close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הוצאת זרע לבטלה עקב אי תיאום צרכים מיניים

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
כזסיווןתשפב26/06/2022

שאלה:

שלום רב סבי וסבתי הינם אנשים מבוגרים וחולניים מאוד כבר בני 70 שומרים כמובן על קלה כבחמורה סבתי אישה השוקלת מעל 120 ומתייסרת בחולאים שונים וסבי גם כן לא הכי בריא... על כן לא מקימים כבר שנים רבות יחסים... לאחרונה סבתי שמה לב כי גם כשסבי רק מתקרב אליה למגע של חיבוק או נישוק יוצא לו זרע לבטלה עניין זה זיעזע אותה והחלה להתרחק ממנו עד לניתוק מוחלט של נגיעה. סבי ירד מאוד בשמחת החיים ובתפקוד הימיומי וכן לאחרונה התגלה אצלו גידול שלא ידוע מקורו ולא מוכן אפילו להיכנס להליך של בדיקות ואיבד את רצון החיים להלחם לדעתי הריחוק מאישה הוא זה שממש גורם לו להתנהלות הנ"ל . אבקש לדעת האם יש מקום להתיר בעניין הנ"ל מגע בינהם למרות ההשלכות.והאם יש רבנית אשר תוכל לדבר עם סבתי ולהסביר לה מה הדרך הנכונה מכיון שמדובר באישה צדיקה שממש יהיה קשה לך לסמוך על היתרים...

תשובה:

אני רוצה ברשותך לחלק את התשובה לכמה חלקים-
1) אני אומנם לא מומחה רפואי, אולם יש לי הרבה ניסיון עם שאלות בתחום, ואני די בטוח שניתן די בקלות למצוא תשובה רפואית לבעיה של סבך. אני מדבר כרגע על הצד הפיזי פרופר.
בדרך כלל, כמובן, סובלים מבעיה כזו בחורים צעירים ונשואים טריים, ויש לזה פתרון. אז הייתי ממליץ לנסות למצוא לזה פתרון רפואי, בלי קשר לצד ההלכתי.

2) לא ברור בכלל שמדובר ב"זרע". כחלק מההכנה לתשמיש האיבר הגברי מפריש נוזל סיכה (ממש כפי שהאשה מפרישה חומר סיכה), זה חומר שדומה מאוד לזרע אולם הוא מעט פחות סמיך. לפי כל הפוסקים בנוזל זה אין בעיה של זרע לבטלה, ולכן אם מדובר רק בנוזל כזה (ובהחלט יתכן שבכך מדובר, כ בגילו של סבך קשה להאמין שגופו מייצר כמות זרע כל כך גדולה ומהירה), אין בכלל חשש של זרע לבטלה. זה עוד דבר שכדאי לבדוק כ"הקדמה".

3) גם אם מדובר בזרע של ממש, הרי שלחלק ניכר מהשיטות זה מותר, זה חלק מהחיבה ומהאהבה בין בעל לאשתו. ואולי אפשר הלכתית לכלול את זה בתחום של "ביאה דרך איברים", שמותרת במקרה שאי אפשר לקיים יחסים ממש.
מבחינה הלכתית המקרה שאת מתארת הוא בודאי מקרה ש"מצריך קולות" ויש בו משום אפילו סיכון של ממש, ולכן אפשר לסמוך על הראשונים שסוברים שז"ל זה מדרבנן בלבד, ולהחשיב את הקרבה לאישה כדבר שהוא כבר ביאה וממילא מותר בהוצאת זרע.
אני גם מאמין שבגילו של סבך זה לא אפשרי להוציא זרע בכל פעם, ולכן אולי אפשר לעשות את "הפעם הראשונה" בלי כיסוי... ואז זה יהיה בודאי דרך איברים, ומשם ואילך הוא כבר לא יוציא זרע. זה לא אפשרי בגילו.

4) אני מבין שאחרי הכל הבעיה הגדולה היא החשש ה"הלכתי" של סבתך. אני חושב שצריך להסביר לה את כל הנ"ל... ולומר לה שמדובר כאן בחומרא שמביאה לידי קולא וסבל גדול. ולענ"ד זו חומרא שהיא יכולה להיחשב כחטא. הם נשואים, צריכים קרבה פיזית ומניעתה בגלל חשש רחוק (כי אולי זה לא זרע ואולי זה כמו דעת הראשונים שזה מדרבנן, ואולי זה ייחשב כביאה דרך איברים).... היא עוון בפני עצמו חס וחלילה.
מהצד המעשי, אני לא מכיר כל כך רבניות שיוכלו לשכנע אותה. אולם אם זה תלוי בזה, ותגידי לי על איזה איזור בארץ מדובר, אנסה למצוא... 
תשובות נוספות בנושא-
יחסי מין אוראליים
שלום,

יש לי קצת בעיית הבנה בשאלה- הכותרת היא יחסים אוראלים, אבל השאלה היא לגבי מגע...

מגע באותו איזור של האשה ובטח בדגדגן הוא לא רק מותר, אלא אף רצוי, וכמעט הכרחי כחלק מהיים הזוגיים. ליטוף ועינוג שם. הגמרא אםפילו מביאה את זה כהדרכה של רב חסדא הגדול לבנותיו... 

ככה שזה ממש ממש חלק מהיחסים וחשוב לעשות זאת.

אם הכוונה היתה למשהו אחר (בגלל הכותרת), אנא הבהירי את זה.
שאלה על מקומות עיסוי גויה
א. יש כאן כצה עהירות- הראשונה היא שז"ל, הוצאת זרע לבטלה, שלדעת רבים מהפוסקים היא דאורייתא והזוהר מחמיר בה מאוד. יש איסור גויה, שחכמים גזרו על כל הגויות, יש איסור זבה, שחכמים גזרו שכל הגויות זבות, וכן עוד מגוון של איסורי חז"ל.

ב. כן, יש כאן איסורים רבים שקשורים לזנות, קדשות ולא רק זרע לבטלה.

ג. לכאורה לא, היא לא יכולה להיכנס להיריון. אלא אם כן זה איך שהוא יכנס לה לאותו מקום, וגם כך, סביר להניח שהיא מונעת הריון, כי כמו שהיא עושה לך, היא בטח שוכבת עם אחרים תמורת כסף. או נאנסת או משהו כזה. בכל מקרה, הסיכוי שהיא תיכנס להריון הוא קטן מאוד מכזה דבר.

ד. לא, מלבד "נקיות", אנחנו לא מקפידים היום על טומאת זרע של עזרא, ומלבד זאת- מי שהולך לקדשה, הרי לא סביר שיקפיד דווקא על נקיות כזו שרוב האנשים לא מקפידים עליה.

ה. לא. שוב, אין לנו היום הקפדה על טומאה שמקורו בשכבת זרע....

ו. כמו כל עבירה שאדם עובר ומצטער עליה- צריך לעשות תשובה, צריך להתטער על זה, צריך לקבל על עצמך ככל הניתן לא לחזור על זה שוב... ולבקש מהשם שיעזור לך להתמודד. כמובן שזה יותר קשה לעשות תשובה על משהו שיודעים שנחטא בו שוב, אולם יש לעשות מאמץ, לבקש סליחה, להשתדל להימנע ולהפסיק עם זה. ולבקש עזרה שמימיית.

בקיצור- תשובה, עם מאמצים גדולים להפסיק עם זה כמה שניתן.
דבר חדש
אני לא כל כך מבין את הקשר בין הפסקת הכדורים לבין ההתעוררות שחשה אשתך. לכאורה יש בזה אפילו קצת הפוך, כי הגלולות מכילות הורמונים נשיים. אבל אני כמובן לא מומחה לפרמקולוגיה. אולי זה ענין של גיל או משהו אחר.

א. אפשרויות למניעת הריון- יש נרות, שאם משתמשים בשניים ביחד, מסוגים שונים, זה מאוד יעיל. בזמן האחרון היו אצלי באתר כמה מאמרים של חברות על מה שנקרא "ימים בטוחים", עם מכשיר שמודד חום. זה נחשב גם לדי יעיל. שילוב של זה עם נרות הוא לכאורה משהו חזק למניעת הריון.
כמו כן יש גלולה של היום שאחרי, שלוקחים רק אחרי תשמיש... ואז יש הרבה פחות הורמונים. רק כשצריך.

ב. מין אוראלי לגבר מותר. לדעתי, אם אין סיבה ממש ממש מיוחד, רצוי מאוד שלא לפלוט בפה, בגלל מיאוס. אפשר לעשות את זה, עד שמגיע הרגע לפלוט ואז עוברים למצב הרגיל.

ג. לסיים על הגוף, ללא סיבה רפואית מיוחדת, נראה לי כמשהו שממש כדאי להימנע ממנו, שוב, ראה מה כתבתי קודם. אפשר לעשות הכל, ואז לפליטה להיכנס למקום. ככה נראה הכי רצוי. אם זה קרה באקראי, לא ייחשב לשז"ל
איסור אוננות ?
טוב, זה פחות או יותר כל התורה כולה על רגל אחת...

בקצרה- איסור אוננות נלמד ממעשה ער ואונן, בספר בראשית, שם כתוב שהקב"ה המית אותם, וזה נחשב לחטא חמור.

למרות שיש דעות שלא מחמירות עד כדי חטא דאורייתא בזה (יש ראשונים שמקלים בחומרת החטא), אז התשובה היא כן, יש ציווים קשים בתורה... וחלקם אפילו קשים מאוד. יש אנשים שקשה להם הענין של משכב זכור, יש אנשים שקשה להם ציווים על רגשות, יש כאלה שמאוד מתקשים לשמור ריחוק מעריות וכדומה- אולם התורה מצווה על דברים קשים.
באוננות, ספציפית, יש המון נפילות, אולם מי שמצליח ל"צאת" מזה, הרבה פעמים רואה שזה אפשרי.

ושוב, אין ספק שבימינו מחמירים בזה מאוד, אולי קצת יותר מידי בתיאור החומרה.

אין איסור מין אוראלי מתרי"ג מצוות, זה מופיע בגמרא, אבל בוודאי איננו מתרי"ג מצוות שנמנים כתרי"ג.
ביאה דרך האברים
אני סבור שבמקרה הזה אפשר להתיר ביאה דרך איברים.

הדרך הכי טובה במקרה הזה, היא שהאשה סוגרת האת הרגליים, בצורה רפויה, ואתה נכנס עם האיבר בין הירכיים, הכי קרוב לאותו מקום שאפשר, בלי כמובן לקחת סיכון של כניסת זרע לאותו מקום (הרופאים מתייחסים לזרע כאל חומר מזרז). אפשר לשים שמן או חומר מסכך באיזור, כדי להקל על הפעולה.
יחסי אישות לאחר שינה
זה לא רק בעניין של קישוי מאשה אחרת, אלא גם ענין "רוחני", היחס לקישויי לילה הוא שהם באים ממקום לא הכי טהור.

1. לכאורה כן, אבל איך תוכל לדעת? הרי בחלומות מעורבבים הרבה עניינים, לדעתי אי אפשר בשום מקרה לדעת בוודאות שזה מאשתך.
2. אני כאמור סבור שלא, כי אין דרך לדעת.

לכן, אם אתה מתעורר עם קישוי, ההמלצה שלי היא ל"הירגע" (לא אמור להיות קשה מידי, מחכים קצת, קמים  לשירותים וכו'), ורק אז לעורר את הקישוי מחדש למען ובשביל אשתך.