זרע לבטלה

הרב יניב חניאכאחשווןתשפב27/10/2021
שאלה:
אשתי תחי’ ילדה ב"ה ילד למז"ט וזה יקח הרבה זמן עד שתהי’ טהורה ונוכל לגור ביחד, אני מטבעי איש מחומם ואיני יכול להתאפק מלהוציא זרע. השאלה אם מותר לי להוציא זרע ולאחסן אותו במקפיא ולהוציאו כשיגיע הזמן ואשתי תהי’ טהורה להכניס הזרע על ידי מזריקה [אשתי לא תיכנס להריון על ידי זה שהרי בזמן ההנקה לא תיכנס להריון
תשובה:
שלום וברכה,מזל טוב להולדת הבן, שתזכו לגדלו לכל הברכות, הישועות והמילי דמיטב.
מה שאתה מציע לא יכול להיחשב כ"פתרון" לזרע לבטלה. עצם ההוצאה של הזרע בגוף האשה היא החשובה. ולא העובדה שבסוף הוא יגיע אליה. כלומר- כשאישה בהריון- הרי מותר להוציא זרע בגופה למרות שהיא לא תתעבר וכדומה.
כלומר- ההוצאה של זרע ל"אוויר" ואחר כך הכנסתו לגוף איננה נחשבת כזרע שלא לבטלה.
יש מקרים מאוד מסויימים, כמו בזמן טיפולי פוריות או בדיקת זרע, שבהם עושים את זה (גם אז,משתמשים בקונדום עם חור, ככה שחלק לפחות יוצא בגוף), אולם זה לא כשיטה למנוע זרע לבטלה.
תשתדל כמה שאתה יכול, תתאמץ... ולעניות דעתי הבלתי קובעת... גם אם תיפול ח":ו, זה עדיין עדיף מאשר למצוא "פתרון" הלכתי שיהפוך את זה להיתר...
תשובות נוספות בנושא-
טהרת המשפחה
בלי קשר לנושא הארוך (שעליו אענה בהמשך, זה מצריך יישוב דעת), יש שעה בהלכה ששרירן איננו מטמא. אולי לא יתירו ממש יחסים, אבל מגע וכו'. כך לפי שיטת הציץ אליעזר. רק צריך לוודא שזה שרירן. וכן זה קצת תלוי במשך הדימום (מעל שלושה חודשים מקלים הרבה יותר). אם זה בוודאות רפואית שרירן, סביר להניח שניתן להתיר על פי שיטת הציץ אליעזר. לכן אני ממש מציע שתתקשרי למכון פועה, תתארי בדיוק מה יש מבחינה רפואית... ואם זה שרירן בוודאות, די סביר שיתירו לכם. רק צריך לוודא שזה שרירן.
לגבי השאר- אענה בהמשך בעז"ה
בלי קשר לנושא הארוך (שעליו אענה בהמשך, זה מצריך יישוב דעת), יש שעה בהלכה ששרירן איננו מטמא. אולי לא יתירו ממש יחסים, אבל מגע וכו'. כך לפי שיטת הציץ אליעזר. רק צריך לוודא שזה שרירן. וכן זה קצת תלוי במשך הדימום (מעל שלושה חודשים מקלים הרבה יותר). אם זה בוודאות רפואית שרירן, סביר להניח שניתן להתיר על פי שיטת הציץ אליעזר. לכן אני ממש מציע שתתקשרי למכון פועה, תתארי בדיוק מה יש מבחינה רפואית... ואם זה שרירן בוודאות, די סביר שיתירו לכם. רק צריך לוודא שזה שרירן.
לגבי השאר- אענה בהמשך בעז"ה
האם מותר לאשה להסתכל בערוות בעלה
מותר לאשה להסתכל על ערוות בעלה.
אני לא זוכר שזה כתוב במפורש באיזה מקום, אולם זה לא כתוב שאסור, בעוד שלגבי האשה זה כתוב במפורש, מכאן ניתן להסיק שזה מותר.
מותר לאשה להסתכל על ערוות בעלה.
אני לא זוכר שזה כתוב במפורש באיזה מקום, אולם זה לא כתוב שאסור, בעוד שלגבי האשה זה כתוב במפורש, מכאן ניתן להסיק שזה מותר.
כאב לאחר לידה
אתה לא מציין בשאלתך מה אומרים הרופאים. כלומר- האם יש ממש פצע ואיסור רפואי או שמדובר "רק" בחשש של אשתך מקיום יחסים. וכן האם כל מיני אמצעים (כמו ג'ל סיכוך) מסייעים או לא. כי באופן כללי, אלא אם כן אשתך צרה במיוחדף אם שמים הרבה ג'ל או משהו, והיא אחרי לידה, זה אמור למנוע את רוב רובו של הכאב.
בכל מקרה, נראה לי שבמקרה הזה ניתן להתיר קיום יחסים סדרך איברים ב"איזור", כלומר- לא ביד. אבל בחיכוך בין הירכיים, או מאחור ללא חדירה ופליטה באיזור הישבן וכו'.
גם בפה, ברמה המאוד עקרונית, נראה לי שאפשר. אם כי לא ברור לי למה שאשה שמתנגדת מאחור מסכים בפה... זה נראה לי יותר בעייתי מצד הנשים.
בכל מקרה- הרבה ג'ל, וקיום יחסים של חיכוך באיזור הירכיים נראה לי הפתרון בשבילכם.
מבין השורות אני קורא שזה לא ממש משהו רפואי, אלא יותר של חשש ורתיעה של אשתך, וכדאי מאוד לבדוק את זה ללא שום קשר לצד ה"הלכתי", כדי שלא יתפתח פה משהו ארוך טווח שיקשה את חייכם.
מזל טוב להולדת הבן/ בת!
אתה לא מציין בשאלתך מה אומרים הרופאים. כלומר- האם יש ממש פצע ואיסור רפואי או שמדובר "רק" בחשש של אשתך מקיום יחסים. וכן האם כל מיני אמצעים (כמו ג'ל סיכוך) מסייעים או לא. כי באופן כללי, אלא אם כן אשתך צרה במיוחדף אם שמים הרבה ג'ל או משהו, והיא אחרי לידה, זה אמור למנוע את רוב רובו של הכאב.
בכל מקרה, נראה לי שבמקרה הזה ניתן להתיר קיום יחסים סדרך איברים ב"איזור", כלומר- לא ביד. אבל בחיכוך בין הירכיים, או מאחור ללא חדירה ופליטה באיזור הישבן וכו'.
גם בפה, ברמה המאוד עקרונית, נראה לי שאפשר. אם כי לא ברור לי למה שאשה שמתנגדת מאחור מסכים בפה... זה נראה לי יותר בעייתי מצד הנשים.
בכל מקרה- הרבה ג'ל, וקיום יחסים של חיכוך באיזור הירכיים נראה לי הפתרון בשבילכם.
מבין השורות אני קורא שזה לא ממש משהו רפואי, אלא יותר של חשש ורתיעה של אשתך, וכדאי מאוד לבדוק את זה ללא שום קשר לצד ה"הלכתי", כדי שלא יתפתח פה משהו ארוך טווח שיקשה את חייכם.
מזל טוב להולדת הבן/ בת!
מספר שאלות בנוגע ליחסי אישות
השאלות הן בסדר גמור, וכך צריך לעשות...
1. בדברי חז"ל מופיע שלא מסתכלים באותו מקום. יש בהחלט דעות שדברים אלו אמורים רק לשיטת ר יוחנן בן דהבאי, שלדעת רבים לא נפסקו להלכה. יש גם שסוברים שבגלל שכיום יש שיער באותו מקום, הסתכלות שם לא נחשבת הסתכלות. למעשה, נוהגים להתיר במבט שאין בו "חקירה" עמוקה או מביכה של האשה. אלא במבט כללי. גם בהסתכלות מפורשת על אותו מקום... כלומר- מותר להסתכל, מותר להיות ביחד עירומים ולהביט, אולם לא באיזה מבט כמו של רופא...
2. זה קשור לענין של רבי יוחנן בן דהבאי שהזכרתי קודם. כך שיש מתירים. בפועל, מותר לנשק בכל האיזור (כולל הדגדגן), אולם רצוי להימנע בפתח הנרתיק ממש, ששם יכולות להיות הפרשות. אז מותר לנשק, די קרוב, אבל לא ממש ממש בפתח הנרתיק.
3. כן, שלא כדרכה נחשב לביאה לכל דבר.
4. גם שלא כדרכה גם עם גמר ביאה מותר. לשיטת הרמ"א אסור...
5. כן, מותר.
6. אני סבור שלא. כלומר- שיש להימנע מגמר ביאה והצאת זרע בפה האשה. יש כאלו שחולקים עלי... בפועל נהגתי להתיר רק כשיש סיבות מיוחדות...
השאלות הן בסדר גמור, וכך צריך לעשות...
1. בדברי חז"ל מופיע שלא מסתכלים באותו מקום. יש בהחלט דעות שדברים אלו אמורים רק לשיטת ר יוחנן בן דהבאי, שלדעת רבים לא נפסקו להלכה. יש גם שסוברים שבגלל שכיום יש שיער באותו מקום, הסתכלות שם לא נחשבת הסתכלות. למעשה, נוהגים להתיר במבט שאין בו "חקירה" עמוקה או מביכה של האשה. אלא במבט כללי. גם בהסתכלות מפורשת על אותו מקום... כלומר- מותר להסתכל, מותר להיות ביחד עירומים ולהביט, אולם לא באיזה מבט כמו של רופא...
2. זה קשור לענין של רבי יוחנן בן דהבאי שהזכרתי קודם. כך שיש מתירים. בפועל, מותר לנשק בכל האיזור (כולל הדגדגן), אולם רצוי להימנע בפתח הנרתיק ממש, ששם יכולות להיות הפרשות. אז מותר לנשק, די קרוב, אבל לא ממש ממש בפתח הנרתיק.
3. כן, שלא כדרכה נחשב לביאה לכל דבר.
4. גם שלא כדרכה גם עם גמר ביאה מותר. לשיטת הרמ"א אסור...
5. כן, מותר.
6. אני סבור שלא. כלומר- שיש להימנע מגמר ביאה והצאת זרע בפה האשה. יש כאלו שחולקים עלי... בפועל נהגתי להתיר רק כשיש סיבות מיוחדות...
האם צריך להנות מיחסי אישות
ההנאה של האשה והגבר מיחסי אישות הם חלק חשוב ביותר של היחסים. וחכמים מאריכים במקומות רבים להסביר עד כמה חשוב שהאשה תהנה מהיחסים, ועל האחריות של הבעל להביאה לידי כך. יש ממש הדרכות מפורשות של חכמים בענין הזה, ככה שיש אחריות גדולה של הבעל (וזוג ביחד, כמובן) להביא את האשה לידי עונג.
במקרה שהאשה איננה נהנית, ואפילו אומרת שהיא "מסתפקת" בכך, צריך לבדוק מה הבעיה, כי זה דבר לא רגיל ולא "נורמלי". אולי יש בעיה כלשהיא? אולי משהו בעבר? יש מצבים נדירים שבהם גברים או נשים לא נהנים מיחסים, אולם צריך לבדוק למה זה כך ומה גורם לכך.
ככה שיש צורך להתאמץ, ואם יש בעיה שנראית יותר גדולה "מסתם חוסר חשק", אז יש צורך לבדוק מה קרה ולמה זה כך. זה חלק חשוב מאוד ועקרוני של כל חיי האישות.
ההנאה של האשה והגבר מיחסי אישות הם חלק חשוב ביותר של היחסים. וחכמים מאריכים במקומות רבים להסביר עד כמה חשוב שהאשה תהנה מהיחסים, ועל האחריות של הבעל להביאה לידי כך. יש ממש הדרכות מפורשות של חכמים בענין הזה, ככה שיש אחריות גדולה של הבעל (וזוג ביחד, כמובן) להביא את האשה לידי עונג.
במקרה שהאשה איננה נהנית, ואפילו אומרת שהיא "מסתפקת" בכך, צריך לבדוק מה הבעיה, כי זה דבר לא רגיל ולא "נורמלי". אולי יש בעיה כלשהיא? אולי משהו בעבר? יש מצבים נדירים שבהם גברים או נשים לא נהנים מיחסים, אולם צריך לבדוק למה זה כך ומה גורם לכך.
ככה שיש צורך להתאמץ, ואם יש בעיה שנראית יותר גדולה "מסתם חוסר חשק", אז יש צורך לבדוק מה קרה ולמה זה כך. זה חלק חשוב מאוד ועקרוני של כל חיי האישות.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות - בינו לבינה
מוצרים








