close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האם מותר לאשה להסתכל בערוות בעלה

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
כחתשריתשפב04/10/2021

שאלה:

ידוע שאסור לאיש להסתכל בערוות אשתו, (אולי יש מתירים, אבל בפשטות אסור) שאלתי היא האם גם לאשה יש איסור להסתכל בערוות בעלה? אנא ציינו מקור להתשובה אם אפשר.

תשובה:

מותר לאשה להסתכל על ערוות בעלה.

אני לא זוכר שזה כתוב במפורש באיזה מקום, אולם זה לא כתוב שאסור, בעוד שלגבי האשה זה כתוב במפורש, מכאן ניתן להסיק שזה מותר. 
תשובות נוספות בנושא-
כאב לאחר לידה
אתה לא מציין בשאלתך מה אומרים הרופאים. כלומר- האם יש ממש פצע ואיסור רפואי או שמדובר "רק" בחשש של אשתך מקיום יחסים. וכן האם כל מיני אמצעים (כמו ג'ל סיכוך) מסייעים או לא. כי באופן כללי, אלא אם כן אשתך צרה במיוחדף אם שמים הרבה ג'ל או משהו, והיא אחרי לידה, זה אמור למנוע את רוב רובו של הכאב.

בכל מקרה, נראה לי שבמקרה הזה ניתן להתיר קיום יחסים סדרך איברים ב"איזור", כלומר- לא ביד. אבל בחיכוך בין הירכיים, או מאחור ללא חדירה ופליטה באיזור הישבן וכו'.

גם בפה, ברמה המאוד עקרונית, נראה לי שאפשר. אם כי לא ברור לי למה שאשה שמתנגדת מאחור מסכים בפה... זה נראה לי יותר בעייתי מצד הנשים.

בכל מקרה- הרבה ג'ל, וקיום יחסים של חיכוך באיזור הירכיים נראה לי הפתרון בשבילכם. 

מבין השורות אני קורא שזה לא ממש משהו רפואי, אלא יותר של חשש ורתיעה של אשתך, וכדאי מאוד לבדוק את זה ללא שום קשר לצד ה"הלכתי", כדי שלא יתפתח פה משהו ארוך טווח שיקשה את חייכם.

מזל טוב להולדת הבן/ בת!
מספר שאלות בנוגע ליחסי אישות
השאלות הן בסדר גמור, וכך צריך לעשות...

1. בדברי חז"ל מופיע שלא מסתכלים באותו מקום. יש בהחלט דעות שדברים אלו אמורים רק לשיטת ר יוחנן בן דהבאי, שלדעת רבים לא נפסקו להלכה. יש גם שסוברים שבגלל שכיום יש שיער באותו מקום, הסתכלות שם לא נחשבת הסתכלות. למעשה, נוהגים להתיר במבט שאין בו "חקירה" עמוקה או מביכה של האשה. אלא במבט כללי. גם בהסתכלות מפורשת על אותו מקום... כלומר- מותר להסתכל, מותר להיות ביחד עירומים ולהביט, אולם לא באיזה מבט כמו של רופא...

2.  זה קשור לענין של רבי יוחנן בן דהבאי שהזכרתי קודם. כך שיש מתירים. בפועל, מותר לנשק בכל האיזור (כולל הדגדגן), אולם רצוי להימנע בפתח הנרתיק ממש, ששם יכולות להיות הפרשות. אז מותר לנשק, די קרוב, אבל לא ממש ממש בפתח הנרתיק.

3. כן, שלא כדרכה נחשב לביאה לכל דבר.

4. גם שלא כדרכה גם עם גמר ביאה מותר. לשיטת הרמ"א אסור...

5. כן, מותר. 

6. אני סבור שלא. כלומר- שיש להימנע מגמר ביאה והצאת זרע בפה האשה. יש כאלו שחולקים עלי... בפועל נהגתי להתיר רק כשיש סיבות מיוחדות...


האם צריך להנות מיחסי אישות
ההנאה של האשה והגבר מיחסי אישות הם חלק חשוב ביותר של היחסים. וחכמים מאריכים במקומות רבים להסביר עד כמה חשוב שהאשה תהנה מהיחסים, ועל האחריות של הבעל להביאה לידי כך. יש ממש הדרכות מפורשות של חכמים בענין הזה, ככה שיש אחריות גדולה של הבעל (וזוג ביחד, כמובן) להביא את האשה לידי עונג.

במקרה שהאשה איננה נהנית, ואפילו אומרת שהיא "מסתפקת" בכך, צריך לבדוק מה הבעיה, כי זה דבר לא רגיל ולא "נורמלי". אולי יש בעיה כלשהיא? אולי משהו בעבר? יש מצבים נדירים שבהם גברים או נשים לא נהנים מיחסים, אולם צריך לבדוק למה זה כך ומה גורם לכך.

ככה שיש צורך להתאמץ, ואם יש בעיה שנראית יותר גדולה "מסתם חוסר חשק", אז יש צורך לבדוק מה קרה ולמה זה כך. זה חלק חשוב מאוד ועקרוני של כל חיי האישות.
נישוק מאחור
אני סבור שזו בעיה. במקום הזה יש, כמובן, בעיה של "מאיסות" ויכולות להיות שם הפרשות וריחות לא נעימים וכן הרבה חיידקים שלא בריאים.
ואני מאלה שסוברים שההגדרה של "מאיסות" היא לא רק תלויה באדם עצמו. כלומר- אם יש משהו שחכמים מגדירים כמאוס, הוא ייחשב מאוס גם אם מישהו לא נגעל מזה.

לכן אני חושב שנשיקה על פי הטבעת עצמה זו בעיה. בכל האיזור, מותר, אבל על פי הטבעת עצמה לא.
צניעות בינו לבינה
אני סבור שכן, מותר
דרך אברים
על פי התיאור שלך, בהחלט נראה שבמקרה הזה ניתן להתיר ביאה דרך איברים.

תשתדל שהפליטה תהיה כמה שיותר קרוב לאותו מקום.

ובכל מקרה, אני מניח שאתה מבין לבד, אבל הבעיה שלכם היא לא בעיה "הלכתית", אלא מצריכה פתרון עמוק ורחב... בהצלחה רבה לכם.