרך אברים וכדומה, צריך לשקול אחרי שמבינים למה אשתך לא רוצה שימוש באמצעים. אולם כפי שכתבתי כאן פעמים רבות- שימוש בביאה דרך אחברים וכדומה איננו יכול להיות אמצעי מניעה, בטח לא לטווח של כמה חודשים. בגלל כמה סיבות- המניעה של הנאת האשה מיחסים, העובדה שזה לא אמצעי בטוח בכלל (כי הזרע יכול להגיע) ושיש בו תסכול הדדי מהיחסים.
שימוש בקונדום גברי לא ניתן להתיר רק בגלל שהאשה לא רוצה אמצעים" אחרים, כי שי לא מעט פתרונות אחרים.
אתה לא מציין בדברים מדוע אשתך לא מעוניינת לקחת אמצעי מניעה. ומה הבעיה? האם היא נכנסה להריון כשהיו אמצעים? היא לא רוצה הורמונים (כי במקרה כזה התקן נטול הורמונים יעזור). או סיבה אחרת. זה קצת מקשה לענות על השאלה. האם היא לא רוצה גם דיאפגרמה?
בכל מקרה, ניתן לחשוב על שני פתרונות... אחד מהם הוא שימוש ב"מניעה טבעית" על פי ביוץ... אני אפנה אתכם למאמר באתר על חברה שעוסקת בזה, אולם צריך לקחת בחשבון שזה לא נחשב לאמצעי הכי בטוח... וכדאי וצריך לקרוא היטב את כל מה שהם כותבים כדי לדעת כמה זה אמצעי שמונע בפועל (הם מראים שבשימוש מדוייק על פי חום הגוף, זה די יעיל).
זה המאמר בנושא באתר-
https://www.shoresh.org.il/spages/articles/birth%20control%20via%20calculating.htm
פתרונות נוספים, שאולי אתה מכוון אליהם, כמו ביאה דרך אברים וכדומה, צריך לשקול אחרי שמבינים למה אשתך לא רוצה שימוש באמצעים. אולם כפי שכתבתי כאן פעמים רבות- שימוש בביאה דרך אחברים וכדומה איננו יכול להיות אמצעי מניעה, בטח לא לטווח של כמה חודשים. בגלל כמה סיבות- המניעה של הנאת האשה מיחסים, העובדה שזה לא אמצעי בטוח בכלל (כי הזרע יכול להגיע) ושיש בו תסכול הדדי מהיחסים.
שימוש בקונדום גברי לא ניתן להתיר רק בגלל שהאשה לא רוצה אמצעים" אחרים, כי שי לא מעט פתרונות אחרים.
האם צריך להנות מיחסי אישות
ההנאה של האשה והגבר מיחסי אישות הם חלק חשוב ביותר של היחסים. וחכמים מאריכים במקומות רבים להסביר עד כמה חשוב שהאשה תהנה מהיחסים, ועל האחריות של הבעל להביאה לידי כך. יש ממש הדרכות מפורשות של חכמים בענין הזה, ככה שיש אחריות גדולה של הבעל (וזוג ביחד, כמובן) להביא את האשה לידי עונג.
במקרה שהאשה איננה נהנית, ואפילו אומרת שהיא "מסתפקת" בכך, צריך לבדוק מה הבעיה, כי זה דבר לא רגיל ולא "נורמלי". אולי יש בעיה כלשהיא? אולי משהו בעבר? יש מצבים נדירים שבהם גברים או נשים לא נהנים מיחסים, אולם צריך לבדוק למה זה כך ומה גורם לכך.
ככה שיש צורך להתאמץ, ואם יש בעיה שנראית יותר גדולה "מסתם חוסר חשק", אז יש צורך לבדוק מה קרה ולמה זה כך. זה חלק חשוב מאוד ועקרוני של כל חיי האישות.
ההנאה של האשה והגבר מיחסי אישות הם חלק חשוב ביותר של היחסים. וחכמים מאריכים במקומות רבים להסביר עד כמה חשוב שהאשה תהנה מהיחסים, ועל האחריות של הבעל להביאה לידי כך. יש ממש הדרכות מפורשות של חכמים בענין הזה, ככה שיש אחריות גדולה של הבעל (וזוג ביחד, כמובן) להביא את האשה לידי עונג.
במקרה שהאשה איננה נהנית, ואפילו אומרת שהיא "מסתפקת" בכך, צריך לבדוק מה הבעיה, כי זה דבר לא רגיל ולא "נורמלי". אולי יש בעיה כלשהיא? אולי משהו בעבר? יש מצבים נדירים שבהם גברים או נשים לא נהנים מיחסים, אולם צריך לבדוק למה זה כך ומה גורם לכך.
ככה שיש צורך להתאמץ, ואם יש בעיה שנראית יותר גדולה "מסתם חוסר חשק", אז יש צורך לבדוק מה קרה ולמה זה כך. זה חלק חשוב מאוד ועקרוני של כל חיי האישות.
נישוק מאחור
אני סבור שזו בעיה. במקום הזה יש, כמובן, בעיה של "מאיסות" ויכולות להיות שם הפרשות וריחות לא נעימים וכן הרבה חיידקים שלא בריאים.
ואני מאלה שסוברים שההגדרה של "מאיסות" היא לא רק תלויה באדם עצמו. כלומר- אם יש משהו שחכמים מגדירים כמאוס, הוא ייחשב מאוס גם אם מישהו לא נגעל מזה.
לכן אני חושב שנשיקה על פי הטבעת עצמה זו בעיה. בכל האיזור, מותר, אבל על פי הטבעת עצמה לא.
אני סבור שזו בעיה. במקום הזה יש, כמובן, בעיה של "מאיסות" ויכולות להיות שם הפרשות וריחות לא נעימים וכן הרבה חיידקים שלא בריאים.
ואני מאלה שסוברים שההגדרה של "מאיסות" היא לא רק תלויה באדם עצמו. כלומר- אם יש משהו שחכמים מגדירים כמאוס, הוא ייחשב מאוס גם אם מישהו לא נגעל מזה.
לכן אני חושב שנשיקה על פי הטבעת עצמה זו בעיה. בכל האיזור, מותר, אבל על פי הטבעת עצמה לא.
גמירה על הגוף
יש פה שני עניינים.
הענין של מניעה והעניין של דרך איברים, או בישבן.
חשוב לי לציין, כפי שכתבתי פעמים רבות, שאין קשר בין השניים. משגל בישבן, או הוצאת זרע על הגוף, הם לא אמצעי מניעה.
כי אי אפשר לזוג נורמלי לקיים יחסים בישבן שנתיים... וקיום של יחסים רגילים ואז הוצאת זרע במקום אחר זה לא אמצעי מניעה- כי כמעט תמיד יוצאות טיפות זרע לפני תוך כדי היחסים. ככה שאין קשר. אלו שני דברים שונים...
מדוע אתם לא משתמשים באמעי מניעה רגילים, כמו גלולות, ואז מקיימים יחסים כרגיל?
שוב, הענין של פליטה בישבן לא קשור כלל למניעה.
יש פה שני עניינים.
הענין של מניעה והעניין של דרך איברים, או בישבן.
חשוב לי לציין, כפי שכתבתי פעמים רבות, שאין קשר בין השניים. משגל בישבן, או הוצאת זרע על הגוף, הם לא אמצעי מניעה.
כי אי אפשר לזוג נורמלי לקיים יחסים בישבן שנתיים... וקיום של יחסים רגילים ואז הוצאת זרע במקום אחר זה לא אמצעי מניעה- כי כמעט תמיד יוצאות טיפות זרע לפני תוך כדי היחסים. ככה שאין קשר. אלו שני דברים שונים...
מדוע אתם לא משתמשים באמעי מניעה רגילים, כמו גלולות, ואז מקיימים יחסים כרגיל?
שוב, הענין של פליטה בישבן לא קשור כלל למניעה.
דרך אברים
על פי התיאור שלך, בהחלט נראה שבמקרה הזה ניתן להתיר ביאה דרך איברים.
תשתדל שהפליטה תהיה כמה שיותר קרוב לאותו מקום.
ובכל מקרה, אני מניח שאתה מבין לבד, אבל הבעיה שלכם היא לא בעיה "הלכתית", אלא מצריכה פתרון עמוק ורחב... בהצלחה רבה לכם.
על פי התיאור שלך, בהחלט נראה שבמקרה הזה ניתן להתיר ביאה דרך איברים.
תשתדל שהפליטה תהיה כמה שיותר קרוב לאותו מקום.
ובכל מקרה, אני מניח שאתה מבין לבד, אבל הבעיה שלכם היא לא בעיה "הלכתית", אלא מצריכה פתרון עמוק ורחב... בהצלחה רבה לכם.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות - בינו לבינה
מוצרים








