טהרת המשפחה

הרב יניב חניאטוחשווןתשפב21/10/2021
שאלה:
אני ובעלי אסורים כבר ארבעה חודשים בגלל דימום.וכבר ממש קשה לי נפשית ופיזית אני חסרת סבלנות ובעלי לא מבין כלום ולא מתעורר.
תשובה:
שלום וברכה,מצער מאוד לשמוע.
מה בדיוק הדימום? למה הוא נשמך כל כך הרבה זמן? האם הלכתם לרופא? דבר כזה מחייב בדיקה רצינית של רופאה והבנה מה הסיבה. ואחר כך תיאור הלכתי, שאולי יעזור למצוא פתרון...
למה הכוונה שבעלך לא מתעורר?
חסר מאוד פירוט להבין מה השאלה ואיך אפשד לעזור...
תשובות נוספות בנושא-
האם מותר לאשה להסתכל בערוות בעלה
מותר לאשה להסתכל על ערוות בעלה.
אני לא זוכר שזה כתוב במפורש באיזה מקום, אולם זה לא כתוב שאסור, בעוד שלגבי האשה זה כתוב במפורש, מכאן ניתן להסיק שזה מותר.
מותר לאשה להסתכל על ערוות בעלה.
אני לא זוכר שזה כתוב במפורש באיזה מקום, אולם זה לא כתוב שאסור, בעוד שלגבי האשה זה כתוב במפורש, מכאן ניתן להסיק שזה מותר.
כאב לאחר לידה
אתה לא מציין בשאלתך מה אומרים הרופאים. כלומר- האם יש ממש פצע ואיסור רפואי או שמדובר "רק" בחשש של אשתך מקיום יחסים. וכן האם כל מיני אמצעים (כמו ג'ל סיכוך) מסייעים או לא. כי באופן כללי, אלא אם כן אשתך צרה במיוחדף אם שמים הרבה ג'ל או משהו, והיא אחרי לידה, זה אמור למנוע את רוב רובו של הכאב.
בכל מקרה, נראה לי שבמקרה הזה ניתן להתיר קיום יחסים סדרך איברים ב"איזור", כלומר- לא ביד. אבל בחיכוך בין הירכיים, או מאחור ללא חדירה ופליטה באיזור הישבן וכו'.
גם בפה, ברמה המאוד עקרונית, נראה לי שאפשר. אם כי לא ברור לי למה שאשה שמתנגדת מאחור מסכים בפה... זה נראה לי יותר בעייתי מצד הנשים.
בכל מקרה- הרבה ג'ל, וקיום יחסים של חיכוך באיזור הירכיים נראה לי הפתרון בשבילכם.
מבין השורות אני קורא שזה לא ממש משהו רפואי, אלא יותר של חשש ורתיעה של אשתך, וכדאי מאוד לבדוק את זה ללא שום קשר לצד ה"הלכתי", כדי שלא יתפתח פה משהו ארוך טווח שיקשה את חייכם.
מזל טוב להולדת הבן/ בת!
אתה לא מציין בשאלתך מה אומרים הרופאים. כלומר- האם יש ממש פצע ואיסור רפואי או שמדובר "רק" בחשש של אשתך מקיום יחסים. וכן האם כל מיני אמצעים (כמו ג'ל סיכוך) מסייעים או לא. כי באופן כללי, אלא אם כן אשתך צרה במיוחדף אם שמים הרבה ג'ל או משהו, והיא אחרי לידה, זה אמור למנוע את רוב רובו של הכאב.
בכל מקרה, נראה לי שבמקרה הזה ניתן להתיר קיום יחסים סדרך איברים ב"איזור", כלומר- לא ביד. אבל בחיכוך בין הירכיים, או מאחור ללא חדירה ופליטה באיזור הישבן וכו'.
גם בפה, ברמה המאוד עקרונית, נראה לי שאפשר. אם כי לא ברור לי למה שאשה שמתנגדת מאחור מסכים בפה... זה נראה לי יותר בעייתי מצד הנשים.
בכל מקרה- הרבה ג'ל, וקיום יחסים של חיכוך באיזור הירכיים נראה לי הפתרון בשבילכם.
מבין השורות אני קורא שזה לא ממש משהו רפואי, אלא יותר של חשש ורתיעה של אשתך, וכדאי מאוד לבדוק את זה ללא שום קשר לצד ה"הלכתי", כדי שלא יתפתח פה משהו ארוך טווח שיקשה את חייכם.
מזל טוב להולדת הבן/ בת!
מספר שאלות בנוגע ליחסי אישות
השאלות הן בסדר גמור, וכך צריך לעשות...
1. בדברי חז"ל מופיע שלא מסתכלים באותו מקום. יש בהחלט דעות שדברים אלו אמורים רק לשיטת ר יוחנן בן דהבאי, שלדעת רבים לא נפסקו להלכה. יש גם שסוברים שבגלל שכיום יש שיער באותו מקום, הסתכלות שם לא נחשבת הסתכלות. למעשה, נוהגים להתיר במבט שאין בו "חקירה" עמוקה או מביכה של האשה. אלא במבט כללי. גם בהסתכלות מפורשת על אותו מקום... כלומר- מותר להסתכל, מותר להיות ביחד עירומים ולהביט, אולם לא באיזה מבט כמו של רופא...
2. זה קשור לענין של רבי יוחנן בן דהבאי שהזכרתי קודם. כך שיש מתירים. בפועל, מותר לנשק בכל האיזור (כולל הדגדגן), אולם רצוי להימנע בפתח הנרתיק ממש, ששם יכולות להיות הפרשות. אז מותר לנשק, די קרוב, אבל לא ממש ממש בפתח הנרתיק.
3. כן, שלא כדרכה נחשב לביאה לכל דבר.
4. גם שלא כדרכה גם עם גמר ביאה מותר. לשיטת הרמ"א אסור...
5. כן, מותר.
6. אני סבור שלא. כלומר- שיש להימנע מגמר ביאה והצאת זרע בפה האשה. יש כאלו שחולקים עלי... בפועל נהגתי להתיר רק כשיש סיבות מיוחדות...
השאלות הן בסדר גמור, וכך צריך לעשות...
1. בדברי חז"ל מופיע שלא מסתכלים באותו מקום. יש בהחלט דעות שדברים אלו אמורים רק לשיטת ר יוחנן בן דהבאי, שלדעת רבים לא נפסקו להלכה. יש גם שסוברים שבגלל שכיום יש שיער באותו מקום, הסתכלות שם לא נחשבת הסתכלות. למעשה, נוהגים להתיר במבט שאין בו "חקירה" עמוקה או מביכה של האשה. אלא במבט כללי. גם בהסתכלות מפורשת על אותו מקום... כלומר- מותר להסתכל, מותר להיות ביחד עירומים ולהביט, אולם לא באיזה מבט כמו של רופא...
2. זה קשור לענין של רבי יוחנן בן דהבאי שהזכרתי קודם. כך שיש מתירים. בפועל, מותר לנשק בכל האיזור (כולל הדגדגן), אולם רצוי להימנע בפתח הנרתיק ממש, ששם יכולות להיות הפרשות. אז מותר לנשק, די קרוב, אבל לא ממש ממש בפתח הנרתיק.
3. כן, שלא כדרכה נחשב לביאה לכל דבר.
4. גם שלא כדרכה גם עם גמר ביאה מותר. לשיטת הרמ"א אסור...
5. כן, מותר.
6. אני סבור שלא. כלומר- שיש להימנע מגמר ביאה והצאת זרע בפה האשה. יש כאלו שחולקים עלי... בפועל נהגתי להתיר רק כשיש סיבות מיוחדות...
המשך שאלה על הנאה מייחסי אישות
נראה לי פשוט שכן. ולא רק כן, יש אפילו חובה לעשות זאת.
איך בדיוק לשכנע, אני לא יודע. זה תלוי מאוד באופי ובדעות של אשתך... לדוגמא- אם היא אשה מאוד דתיה, ולכן אולי חושבת שמסיבות "דתיות" יש בעיה להינות מיחסים, אז להביא לה את דברי חז"ל בשבח ההנאה הזו ובשבח החיבור. אם יש לה בעיה פיזית/ נפשית או אירוע טראומטי בעבר, אולי עדיף טיפול מסויים... זה תלוי כמובן.
אבל עיקר הענין הוא להבין שמדובר כאן בחסר גדול מאוד בחיים ובחיי הנישואין כולם... וזה שלב של חיבור נפשי ורגשי שחבל מאוד לפספס או לדלג עליו. כמובן, יתכנו בעיות קשות בתחום הזה, כמו טראומות וכדומה... אבל הרווח של חיבור אמיתי ורוחני/ גופני הוא עצום והכרחי.
אז תתחיל מבירור, אם אפשר, מה בדיוק הבעיה, ומשם תנסה להמשיך.
נראה לי פשוט שכן. ולא רק כן, יש אפילו חובה לעשות זאת.
איך בדיוק לשכנע, אני לא יודע. זה תלוי מאוד באופי ובדעות של אשתך... לדוגמא- אם היא אשה מאוד דתיה, ולכן אולי חושבת שמסיבות "דתיות" יש בעיה להינות מיחסים, אז להביא לה את דברי חז"ל בשבח ההנאה הזו ובשבח החיבור. אם יש לה בעיה פיזית/ נפשית או אירוע טראומטי בעבר, אולי עדיף טיפול מסויים... זה תלוי כמובן.
אבל עיקר הענין הוא להבין שמדובר כאן בחסר גדול מאוד בחיים ובחיי הנישואין כולם... וזה שלב של חיבור נפשי ורגשי שחבל מאוד לפספס או לדלג עליו. כמובן, יתכנו בעיות קשות בתחום הזה, כמו טראומות וכדומה... אבל הרווח של חיבור אמיתי ורוחני/ גופני הוא עצום והכרחי.
אז תתחיל מבירור, אם אפשר, מה בדיוק הבעיה, ומשם תנסה להמשיך.
האם צריך להנות מיחסי אישות
ההנאה של האשה והגבר מיחסי אישות הם חלק חשוב ביותר של היחסים. וחכמים מאריכים במקומות רבים להסביר עד כמה חשוב שהאשה תהנה מהיחסים, ועל האחריות של הבעל להביאה לידי כך. יש ממש הדרכות מפורשות של חכמים בענין הזה, ככה שיש אחריות גדולה של הבעל (וזוג ביחד, כמובן) להביא את האשה לידי עונג.
במקרה שהאשה איננה נהנית, ואפילו אומרת שהיא "מסתפקת" בכך, צריך לבדוק מה הבעיה, כי זה דבר לא רגיל ולא "נורמלי". אולי יש בעיה כלשהיא? אולי משהו בעבר? יש מצבים נדירים שבהם גברים או נשים לא נהנים מיחסים, אולם צריך לבדוק למה זה כך ומה גורם לכך.
ככה שיש צורך להתאמץ, ואם יש בעיה שנראית יותר גדולה "מסתם חוסר חשק", אז יש צורך לבדוק מה קרה ולמה זה כך. זה חלק חשוב מאוד ועקרוני של כל חיי האישות.
ההנאה של האשה והגבר מיחסי אישות הם חלק חשוב ביותר של היחסים. וחכמים מאריכים במקומות רבים להסביר עד כמה חשוב שהאשה תהנה מהיחסים, ועל האחריות של הבעל להביאה לידי כך. יש ממש הדרכות מפורשות של חכמים בענין הזה, ככה שיש אחריות גדולה של הבעל (וזוג ביחד, כמובן) להביא את האשה לידי עונג.
במקרה שהאשה איננה נהנית, ואפילו אומרת שהיא "מסתפקת" בכך, צריך לבדוק מה הבעיה, כי זה דבר לא רגיל ולא "נורמלי". אולי יש בעיה כלשהיא? אולי משהו בעבר? יש מצבים נדירים שבהם גברים או נשים לא נהנים מיחסים, אולם צריך לבדוק למה זה כך ומה גורם לכך.
ככה שיש צורך להתאמץ, ואם יש בעיה שנראית יותר גדולה "מסתם חוסר חשק", אז יש צורך לבדוק מה קרה ולמה זה כך. זה חלק חשוב מאוד ועקרוני של כל חיי האישות.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות - בינו לבינה
מוצרים








